10 fakta om netthandel

Den nordiske netthandelen vokser raskest i verden, sørkoreanerne kjøper sine dagligvarer på nett og mobilen har passert datamaskinen og nettbrettet som favorittplattform når vi shopper på nettet. Netthandelen endres stadig, men noen rekorder står fortsatt ...

1. Vi elsker det

I 2018 handlet vi i Norden fysiske varer på nett for over 298 milliarder norske kroner. Ifølge en undersøkelse av amerikanske Salesforce vokser den nordiske netthandelen raskest i verden. I løpet av første kvartal 2019 var veksten på hele 25 prosent, sammenlignet med tolv prosent globalt.

2. De er størst

Amazon er verdens største selskap innen netthandel med en omsetning på 77 milliarder dollar i 2018. Som nummer to kommer den kinesiske giganten JD.com med en omsetning på 61 milliarder dollar samme år. På topplisten over globale selskaper innen netthandel er fem av dem amerikanske, fire kinesiske og ett tysk.

3. De var først

Hva som egentlig regnes som verdens første nettbutikk er et definisjonsspørsmål, men når det gjelder butikker som retter seg mot privatpersoner var den britiske netthandelsplattformen Shop Direct tidlig ute. Den 11. august 1994 solgte de en CD-plate med Sting til en amerikansk privatkunde, noe som beregnes som det første ordentlige kjøpet over nett i verden.

4. Største fiasko

Netthandelens vei til dagens posisjon har vært langt fra problemfri. Det har blitt mange fiaskoer gjennom årene, der et av de mest oppsiktsvekkende på våre breddegrader kanskje er Boo.com. Det var en klesbutikk på nett startet av svenske entreprenører. Nettbutikken ble lansert i 1999, men lagt ned bare et halvt år senere. Da hadde bedriften en gjeld på over 178 millioner pund.

5. B2B skyter fart

Netthandel rettet mot bedrifter har historisk sett hatt en saktere utvikling enn på konsumentsiden, men nå gjelder ikke det lenger. Bedriftssalget kommer ifølge analyseselskapet Frost & Sullivan til å passere 6,6 milliarder dollar globalt i 2020, mens den på konsumentsiden beregnes til å lande på 3,2 milliarder dollar.

6. Mat – neste store trend

Globalt er det noe som kalles «fast moving consumer goods», altså det du tradisjonelt finner i en matbutikk, en av de varekategoriene som vokser raskest online. I Europa er andelen fortsatt beskjeden, men i Asia, og først og fremst Sør-Korea er bildet annerledes. Sørkoreanerne gjør nesten 20 prosent av alle innkjøp i FMCG-kategorien på nett.

7. Skreddersyr alt

En personlig shoppingopplevelse øker ikke bare salget, men er også etterspurt av kunden. Selv om vi mange ganger overraskes over hvor mye Facebook, Google og de andre gigantene vet om oss, så er personlige annonser, landingssider og anbefalinger både verdsatt og salgsdrivende.

8. Mobilen er førstevalget

For litt siden ble mobiltelefonen nordiske netthandleres førstevalg når de skal gjøre innkjøp. Hele 50 prosent av innkjøpene gjøres fra mobilen og 38 prosent fra en datamaskin. Resterende kjøp klikkes hjem via nettbrettet. Globalt deler mobilen førsteplassen med datamaskinen som handelsplattform, men vokser i rasende fart; 34 prosent i løpet av første kvartal 2019.

9. Kjapp frakt dårlig for miljøet ...

I den stadig hardere konkurransen mellom ulike nettbutikker, har kortere leveringstid blitt et viktig salgsargument. Men forskjellen mellom å få tingene dine neste dag eller om tre dager tar i mange tilfeller bort den klimafordelen netthandel har mot å ta bilen til butikken. Nå prøver store selskaper som Amazon, ved hjelp av informasjon, å få oss til å velge et mer miljøvennlig alternativ, for eksempel ”no-rush shipping” som innebærer en leveringstid på seks dager.

10. ...som gratis retur

Rask og gratis frakt er, sammen med gratis retur, noen av måtene nettbutikker konkurrerer om kundene. Ifølge en undersøkelse gjort av bedriften Narvar 2018 kjøper 41 prosent av de amerikanske netthandel-kundene flere varianter av en vare med hensikten å returnere varen som ikke passer. I 2020 kommer returer av varer til å koste amerikanske selskaper 550 milliarder dollar, ifølge Statista.

Lignende lesing: Gode nyheter kommer sjelden alene

14 oktober 2019

Dra nytte av en sirkulær forretningsmodell

Vil du både redde miljøet og dra fra konkurrentene dine? Begynn med å se på avfallet ditt som en ressurs. Bli med til Karma, den nye typen sirkulære bedrift.

Hva innebærer TCO Certified?

En del IT-dingser har en mørk historie, som mineraler fra land i konflikter, sosialt urettferdig produksjon eller negativ miljøpåvirkning. Slik tar du de riktige valgene.

Mangfold – en global suksessfaktor

Mangfold og inkludering på arbeidsplassen handler ikke bare om trivsel. Det handler også om lønnsomhet, og det er mye å tjene på å skape bredde i rekrutteringen.

Digital nybegynner eller vinner?

Ved hjelp av tre spørsmål kan du se hvor virksomheten din befinner seg på skalaen, og samtidig få en følelse av veien videre.

Bli en digital vinner

Hvordan bytter man til Industri 4.0 på ordentlig? Eksperten identifiserer de digitale vinnerne, og gir råd om hvordan nordiske selskaper kan skjerpe virksomhet sin for å nå toppnivået.

Nyheter, trender og gøy å vite

Produkter, forretningsmodeller, teknologi og innovasjon. Her samler vi de siste nyhetene fra IT-verdenen.