Mer tid til trening

Medlemmene våre forventer at vi ligger i forkant digitalt.

Helse- og treningskonsernet Health & Fitness Nordic ønsket å fokusere på kjernevirksomheten, som er trening og helse, og slippe å jobbe med den daglige driften. For å spare tid og ressurser har de satt ut IT-driften til Dustin-eide Idenet.

Health & Fitness Nordic er et av Nordens største konsern innen helse og trening, med varemerker som Sats Elixia, Fresh Fitness, Hi­Yoga og Safe. Arvid Johansson, CIO, forteller at de var tidlig ute med digitalisering og skytjenester, og at de påbegynte reisen allerede for fire år siden, før sammenslåingen av Sats og Elixia.

Høyere sikkerhetsstandard

– Vi ville fokusere på virksomheten og slippe å jobbe med teknologi. Med 8000 ansatte, 200 treningssentre og en halv million medlemmer kan vi ikke ta hånd om IT-driften selv. De store leverandørene av skytjenester har en høyere sikkerhetsstandard enn det vi som et relativt lite selskap kan makte, noe som gjør at vi får en bedre drift enn om vi skulle gjort alt selv, sier han.

Den digitale kundereisen er helt avgjørende for selskapets fremgang:

– Medlemmene våre forventer at vi ligger i forkant digitalt. De kan blant annet bestille ulike tjenester som gruppetrening, få hjelp med treningen, følge sin egen historikk og treningsstatistikk og finne inspirasjon. Det er en viktig konkurransefordel for oss og en merverdi for kundene, både eksisterende og potensielle, sier Arvid Johansson.

Health & Fitness Nordic brukte tidligere en annen leverandør av skytjenester. Men siden Dustin leverer alle klienter til selskapet, inkludert konfigurasjon, brukerstøtte og retur, var det naturlig å velge dem også for skytjenester, forteller Arvid Johansson. En annen fordel er ifølge ham at Idenet, som er en del av Dustin, er godt kjent med Microsoft Azure-miljøet, som Health & Fitness Nordic benytter seg av.

Lavere kostnader og en mer stabilt miljø

Health & Fitness Nordic har nå en Microsoft Azure-skyløsning som driftes via Idenet og inkluderer sikkerhetskopiering, overvåking, antivirus og sikkerhetsoppdateringer.

– Overgangen fra den tidligere leverandøren er ikke revolusjonerende, men vi har fått lavere kostnader og et bedre og mer stabilt miljø. Nettopp stabilitet er ekstremt viktig for oss. Det ville være frustrerende for medlemmene og enormt utfordrende for de ansatte på sentrene våre om disse funksjonene lå nede.

HHealth & Fitness Nordic har ifølge Arvid Johansson store, og foreløpige hemmelige, planer om å fortsette den digitale utviklingen, både på sentrene og på sine mange nettsteder. Målet er å drive et aktivt utviklingsarbeid for å hjelpe mennesker med å komme i gang og fortsette treningen. Eksempelvis tilbyr Sats Elixia medlemmene online-trening, som de kan gjøre i stua eller på reiser når de ikke har mulighet til å komme til et treningssenter.

Bruk Dustin som din IT-leverandør:dustin.no/tjenester eller kontakt [email protected]


Tekst: Astrid Feldreich
Foto: Mattias Hamrén

3 tips til andre som skal vurdere sin IT-leverandør

  1. Sjekk hva du i praksis benytter.
  2. Gi rom for endringer i avtalen.
  3. Få alle parter til å føle delaktighet og et felles ansvar.

Slik ble det mulig

UTFORDRING

Health & Fitness Nordic hadde behov for raske og stabile tjenester for sikkerhetskopiering, sikkerhet og annet.

LØSNING

Med Dustin-eide Idenet fikk de skalerbare tjenester og en fleksibel leverandør.

RESULTAT

De kan nå fokusere på de «riktige tingene» sett fra et virksomhetsperspektiv.

17 februar 2017

Miljøet i førersetet

13 000 ansatte i Trondheim kommune kan skrive ut dokumenter hvor de ønsker, uten at papirer blir liggende og slenge. Kommunen sparer både miljøet og kostnader på sin effektive printeravtale.

Hverdag med flyt

Skolehverdagen til 10.000 elever og lærere i Grenland flyter knirkefritt med enheter som er tilpasset hver enkelt bruker sine behov. Det sparer både tid, kostnader og frustrasjon.

Rask omstilling for Randstad

Ansatte i Randstad og Dfind har fått en mer effektiv og fleksibel hverdag etter omlegging til Chromebooks. Med Dustin i ryggen har prosessen gått kjapt og smertefritt.

Slik reduserte Oslo-lageret nedetiden med 30-40 prosent

Sørensen og Balchen slet med et svært utdatert IT-system. Det kostet omtrent en kvart million kroner ved nedetid. Nå er nedetiden redusert med 30-40 prosent.

Actic forbedret bedriften og kundetilfredsheten med hjelp av Network

Artic trengte en stabil og fleksibel nettverksløsning til sine 182 bade- og treningssenter. Med Network fikk de i tillegg til det også tilgang til data som kunne bidra til forretningsfordeler, og som var enkelt å håndtere for de kun fem heltidsansatte.

Bedre sikkerhet og samarbeid for XL-BYGG med Modern Workplace

Ved å bytte ut sitt gamle IT-miljø og satse på Modern Workplace fra Dustin, kunne XL-Bygg på en enkel og kostnadseffektiv måte få enklere administrasjon, bedre datasikkerhet og en mer effektiv hverdag.