Dra nytte av en sirkulær forretningsmodell

Vil du både redde miljøet og dra fra konkurrentene dine? Begynn med å se på avfallet ditt som en ressurs. Bli med til Karma, den nye typen sirkulære bedrift.

Det var egentlig bare et spørsmål om tid. Men det tok oss 150 år å innse at måten vi produserer, kjøper, bruker og deretter kaster produkter på, er ganske dårlig. Denne innsikten har fått oss til å jobbe på en helt ny måte. Både nye og eksisterende bedrifter lager nå forretningsmodeller som ignorerer industrialismens regler og fokuserer heller på reparasjon, gjenvinning og gjenbruk. Det kalles sirkulært, og det skal få oss til å kunne fortsette i minst 150 år til.

Karma er sirkulært fra start

En svensk bedrift som allerede fra begynnelsen har jobbet med en sirkulær bedriftsmodell er Karma. Det er en plattform som har til hensikt å redusere matsvinnet fra restauranter, kafeer og matbutikker.

– Den sirkulære økonomien handler for meg om å designe avfallet ut av forretningsmodellen. Hele ideen bak Karma er å ta vare på det andre ser på som avfall, sier Elsa Bernadottte, COO og medgründer i Karma.

Gjennom Karma kan samarbeidsbedrifter selge mat som ellers ville blitt kastet.

– Resultatet blir at kundene kan nyte bra mat samtidig som de sparer penger, bedriftene får ekstra inntekt og nye kunder, og miljøbelastningen blir mindre. Det er et vinn-vinn-vinn-scenario, sier Bernadotte.

Gjør det enkelt for kunden

Den digitale teknologien er selvsagt en drivende faktor for å gjøre det enkelt for både kundene og bedriftene bak tjenesten. I Karmas tilfelle har den hjulpet dem å nå en større målgruppe raskere. En annen viktig faktor for å lykkes i den sirkulære økonomien, er å ikke bare fokusere på miljøgevinstene og å stole på at kundene vil betale mer fordi de bidrar til en god sak.

– Ny forskning viser at kundene ikke vil velge mellom bærekraft og komfort. Historisk har alltid øko-alternativet vært det dyre og vanskelige valget. Med apper som Karma vil vi vise at små handlinger som er enkle å ta i bruk og belønner brukerne, er fremtiden for sirkulære forretningsmodeller, sier Elsa Bernadotte.

For tradisjonelle bedrifter som vil ta steget inn i den sirkulære økonomien, er det viktig å prioritere bærekraft først, mener gründeren:

– Det handler om å ta vare på verdien som allerede finnes i den eksisterende virksomheten. Se på hvordan distribusjonskjeden din ser ut, hvor du får energien fra, hvordan innkjøp av kontorrekvisita foregår og ansattes reisevaner. I Karma klimakompenserer vi alle reiser, servere og el-forbruk på kontorene våre, selv om vi allerede ligger på plussiden klimamessig med forretningsideen vår.

Gullrush for å håndtere matsvinn

Elsa Bernadotte ser et stort potensial for sirkulære forretningsmodeller i fremtiden, spesielt i dagligvarebransjen der hun selv opererer:

– Det kastes mat for over 1 000 milliarder dollar hvert år, samtidig som matsvinn er et av de mest undervurderte bærekraftområdene. Akkurat nå er det gullrush med bedrifter som løser dette på ulike måter; fra å selge pakker med rar frukt og grønnsaker til å lage smoothies og snacks av overskuddsmat og øl av brød. Matavfall blir til dyremat, eventuelt biodrivstoff hvis den ikke kan spises. Det er et kjempespennende område å utforske videre, sier hun.

Andre bedrifter med en sirkulær forretningsmodell

IKEA

En mer tradisjonell bedrift som jobber hardt med disse spørsmålene er IKEA. Innen 2030 skal de kun bruke materialer som er gjenvunnet eller fornybare. Alle produkter skal designes på en måte som forlenger levetiden ved at de kan repareres, demonteres, remonteres. IKEA har også planer om å begynne med utleie av møbler, i første omgang til bedrifter.

Dustin

Takeback er vår tjeneste for gjenbruk av gamle IT-produkter. Vi gjør det enkelt for deg å bidra til en mer sirkulær økonomi og redusert klimapåvirkning. Samtidig kan du få kompensasjon for produkter du ikke lenger trenger, eller du kan velge å gi kompensasjonen til veldedighet. Hvis produktene ikke kan gjenbrukes, sikrer vi ansvarlig resirkulering.

Slik fungerer det: Du begynner med å fylle ut et skjema for å få en gratis verdivurdering av dine IT-produkter. De produktene som kan gjenbrukes, hentes og transporteres til vår samarbeidspartner(fjernet komma) som sletter data, avidentifiserer og oppgraderer produktene. Deretter selges de videre til skoler og bedrifter. Produktene som ikke kan selges videre, resirkuleres.

Du velger til slutt om du vil få pengene tilsendt kontoret, eller om vi skal gi det til veldedighet.

Les mer om tjenesten
Elsa Bernadotte

Den sirkulære økonomien handler for meg om å designe avfallet ut av forretningsmodellen

Elsa Bernadottte, COO og medgründer i Karma

15 mai 2020

Hva innebærer TCO Certified?

En del IT-dingser har en mørk historie, som mineraler fra land i konflikter, sosialt urettferdig produksjon eller negativ miljøpåvirkning. Slik tar du de riktige valgene.

Mangfold – en global suksessfaktor

Mangfold og inkludering på arbeidsplassen handler ikke bare om trivsel. Det handler også om lønnsomhet, og det er mye å tjene på å skape bredde i rekrutteringen.

Digital nybegynner eller vinner?

Ved hjelp av tre spørsmål kan du se hvor virksomheten din befinner seg på skalaen, og samtidig få en følelse av veien videre.

Bli en digital vinner

Hvordan bytter man til Industri 4.0 på ordentlig? Eksperten identifiserer de digitale vinnerne, og gir råd om hvordan nordiske selskaper kan skjerpe virksomhet sin for å nå toppnivået.

Nyheter, trender og gøy å vite

Produkter, forretningsmodeller, teknologi og innovasjon. Her samler vi de siste nyhetene fra IT-verdenen.

Dra nytte av AI allerede i dag

Med moderne AI-teknologi kan både store og små bedrifter utnytte sine ressurser smartere, utvide kundetilbudet og få et forsprang på konkurrentene. Og det beste er at teknologien er tilgjengelig allerede i dag.