Ikke prut på feil ting – sju tips for innkjøp av skoledatamaskiner

Kommuner og skoler kjøper generelt datamaskiner med begrenset budsjett, men for allsidig og kontinuerlig bruk. Salgssjef Matias Silvan hos Dustin gir råd til kjøpere om hvordan de velger riktig type datamaskin.

Kunnskap om bruk av datamaskiner er viktig for dagens elever. I praksis fungerer datamaskinene som en kombinasjon av lærebøker og øvingsbøker, og i tillegg er de nye alternativer i lærerens verktøykasse, bl.a. gjennom interaktivitet, lydfunksjon og kamera

Gjennom jobben sin får Dustins salgssjef Matias Silvan et godt innblikk i hvilke kvaliteter skolene ønsker seg fra datamaskiner som kjøpes for undervisning. Med hjelp av hans råd kan beslutningstakere sammenligne ulike alternativer i det store utvalget.

Students in classroom

1. Garanti, garanti, garanti

En datamaskin kjøpt for undervisningsbruk er bare til nytte når den fungerer. Derfor er det viktig å ha en gyldig garanti.

– Når du kjøper utstyr med 3–5 års garanti «på plass neste arbeidsdag», kommer en godkjent tekniker og reparerer utstyret inkludert i garantien. I 95 prosent av tilfellene lykkes reparasjonen ved første besøk, sier Silvan.

Hvis skolen mangler denne garantien, kan de bli nødt til å vente på support og reservedeler, eller datamaskinen må kanskje sendes til utlandet for reparasjon. I verste fall, f.eks. hvis garantiperioden er kort og allerede utløpt, er brukeren strandet og må selv bestille feilsøking og reparasjon av utstyret på egen hånd.

Silvan legger vekt på at en bedre garanti ikke nødvendigvis påvirker prisen i særlig grad. Det blir mye dyrere hvis kostbart utstyr står og er ubrukelig.

2. Operativsystem og minne med kapasitet

Operativsystemet setter grenser for hvilken datamaskin du kan velge. SSD-disken bør også være stor nok.

– 128 GB er ganske bra, men 256 GB er mye bedre. Husk at operativsystemet også tar plass på harddisken, samt oppdateringer av operativsystemet.

Datamaskinen fungerer også jevnere hvis minnet er stort nok. For selve lagringen av data anbefaler Silva at du bruker en skytjeneste, som gjør at filene til elevene er tilgjengelige fra alle typer datamaskiner. Mange skoler bruker også Microsoft Office 365-miljøet som en del av lisensavtalen.

3. Nettbrett fungerer, men ikke til alt

Ifølge Silvan fungerer et nettbrett godt nok til informasjonssøk, men oftest bruker elevene også utstyret til å skrive med. Derfor er tastaturer et absolutt krav for datamaskiner for undervisning.

Acer tablet

Et praktisk alternativ er en hybriddatamaskin, det vil si en kombinasjon av nettbrett og bærbar datamaskin. Tastaturet kan løsnes fra skjermen hvis du trenger å ta nettbrettet med deg for eksempel på en ekskursjon i naturen for å identifisere planter eller ta bilder. I klasserommet kan eleven sette tastaturet på plass igjen og fortsette å skrive.

Hybriddatamaskinen har også en berøringsskjerm, som gjør at du kan bruke forskjellige undervisningsspill og skrive for hånd på skjermen.

– I dag finnes det også x360-enheter der skjermdelen kan foldes opp bak tastaturet, sier Silvan.

– På denne måten kan enheten brukes som en hybrid, enten som en bærbar datamaskin eller et nettbrett, og dessuten foldet opp i skrå posisjon.

4. Forsterkede datamaskiner som tåler støt

Datamaskiner for undervisning går fra hånd til hånd og fra ett sted til et annet, og de brukes i svært mange forskjellige situasjoner. Derfor oppfordrer Silvan skolene til å bruke «robuste datamaskiner», det vil si forsterkede datamaskiner.

– De tåler vannsprut og går ikke i stykker ved det minste støt, for eksempel hvis eleven skulle komme til å miste skolesekken i gulvet. Alle store produsenter har slike solide datamaskiner i sortimentet.

5. Skjerm etter størrelse

Full HD begynner å bli standard på alt utstyr, men i de billige pakkene eller på små skjermer kan det være nok med HD. Hvis du har begrenset budsjett, kan det være lurt å tenke på hva som lønner seg. I en liten hybrid-datamaskin kommer kanskje ikke en førsteklasses skjerm til sin rett.

– Men allerede i en bærbar PC med 13 eller 14 tommer skjerm, kan du ha nytte av Full HD, sier Silvan.

Student interacting with tablet

6. Strømmen skal vare hele dagen

Batterilevetiden har blitt forbedret år for år etter hvert som batteriteknologien utvikler seg. I datamaskiner for undervisning synes Silvan at batteriet skal holde hele dagen.

– Skolene kan kjøpe ladevesker og -vogner, der datamaskinene plasseres for lading om natten. Om morgenen er de klare for den nye skoledagen og begynner ikke å advare om lavt batteri midt i timen.

Holdbarheten til batteriene har også økt, målt i antall år, og i dag opprettholder de kapasitet lenger enn før.

7. Vit hvor du kan spare

Prisen er en viktig faktor for skolene: budsjettet skal holde til mange datamaskiner. Ifølge Silvans erfaring bør prisen være rundt 300-500 euro, helst inkludert garanti.

Hvis skolen trenger bedre ytelse bare av og til eller bare til noen undervisningstimer, anbefaler Silva å kjøpe litt dyrere datamaskiner for felles bruk. Det er også penger å spare på prosessorer – i3 eller Dual Pentium-prosessorer holder til det meste hvis bare SSD-disken er av riktig type og har nok minne.

Silvan har lagt merke til at skolene tar mer og mer hensyn til kvalitet og holdbarhet, og innser at en dyrere innkjøpspris kan bli billigere i det lange løp, ettersom de ikke trenger å kjøpe nytt utstyr.

– Tidligere ville de ha en enkel bærbar PC så billig som mulig. Nå velger de datamaskiner som kan håndtere litt av hvert.

Les Dustins anbefalinger om datamaskiner for undervisnings- og skolebruk.

Group of students

18 mars 2019

7 trinn for vellykket krisehåndtering

Hva gjør du når krisen banker på døren? Når man er midt i en krisehåndtering, er man også forbi det viktige første skrittet – planleggingen.

Slik handler du i en krise

En av lærdommene fra finanskrisen i 2008 er at god virksomhetsstyring gjør krisehåndteringen enklere. Hvis du ikke har en nøye utarbeidet plan, ta utgangspunkt i tidligere samlede erfaringer og tenk på følgende.

Navigere IT riktig under en krise

En av lærdommene fra finanskrisen i 2008 er at god virksomhetsstyring forenkler krisehåndteringen, bidrar til motstandskraft og en evne til å håndtere uforutsette hendelsesforløp. Det kreves tydelighet når det gjelder hvilke roller som trengs, hvordan ansvar skal fordeles og hvordan kommunikasjonsarbeidet skal utføres.

Rapport og sjekkliste: Veiledning i krise

Når krisen er et faktum trengs det tydelig lederskap. Men det er ikke alt. I rapporten vår får du verdifulle tips om hva IT-avdelingen bør tenke på og ikke minst, et verktøy som hjelper deg med krisehåndtering.

De to viktigste IT-spørsmålene i en krise

Midt oppe i en krise er det nødvendig at hele organisasjonen deltar i arbeidet, tar ansvar og bidrar positivt. Les mer om hvilke to hovedspørsmål IT må stille seg.

Slik løser du de 4 vanligste flokene i IT-strategien

Her er de vanligste årsakene til at du blir stående fast i IT-strategien din - og svarene på hvordan du kan komme videre.