aI arrow-down-small arrow-down arrow-left-corner arrow-left-small arrow-left arrow-right-corner arrow-right-small arrow-right arrow-up-small arrow-up availability awards badge-employee bag button-click-2 button-click calendar-check calendar carrot cart-clock check-box check circle clock close cloud-2 cloud-safe clouds-download clouds-upload code coffee compact compare computer connect-network contact-user contact conversation credit-card delivery-2 delivery desk diploma doc docs document-license download dustin-symbol-innerdustin-symbol-outerdustin-symbol easy-workplace education email-recieve email-send email equality event-micro fabric folder food gallery gaming gift globen graph hamburger headphones heart heart home idea image info-attention it key kitchen knowledge label laptop leaf list location log-in log-out lounge-zone man-woman market meeting-2 meeting meetings microsoft-365 minus mouse network-wifi-2 network-wifi network office-2 office-3 office-4 office pen phone plus popover-arrow popover-edge-arrow presentation printer question report-doc report-numbers report-stats screen search security-2 security seminar-micro-2 seminar-micro server service services settings shopping-cart-2 shopping-cart-3 shopping-cart-4 shopping-cart-5 shopping-cart silent skip-left skip-right sound speech-bubble-2 speech-bubble star-black-gray star-black star-gray star statistic-2 statistic stop storage switch-account tea-1 tea-2 time-ongoing tomato trash-bin travel upload user-minus user-plus user video-elearnings video-play-button weather-activitet workplace zoom-in zoom-out

Hva suksessfulle CIO-er gjør annerledes

Ikke se blindt på kostnader, ha sterkt samarbeid med andre bedriftsledere og se på IT-sikkerhet som et potensial for vekst. Dette er tre tips som vil gjøre deg til en mer suksessfull CIO.

Finnes det en fellesnevner for hvordan suksessfulle personer med tittelen CIO arbeider? En Deloitte-rapport sammenligner svarene fra CIO-er i godt presterende amerikanske selskaper med andre (globale) CIO-er, og fant at det er fem grunnleggende faktorer som preger de 1200 medvirkende lederne.

Et godt presterende selskap er definert som en organisasjon som oppnår mye bedre økonomiske og ikke-økonomiske resultater enn andre selskaper i samme sektor over en periode på minst fem år.

1. Prioriterer prestasjon og vekst, ikke kostnader

CIO-er i suksessfulle selskaper ser ikke blindt på kostnader. De fokuserer i stedet på økt vekst og å få IT-avdelingen til å fungere bedre. De prioriterer alltid inntekter før kostnader og driver fortjeneste gjennom innovasjon, priser eller volum.

Denne holdningen er bekreftet av en annen flerårig undersøkelse Deloitte har utført, som viser at suksessfulle selskaper fokuserer på tre regler:

  • Bedre før billigere
  • Inntekter før kostnader
  • Det finnes ingen andre regler

2. Relasjonen til CFO

Vellykkede CIO-er bygger og opprettholder et godt forhold til andre ledere i bedriften. Og noen relasjoner er ekstra viktige. Sterkt samarbeid med selskapets CFO kan bety smartere IT-investeringer som støtter strategiske vekstplaner, forbedrer virksomheten og fører til effektiv risikostyring. Forholdet til CFO kan også være en nøkkel til å bygge tillit blant andre bedriftsledere, inkludert selskapets administrerende direktør.

3. Investerer i opplæring og oppmuntre til kompetanse

Ifølge Gartners CIO-agenda mener to av tre CIO-er at mangelen på kompetanse innen IT-området er en krise. Suksessfulle CIO-er bruker derfor mye energi på å tiltrekke, opprettholde og motivere kompetanse, samt å utvikle IT-ledere.

Tips for å lære opp, motivere og engasjere kompetanse

  • Uttrykk en visjon, verdier og tydelige forventninger
  • Ha som mål å skape en prestasjonskultur
  • Prøv å identifisere kompetente ansatte tidlig og la dem arbeide med viktige prosjekter

4. Fokuser på kundeopplevelsen

En dyktig CIO forstår betydningen av å etablere partnerskap og innføre teknologier som skaper attraktive kundeopplevelser. De bygger systemer og tjenester for å tiltrekke seg nye og beholde eksisterende kunder. Et annet prioritert område er innsamling og analyse av kundedata, samt å arbeide med markedsavdelingen for å øke antall kundefokuserte initiativer.

Mens 66 prosent av suksessfulle CIO-er fokuserer på å levere sømløse kundeopplevelser, har bare 43 prosent av de resterende CIO-ene samme fokus.

5. Kobler IT-sikkerhet og databeskyttelse til vekst og kunder

Halvparten av alle CIO-er i godt presterende bedrifter oppga «styring av IT-sikkerhet og risiko» som et prioritert IT-initiativ. Og de ser IT-sikkerhet som en vekstmulighet. Et sikkert IT-miljø gir økt tillit fra kunder og viser en forpliktelse til å beskytte sine data. I tillegg kan man levere pålitelige tjenester internt, og hjelpe selskapet med å bli en respektert og verdsatt forretningspartner.

Ifølge TRUSTe/National Security Alliance 2016 U.S. Consumer Privacy Index unngår 89 prosent av deltagerne i undersøkelsen selskaper som ikke kan beskytte sine data.

Les våre fem nyttige tips for å lykkes med outsourcing

Kilde: Deloitte

15 januar 2019

2020 - fremtidens år

I januar slo man fast at det var en pandemi. Situasjonen var kritisk. Høres det kjent ut? Det er det også, men kanskje ikke slik du tror.

Hva som kreves for å få fjernarbeid til å fungere

I løpet av året er det blitt snakket mye om fordelene og ulempene med fjernarbeid. Men i en verden der vi ikke vet hvor lenge pandemien vil vare eller når neste helsekrise kommer, handler det for mange selskaper ikke om hvorvidt fjernarbeid er positivt eller negativt i seg selv – men hvordan vi kan gjøre det på best mulig måte.

Rapport & evalueringsverktøy: Resilient IT

Verden tar stormskritt mot å bli Virtual First. I rapporten deler vi hva du må tenke på. Dessuten får du et evalueringsverktøy som hjelper deg med å skape riktige grunnforutsetninger og bygge en mer motstandsdyktig IT-organisasjon.

Hvordan du lykkes med innføringen av samarbeidsverktøy

Når verden går mot å bli Virtual First, kreves nye verktøy som muliggjør den digitale arbeidsplassen. Avgjørende ved valg av samarbeidsverktøy er verktøyets evne til å koordinere kolleger og håndtere informasjon på en smidig måte.

Virtual first – vår nye virkelighet

Virtual First, som innebærer at man foretrekker det virtuelle fremfor det fysiske, har akselerert i takt med at den digitale arbeidsplassen har fått stadig større betydning i menneskers hverdag. Det har i sin tur medført økt og utvidet bruk av samarbeidsplattformer, men også økt belastning på IT.

Virtual First stiller nye krav til arbeidsplassen

En stresset innføring av samarbeidsverktøy kan forårsake digitalt stress og flaskehalser i en organisasjon. Ved å skape forståelse for hvorfor man velger å integrere et nytt verktøy samt hvordan det fungerer, kan man unngå eventuell uro og dermed oppnå en mer vellykket leveranse.