Digitaliseringen venter ikke lenger på deg

Vil du å ta virksomheten til et nytt nivå av digitaliseringen, før andre gjør det for deg? Da trenger du tid, strategi, mot og en IT-infrastruktur som gjør alt mulig.

Hvorfor lage 2D av 3D? Det tenkte Sandvik og utviklet en app som lar kundene programmere produksjonen i Sandsviks maskiner i 3D, fra start til slutt. Ingen flere utskrifter av tegninger på papir. De forkortet programmeringstiden av Sandviks maskiner med opp til 94%.

Hvordan kan en 160 år gammel industrihelt, som bokstavelig talt jobber med det mest fysiske man kan tenke seg, skape innovasjon gjennom digitalisering? Jo, gjennom å ansette en egnet innovasjonsgruppe og bygge en IT-infrastruktur som støtter opp om den digitale strategien. «Tradisjonelt sett har bare de største (digitale) virksomhetene kunnet bruke programvare i produksjonene sine, men skyen er en fantastisk mulighet til å kunne forandre hvordan vi jobber. Vi har gått fra idé til produksjon på syv måneder. Gjennomsnittet for industrien er vanligvis tre-fire år», sier Hugo Nordell, som driver Center of Digital Excellence i Sandvik, til magasinet Computer Sweden.

“Det blir uklart hvem som eier prosessen”

Eksemplet viser noen av de elementene du trenger for å kunne digitalisere på en god måte. I tillegg til at prosessen gjennomføres av et dedikert team som har tilgang til riktig infrastruktur, så er det også en avgrenset problemstilling og som utgår fra et tydelig behov. Sandvik prøver ikke å digitalisere hele virksomheten på en gang. For uansett hvor mye vi prater om digitalisering så er det mange som synes det er vanskelig å ta steget fullt ut.

En som vet alt om denne digitale frustrasjonen er Håkan Ozan, digital strateg og innovasjonsekspert samt administrerende direktør ved Ministry of Digital Design. Han mener det ofte blir uklarheter rundt både strategi og koordinering. Digitaliseringen ledes ofte av markedssjefen, mens IT-sjefen har ansvaret for IT-infrastrukturen. Markedssjefen har ikke det tekniske perspektivet, noe som fører til overflødig innkjøp av teknologi, ukoordinert håndtering av lisenser, uklarheter rundt SLA-er og avtaler, utydelighet rundt hvem som eier data, og trøbbel med integrering.

– De oppdager usikkerhet rundt integrering av eksterne løsninger, som for eksempel at CRM-systemet ikke kan dele data med faktureringssystemet, og lignende. Konsekvensen blir at digitaliseringen blir skygge-IT, og ingen har oversikt over kostnadene. Når det senere oppstår problemer havner alt på IT-sjefens bord. Man tenker teknologi og ikke organisasjon – og da bommer man, sier han.

“Mange synes det er utfordrende”

Alt starter med strategien. Uten en god strategi lager vi oss gjerne nye problemer. I Harvey Nash og KPMGs "CIO Survey 2018" sier 78% av alle IT-sjefer at deres digitale strategi er middels effektiv eller dårligere. Håkan Ozan beskriver en klassisk tegneseriestripe som viser et møte på et kontor der sjefen sier «Ok, 10 minutes left – let´s do the strategy.»

– Man finner på noen mål og så kjører man på. En oppskrift på å mislykkes.

– En måte man allikevel kan utvikle IT-infrastrukturen på, uten at det trenger å stoppe opp, er gjennom en såkalt hybrid-IT. At virksomheten får kjøpe inn verktøy, men må gjøre det i dialog med IT-sjefen. Mange kan oppleve det som utfordrende, som å måtte snakke med en jurist – men gode byråkratiske systemer eksisterer av en grunn, for å sikre at det går bra til slutt.

Den viktigste ingrediensen er ikke IT

Du har gjort oppgaven. Du har identifisert behovene, har en strategi på plass og en organisasjon som er bygget for innovasjon. Det vet du fordi du har en Powerpoint om dette et sted på den gamle serveren – du har bare glemt nøyaktig hvor, ettersom du ikke kommer til samme mappestruktur etter den siste oppdateringen. Du står nå og stagger ettersom du savner den kanskje viktigste ingrediensen. Spør du Alexandra Fürst, CIO på Dustin, er det mot.

– Du må våge å satse på noe, våge å investere i det du trenger for å kunne flytte deg og virksomheten fremover. Mange ønsker kun å gjøre sikre investeringer, noe som er forståelig. De er redde for at det skal ta for lang tid. Gjør da som Sandvik, test ut i en mindre skala først. Samle ledergruppen din, ta et Teams-møte, test ut idéer, sier hun og fortsetter:

– Du må ikke legge 10 millioner i det. Om du våger og orker å se scenariet fra den andre siden av investeringen, på den posisjonen du kan oppnå, så får du et annet bilde på hva dere er nødt til å gjøre.

IT-infrastrukturen trenger ikke være allmektig

På samme måte kan du se på hva slags IT-infrastruktur du trenger for å gjennomføre strategien din, mener Alexandra. Og akkurat som Håkan Ozan er inne på så trenger ikke denne infrastrukturen å være altomfattende fra starten av, så lenge du har en strategi for den.

Du kan velge hvilke tjenester du kjøper inn og i hvilket omfang. Med for eksempel SaaS, IaaS og skytjenester kan du få skalerbarhet, support og rådgivning som kan frigjøre de teamene og nøkkelpersonene du trenger for digitalisering og fremtidig innovasjon. For når du til slutt har funnet både Powerpointen og motet ditt, innser du at den økende jobbingen hjemmefra har skapt et sikkerhetsproblem som du må ta tak i.

– Sikkerheten blir enda viktigere nå når vi jobber mer hjemmefra, og er et godt eksempel på hva vi som IT-sjefer gjerne vil unngå å miste nattesøvnen av. Finner man IT-partnere som er dyktige på dette når man investerer, har du kommet langt.

Sats på utvikling av din virksomhet og la andre drive IT-infrastrukturen

Finn ut mer
Håkan Ozan

De oppdager usikkerhet rundt integrering av eksterne løsninger, som for eksempel at CRM-systemet ikke kan dele data med faktureringssystemet, og lignende. Konsekvensen blir at digitaliseringen blir skygge-IT, og ingen har oversikt over kostnadene.

Håkan Ozan, digital strateg og innovasjonsekspert samt administrerende direktør ved Ministry of Digital Design.

Les også:

Digitaliseringsstrategi: 5 tips for å lykkes

Tekst: Robert Långström

27 juli 2020

Riktig IT for voksende virksomheter

Digitaliseringen går raskt nå. Pass derfor på å ha en skalerbar IT-løsning som kan vokse med din virksomhet.

Sikkerhet i en digitaliseringsbølge

IT er nødt til å definere, forankre og trygge sikkerhetsnivåer både når det gjelder infrastruktur og applikasjoner. Det er viktig med tiltak som styrker hensiktsmessige og nødvendige atferdsendringer hos alle IT-brukere i virksomheten. Et godt definert proaktivt arbeid for økt bevissthet, økt krisehåndtering og verifisert etterlevelse gir virksomheten et konkurransefortrinn gjennom å beskytte både nøkkelressurser og virksomhetens anseelse.

Sikkerhet i offentlig sektor

Arbeidet med sikkerhetsspørsmål i offentlig sektor har i de senere årene gjennomgått en positiv utvikling. Sikkerhetsperspektivet har fått større plass i forbindelse med strategiske IT-prosjekter og ved implementering av ny teknologi, samtidig som kommunikasjon og støtte til samfunn og næringsliv både er blitt tydeliggjort og mer omfattende.

Sikkerhet og skytjenester

Sikkerhet fremheves ofte som et av de største hindrene for veksten i skytjenester og ofte også generelt når det gjelder ekstern IT-drift. Radars data viser imidlertid at det ikke er sikkerheten som er problemet, men snarere IT-organisasjonens modenhet.

Mangfold – en global suksessfaktor

Mangfold og inkludering på arbeidsplassen handler ikke bare om trivsel. Det handler også om lønnsomhet, og det er mye å tjene på å skape bredde i rekrutteringen.

Digital nybegynner eller vinner?

Ved hjelp av tre spørsmål kan du se hvor virksomheten din befinner seg på skalaen, og samtidig få en følelse av veien videre.