CMP er i mål med tjenestefisering av IT-leveransen

Daniel Boksjö, IT-sjef hos Copenhagen Malmö Port AB (CMP), skuer utover bedriftens anlegg i Mellersta og Norra hamnen i Malmø. Siden oppstarten i 2001 har CMP vokst til å bli en av Skandinavias største havneoperatører med virksomheter på begge sider av sundet. Og det er et diversifisert selskap. Det merker man hvis man betrakter omgivelsene fra terrassen utenfor den marineinspirerte konferanseetasjen i toppetasjen.

For Daniel Boksjö finnes det egentlig mange likheter mellom hans nåværende oppdrag og den forrige rollen hans som IT-sjef i Hässleholms kommun.

– Det er faktisk ikke så stor forskjell mellom denne jobben og jobben i kommunen, innskyter Daniel når han beskriver bredden i CMPs virksomhetsområder. Men selv er han faktisk utdannet til musikklærer og havnet tilfeldigvis innen IT-bransjen i løpet av 90-tallet da det var nok å kunne stave www for å få jobb der.

– Det begynte på Panda Software, der satt vi fire stykker og prøvde å selge antivirus uten at noen forstod hvorfor man skulle ha noe sånt. Et halvår senere kom Melissaviruset. Det var spennende å kunne være med på den reisen vi gjorde der, sier Daniel.

Treffsikker prosjektstyring med riktige leverandører

I løpet av tiden på CMP har det også blitt litt av en reise. Daniel kunne tidlig konstatere at det var vanskelig å vite hva som stod for de største utgiftene i den daværende IT-leveransen, men han visste at det uansett kostet for mye. Når det var på tide å anskaffe nye leverandører gikk man hele veien.

– Det innebar også å bytte tenkemåte og å lære seg å se en telefon som en tjeneste istedenfor en telefon, sier Daniel.

– Nå har vi så å si tjenestefisert hele virksomheten, beholdt kjernekompetansen og lagt ut resten på leverandørene. Vi lærer oss å stille rett spørsmål og finne riktige partnere som kan levere en tjeneste, funksjon eller kompetanse.

Som en del av dette har Dustin levert nettverk som tjeneste til CMP siden 2017.

– I løpet av anskaffelsen fikk vi stor tillit til Dustin, men det var under implementeringsprosjektet som de virkelig viste hva de stod for. De har en utrolig god kontroll på prosjekt og håndtering av disse prosessene. Dersom det oppstår problemer, stiller de alltid opp.

Ifølge Daniel har dette vært en av suksessfaktorene i prosjektet.

– Når jeg tenker tilbake, er det jo en helt fantastisk reise vi har gjort på CMP. Det er utrolig hvor mye man kan få til med små ressurser, men også hvor godt man faktisk kan styre et prosjekt og hvor nærme målet man kan komme, hvis man bare har litt oversikt, sier Daniel.

Oppdag våre IT-tjenester og løsninger

En armlengdes avstand til teknologien

I dag består IT-avdelingen hos CMP av fem personer. For Daniel og kollegaene hans, handler arbeidet mye om å legge seg på riktig nivå i avgjørelsene og å styre rett og konsekvent. Det å styre leverandører, komponenter og delkomponenter. Å vite hvilke farvann man beveger seg i og å dykke passe dypt med hver leverandør. I dette inngår også det å pådrive for innovasjon, eller som Daniel uttrykker det, i alle fall ikke begrense det.

– Når det gjelder selve teknologien og systemene, forsøker vi å ha en armlengdes avstand til det. Det gjelder jo til en viss grad også innovasjon. IT skal ikke være en hemsko. Jeg vil ikke stå i veien for brukerne, heller oppmuntre nye teknologier og adferd og prøve dette i en mindre skala, sier Daniel.

– Ofte vet man ikke hvordan man skal bruke en dings før man holder den i hånden. Det må vi skape rom for.

Med en grunnleggende god infrastruktur, gode leverandører, rett fokus og riktig nivå på avgjørelser i tillegg til muligheten og motet til å teste og arbeide i en mindre skala. Det er disse tingene Daniel gjerne gjentar. Og skyen.

– Det er en av våre strategiske kjepphester. Det vi kan kjøpe som en tjeneste i skyen – kjøper vi som en tjeneste i skyen. Igjen: her må vi bare tørre å kjøre på. Hvis vi skulle sitte stille internt og ta høyde for alt, skulle vi aldri komme ut av startgropa. Istedenfor trenger vi å stole på leverandører som Dustin, sier Daniel.

Trådløse nettverk for fremtiden

Ellers har selvsagt Daniel Boksjö og kollegaene hans hos CMP også blikket festet fremover mot digitalisering og mulighetene innen helautomatisert logistikkflyt. Og når man se på de store arealene i havnen og lasteterminalene, går tankene mot trådløse nettverk og hvordan man bygger dem ut.

– Dustin har gjort en kjempejobb med å modernisere nettet vårt på områder der det har vært forsømt. Når det er sagt, vil vi etter hvert behøve å bli mye mer trådløse, sier Daniel.

– Hvordan bygger vi trådløse nettverk for fremtiden som er enkle å bruke, bra nok og med den dekningen vi trenger, og dessuten kostnadseffektive? Det er en ny reise vi gjerne tar sammen med Dustin.

Tekst og foto: Viktor Silfverhjelm Hultqvist

Nå har vi så å si tjenestefisert hele virksomheten, beholdt kjernekompetansen og lagt ut resten på leverandørene.

– Daniel Boksjö, IT-sjef hos Copenhagen Malmö Port AB (CMP).

Daniel Boksjö, CMP

9 september 2019

Trendrapport: Cloud

I den digitale verden er mer eller mindre alt tilkoblet skyen. Spørsmålet er ikke lengre om bedrifter skal overføre hele eller deler av sin IT til skyen, men i hvilken grad. Ta en titt på trendrapporten vår Cloud og lær deg mer.

26 november 2019

Ikke invester i eget nettverk

Nettverket er bedriftens nerve. Hvis det ikke fungerer, går det ofte ikke an å utføre jobben i det hele tatt. Derfor velger flere å kjøpe Nettverk som tjeneste.

18 november 2019

Våre vanligste nettverksfeil

Nettverk er bedriftens nervesystem. Hvis det ikke fungerer, rammes hele virksomheten. Ikke gjør disse vanlige feilene.

1 november 2019

Få et stabilt nettverk i form av en tjeneste

I dag er et fungerende nettverk en grunnleggende forutsetning for skolens drift. Det å kjøpe nettverket som en tjeneste er en smart og tidsbesparende måte å få en optimal plattform på.

4 oktober 2019

Sikkerhet eller brukervennlighet – Må man velge?

Noen ganger kan det virke som om det foregår en krig mellom IT-avdelinger og brukerne deres. Men må man velge side?

23 september 2019

Så mye koster et hackerangrep

30 millioner kroner. Så mye koster et gjennomsnittlig datainnbrudd ifølge den nyeste studien fra Ponemon Institute. Risikoen for å bli rammet er større enn noensinne, men med rett beskyttelse kan du minimere den betydelig.

23 september 2019
Bli først med det siste