Dra nytte av AI allerede i dag

Med moderne AI-teknologi kan både store og små bedrifter utnytte sine ressurser smartere, utvide kundetilbudet og få et forsprang på konkurrentene. Og det beste er at teknologien er tilgjengelig allerede i dag.

Kunstig intelligens og maskinlæring er to begreper som har vært i vinden en stund nå. Oftest snakkes det om hva teknologien vil kunne brukes til i framtiden, men faktumet er at det allerede finnes en rekke bruksområder. Her er fire måter du allerede nå kan utnytte AI og maskinlæring for å utvikle og effektivisere virksomheten.

1. Forbedre supporten

Enten du er en liten bedrift med begrensede ressurser å bruke på en kundetjeneste, eller en større bedrift som ønsker å utvide og effektivisere kundeservicen, er det mye å tjene på å bruke en AI chatbot. Ved å koble den til for eksempel selskapets bestillingssystem og produktdatabase, kan den svare på kundens spørsmål om priser, spesifikasjoner, leveringsstatus og mye mer. På denne måten kan det menneskelige kundeserviceteamet avlastes, og heller fokusere på mer avanserte ting. Hvis du vil teste allerede nå, finnes det en chatbot i Microsofts skysuite Azure.

2. Jobb forebyggende med IT-sikkerhet

En stor del av dagens IT-sikkerhetsarbeid handler om å oppdage unormal aktivitet i selskapets nettverk. Det kan være en bruker som plutselig laster ned eller endrer data som denne ikke tidligere har vært i kontakt med, eller kanskje logger inn fra et nytt sted. For å vite hva som er annerledes, må man etablere en normal modus, noe som praktisk talt er umulig å gjøre manuelt, men en utmerket oppgave for en AI. Ved å spesifisere en rekke tiltak ved ulike typer hendelser, har du et godt grunnlag for et forebyggende IT-sikkerhetsarbeid.

3. Effektivisere kjøpsreisen

Mange kunder som besøker din bedrifts nettside forsvinner uten å gjøre noen kjøp, legge igjen sin e-postadresse eller på noen annen måte vise interesse. Det kan være fordi de henger seg opp et sted på siden, eller at de helt enkelt trenger mer informasjon før de er klar til å slå til. AI kan analysere deres kjøpemønstre og brukeratferd, og foreslå det optimale tidspunktet å kontakte dem igjen (såkalt retargeting) og hvilken informasjon de trenger for å bevege seg videre i kjøpsreisen.

Et annet bruksområde, om du bruker Facebook i din markedsføring, er å skape en liknende målgruppe (”lookalike audience”) som de kundene du allerede har identifisert, og på den måten forsikre deg om at din markedsføring når riktig målgruppe.

4. Minimere svinn og ressurssløsing

Alle bedrifter som holder på med noen form for produksjon, logistikk eller forvalter lokaler har mye å tjene på å se over ressursbruk, oppvarming og ruteplanlegging. Et konkret eksempel er å bruke AI til å beregne hvordan lokaler skal være opplyst, ventilert og oppvarmet avhengig av hvordan og når de brukes. Da Google kjøpte det London-baserte AI-selskapet Deep Mind, ga kjøpet direkte en betydelig avkastning da Google klare å redusere energiforbruket i datasentrene med 40 prosent. Hemmeligheten var en AI-løsning fra Deep Mind som var basert på simulering.

Les også: Fire enkle trinn for å begynne med AI allerede i dag

Kvalitativ data er alt

Data er råvaren og den grunnleggende forutsetningen for å bruke AI-teknologi. Uten data finnes det ingen nye konklusjoner å trekke. I dag er problemet derimot at det finnes for mye data, og at det ikke lagres, kategoriseres og merkes riktig.

– Annotert data er data som kan knyttes til en viss egenskap og kobler sammen årsak og virkning. Data som gir god informasjon om et forretningsproblem. De bedriftene som genererer unik annotert data, og kan skape verdi ved hjelp av den, får et forsprang sammenlignet med konkurrentene, sier ingeniør og AI-konsulent Daniel Langkilde.

12 februar 2020

Nyheter, trender og gøy å vite

Produkter, forretningsmodeller, teknologi og innovasjon. Her samler vi de siste nyhetene fra IT-verdenen.

18 februar 2020

Skap balanse i ditt digitale liv

Digitaliseringen får ofte skylden for det økende stresset i samfunnet. Men er det virkelig teknologien i seg selv som skaper stress? Og hvordan kan man oppnå bedre digital balanse i livet?

13 januar 2020

Fire enkle trinn for å begynne med AI allerede i dag

AI kan virke abstrakt og vanskelig å få tak på – men steget fra buzzword til konkret nytteverdi i din bedrift trenger ikke være langt. Slik starter du ditt første AI-prosjekt.

27 november 2019

Tre vanvittige forskningsprosjekter som utvider perspektivene våre

Vi må atombombe Mars før vi kan flytte dit. Snart kan vi kanskje tvitre ved hjelp av bare tankekraft. Og allerede nå kan forskere bruke trådløse nettverk til å se gjennom vegger. Her er tre vanvittige prosjekter som (kanskje) viser vei mot fremtiden.

14 november 2019

10 fakta om netthandel

Den nordiske netthandelen vokser raskest i verden, sørkoreanerne kjøper sine dagligvarer på nett og mobilen har passert datamaskinen og nettbrettet som favorittplattform når vi shopper på nettet. Netthandelen endres stadig, men noen rekorder står fortsatt ...

14 oktober 2019

Slik skal Dustin benytte seg av sin egen innovasjonskapasitet

Så hvordan sørger man for å ikke miste seg selv i interne prosjekter istedenfor å ha fortsatt høyt kundefokus og innovasjonskapasitet? Vi spurte Jenny Litborn, ansvarlig for Service Product Management hos Dustin, som blant annet leder selskapets strukturerte innovasjonsarbeid.

7 oktober 2019
Bli først med det siste