10 fakta om netthandel

Den nordiske netthandelen vokser raskest i verden, sørkoreanerne kjøper sine dagligvarer på nett og mobilen har passert datamaskinen og nettbrettet som favorittplattform når vi shopper på nettet. Netthandelen endres stadig, men noen rekorder står fortsatt ...

1. Vi elsker det

I 2018 handlet vi i Norden fysiske varer på nett for over 298 milliarder norske kroner. Ifølge en undersøkelse av amerikanske Salesforce vokser den nordiske netthandelen raskest i verden. I løpet av første kvartal 2019 var veksten på hele 25 prosent, sammenlignet med tolv prosent globalt.

2. De er størst

Amazon er verdens største selskap innen netthandel med en omsetning på 77 milliarder dollar i 2018. Som nummer to kommer den kinesiske giganten JD.com med en omsetning på 61 milliarder dollar samme år. På topplisten over globale selskaper innen netthandel er fem av dem amerikanske, fire kinesiske og ett tysk.

3. De var først

Hva som egentlig regnes som verdens første nettbutikk er et definisjonsspørsmål, men når det gjelder butikker som retter seg mot privatpersoner var den britiske netthandelsplattformen Shop Direct tidlig ute. Den 11. august 1994 solgte de en CD-plate med Sting til en amerikansk privatkunde, noe som beregnes som det første ordentlige kjøpet over nett i verden.

4. Største fiasko

Netthandelens vei til dagens posisjon har vært langt fra problemfri. Det har blitt mange fiaskoer gjennom årene, der et av de mest oppsiktsvekkende på våre breddegrader kanskje er Boo.com. Det var en klesbutikk på nett startet av svenske entreprenører. Nettbutikken ble lansert i 1999, men lagt ned bare et halvt år senere. Da hadde bedriften en gjeld på over 178 millioner pund.

5. B2B skyter fart

Netthandel rettet mot bedrifter har historisk sett hatt en saktere utvikling enn på konsumentsiden, men nå gjelder ikke det lenger. Bedriftssalget kommer ifølge analyseselskapet Frost & Sullivan til å passere 6,6 milliarder dollar globalt i 2020, mens den på konsumentsiden beregnes til å lande på 3,2 milliarder dollar.

6. Mat – neste store trend

Globalt er det noe som kalles «fast moving consumer goods», altså det du tradisjonelt finner i en matbutikk, en av de varekategoriene som vokser raskest online. I Europa er andelen fortsatt beskjeden, men i Asia, og først og fremst Sør-Korea er bildet annerledes. Sørkoreanerne gjør nesten 20 prosent av alle innkjøp i FMCG-kategorien på nett.

7. Skreddersyr alt

En personlig shoppingopplevelse øker ikke bare salget, men er også etterspurt av kunden. Selv om vi mange ganger overraskes over hvor mye Facebook, Google og de andre gigantene vet om oss, så er personlige annonser, landingssider og anbefalinger både verdsatt og salgsdrivende.

8. Mobilen er førstevalget

For litt siden ble mobiltelefonen nordiske netthandleres førstevalg når de skal gjøre innkjøp. Hele 50 prosent av innkjøpene gjøres fra mobilen og 38 prosent fra en datamaskin. Resterende kjøp klikkes hjem via nettbrettet. Globalt deler mobilen førsteplassen med datamaskinen som handelsplattform, men vokser i rasende fart; 34 prosent i løpet av første kvartal 2019.

9. Kjapp frakt dårlig for miljøet ...

I den stadig hardere konkurransen mellom ulike nettbutikker, har kortere leveringstid blitt et viktig salgsargument. Men forskjellen mellom å få tingene dine neste dag eller om tre dager tar i mange tilfeller bort den klimafordelen netthandel har mot å ta bilen til butikken. Nå prøver store selskaper som Amazon, ved hjelp av informasjon, å få oss til å velge et mer miljøvennlig alternativ, for eksempel ”no-rush shipping” som innebærer en leveringstid på seks dager.

10. ...som gratis retur

Rask og gratis frakt er, sammen med gratis retur, noen av måtene nettbutikker konkurrerer om kundene. Ifølge en undersøkelse gjort av bedriften Narvar 2018 kjøper 41 prosent av de amerikanske netthandel-kundene flere varianter av en vare med hensikten å returnere varen som ikke passer. I 2020 kommer returer av varer til å koste amerikanske selskaper 550 milliarder dollar, ifølge Statista.

Lignende lesing: Gode nyheter kommer sjelden alene

14 oktober 2019

Tre vanvittige forskningsprosjekter som utvider perspektivene våre

Vi må atombombe Mars før vi kan flytte dit. Snart kan vi kanskje tvitre ved hjelp av bare tankekraft. Og allerede nå kan forskere bruke trådløse nettverk til å se gjennom vegger. Her er tre vanvittige prosjekter som (kanskje) viser vei mot fremtiden.

14 november 2019

7 faktorer for å lykkes med fjernarbeid

Bedrifter som gjør det mulig for sine medarbeidere å jobbe utenfor kontoret har mye å vinne: mer fornøyde og mer effektive medarbeidere, samtidig som bedriften blir mer attraktiv for nye talenter. Her er de viktigste suksessfaktorene.

10 oktober 2019

Slik skal Dustin benytte seg av sin egen innovasjonskapasitet

Så hvordan sørger man for å ikke miste seg selv i interne prosjekter istedenfor å ha fortsatt høyt kundefokus og innovasjonskapasitet? Vi spurte Jenny Litborn, ansvarlig for Service Product Management hos Dustin, som blant annet leder selskapets strukturerte innovasjonsarbeid.

7 oktober 2019

91 prosent får gjort mer med fjernjobbing

Forskerne er enige: vi er mer produktive når vi ikke må sitte på kontoret og jobbe hele tiden. Det finnes forklaringer på dette.

11 september 2019

Gode nyheter kommer sjelden alene

Microlearning har vist seg å være mer effektive enn vanlig undervisning. Carbon Capture and Storage, kan sørge for at vi når målene i Paris-avtalen om en maksimal global oppvarming på 1,5 grader. Sist, men ikke minst tar Volvo opp kampen mot Tesla med ”folke-elbilen” Polestar 2.

28 august 2019

Dårlig tid, men mange skjermer? Prøv mikrolæring

65 prosent av barna som går på barneskolen i dag kommer som voksen til å få yrker som ikke engang eksisterer i dag. I et arbeidsmarked i rask endring er det evnen til å hele tiden lære nye ting som gir fremgang. Vi viser hvordan mikrolæring kan hjelpe deg og dine nye kollegaer på veien.

27 august 2019
Få fortrinnsrett på Black Friday!