De to viktigste IT-spørsmålene i en krise

For å kunne stake ut en kurs videre midt i en krise, er det nødvendig at hele organisasjonen deltar i arbeidet, tar ansvar og bidrar positivt. Og ikke minst at det gis rom for å diskutere ubehagelige fakta i løpet av prosessen. De to hovedspørsmålene IT-avdelingen trenger å stille seg er:

  1. Hvordan kan IT opprettholde virksomhetens viktigste funksjoner til tross for at normale funksjoner og ressurser ikke er tilgjengelige på samme måte som før?
  2. Hvordan kan IT støtte virksomheten med å øke produksjonen igjen til normale nivåer når krisen er over?

Når man er midt i en krisehåndtering er man også forbi det proaktive planleggingsstadiet. For å håndtere situasjonen må vi så raskt som mulig gå fra våre hovedspørsmål om hva IT kan gjøre og over til faktisk handling ved å:

  • Handle. Husk at den verste avgjørelsen som regel er å ikke ta noen avgjørelse.
  • Kommuniser. Kommunikasjon er alfa og omega for å lykkes med krisehåndtering.

Hvis krisesituasjonen er økonomisk betinget, skal IT hjelpe virksomheten med å gå ned på sparebluss som sikrer overlevelse. Det gjør at drift og utvikling må håndteres på to forskjellige måter, der utvikling ofte kan fryses eller innstilles helt.

Denne artikkelen er en del av den lengre rapporten Veiledning i krise.

Last ned rapporten & sjekklisten Veiledning i krise.

Les også:

7 trinn for vellykket krisehåndtering
Slik handler du i en krise
Navigere IT riktig under en krise

Tekst: Radar
Foto: Unsplash

8 oktober 2020

5 teknologiske utfordringer for deg som IT-sjef – og hvordan du løser dem

Du må ha en god infrastruktur for å kunne jobbe strategisk og å kontinuerlig utvikle virksomheten. Slik får du den på plass og unngår å sitte fast i teknologien.

Whitepaper: Talent og teknologi – erfaringer fra 10 digitale sjefer

Hva skal du digitalisere og hvorfor? Og hvordan skal du få med deg hele bedriften? I vårt whitepaper deler ti nordiske CIO-er sine erfaringer innen fire viktige digitaliseringsområder.

Slik finner du ditt digitale «why»

Som IT-sjef har du kanskje bedriftens viktigste og mest spennende oppdrag – nemlig å gjøre den interessant. For kundene, medarbeiderne og samfunnet. Men du skal ikke begynne med en dataplattform, du skal begynne med et anker. Det er da resten faller på plass.

7 trinn for vellykket krisehåndtering

Hva gjør du når krisen banker på døren? Når man er midt i en krisehåndtering, er man også forbi det viktige første skrittet – planleggingen.

Slik handler du i en krise

En av lærdommene fra finanskrisen i 2008 er at god virksomhetsstyring gjør krisehåndteringen enklere. Hvis du ikke har en nøye utarbeidet plan, ta utgangspunkt i tidligere samlede erfaringer og tenk på følgende.

Navigere IT riktig under en krise

En av lærdommene fra finanskrisen i 2008 er at god virksomhetsstyring forenkler krisehåndteringen, bidrar til motstandskraft og en evne til å håndtere uforutsette hendelsesforløp. Det kreves tydelighet når det gjelder hvilke roller som trengs, hvordan ansvar skal fordeles og hvordan kommunikasjonsarbeidet skal utføres.

Bli først i køen til Black Friday