Mot neste nivå av sjøfartsnavigering

Det har vært verdifullt og kunne skalere opp og ned hva vi får av Dustin

FURUNO i Danmark er verdensledende på utdanning innen elektronisk navigasjon for sjøfart. De siste tre årene har Dustin stått for den totale IT-driftsløsningen.

Med 3 000 ansatte verden over er FURUNO en av de største på markedet innen marineelektronikk. Hovedkontoret ligger i Japan, og har siden 1987 også vært etablert i Danmark. Bedriften utvikler, selger og gjør service på navigasjons- og kommunikasjonsutstyr samt fiskesøking – inkludert elektroniske navigeringssystemer.

Fra klasserom til kurs på nett

Elektroniske navigeringssystemer (Electronic Chart Display and Information Systems – ECDIS) stiller høye krav til brukerne. Når IMO (International Maritime Organization) gikk ut med at samtlige frakt- og passasjerfartøy måtte være utstyrt med ECDIS i løpet av 2018, så FURUNO en mulighet til å styrke sitt kurstilbud. FURUNO begynte jobben med å utvide klasseromsundervisningen til undervisning på nett, slik at rederier verden over skulle kunne utvikle kompetansen til sine ansatte lokalt. Dette er seks år siden.

– Vi ville skape en kursplattform der en bruker kunne koble seg opp mot en server i skyen, slik at vi enkelt kunne tilby oppdatert programvare uten behov for å sende ut nye versjoner til brukeren. Vi savnet kunnskapen som krevdes, og strakk derfor ut en hånd til Dustin, sier Kaspar De Linda, senior instructor på FURUNO Maritime Training.

Pålitelig skybasert IT-løsning

FURUNO fikk i begynnelsen hjelp til all IT-infrastruktur og maskinvare av Dustin, mens et indisk firma tok seg av utvikling av programvaren.

For seks år siden innledet de samarbeid med Dustin. Dustin har bygd opp og driver i dag IT-infrastruktur, hosting og maskinvare for FURUNO. Jens W. Rulle, som er avdelingssjef for FURUNO Maritime Training, er veldig fornøyd med partnerskapet med Dustin.

Les mer om Dustins tilbud om IT-tjenester og -løsninger.

– Systemet har vært oppe og stått nesten hundre prosent fra dag én. Vår datatunge programvare har noen ganger blitt kjørt 75 steder rundt om i verden samtidig, og det krever en pålitelig skybasert IT-løsning, sier Jens W. Rulle.

Kaspar De Linde er enig, og legger til:

– Over tid har Dustin vært veldig fleksible. Vi får alltid den hjelpen vi trenger, også utenom kontortid og i helgene.

– Det har vært verdifullt og kunne skalere opp og ned hva vi får av Dustin. Vi begynte med noen få brukere, men ettersom etterspørselen har økt har vi også kunne få det vi trenger, sier Kaspar De Linde.

Først i klassen

Effekten av å ha vært tidlig ute mens konkurrentene sto stille er tydelig, ifølge Jens W. Rulle.

– Dustin gjør det mulig for oss å spre våre kurs til over 300 kursstasjoner over hele verden. Vi har kunnet ta kurs rundt sjøfart og elektroniske sjøkartsystemer til et mye høyere nivå enn våre konkurrenter. Nå ser vi på hvordan vi fortsatt kan være verdensledende, forhåpentligvis med Dustin ved vår side, sier Jens W. Rulle.

Så blev det möjligt

UTFORDRING

Skape en fullverdig IT-plattform som effektivt og sikkert kunne distribuere FURUNOs datadrevne kursprogram til hele verden.

LØSNING

Dustin har utviklet og levert en 360-graders løsning bestående av et spesialutviklet skybasert IT-miljø. Hosting, maskinvare og support fra Dustin.

EFFEKT

FURUNO er den eneste utvikleren innen skipselektronikk som kan tilby nettbaserte kurs med hotline-support. Firmaene slipper å sende sine navigatører på dyre og tidskrevende reiser til FURUNOs danske eller internasjonale kurssenter.

FURUNO

FURUNO ble grunnlagt i 1949 for å markedsføre verdens første ekkolodd. Produksjonen foregår i dag i fire fabrikker i Japan og to fabrikker i Kina. FURUNOs hovedkontor ligger i den japanske byen Nishinomiva. Selskapet har 3000 ansatte verden over, 65 av dem i Danmark.

Les også: Å lytte er nøkkelen til å lykkes

Jens W RUlle avdelningssjef Furuno

Jens W. Rulle, avdelingssjef for FURUNO Maritime Training,

19 juni 2018

Hverdag med flyt

Skolehverdagen til 10.000 elever og lærere i Grenland flyter knirkefritt med enheter som er tilpasset hver enkelt bruker sine behov. Det sparer både tid, kostnader og frustrasjon.

Rask omstilling for Randstad

Ansatte i Randstad og Dfind har fått en mer effektiv og fleksibel hverdag etter omlegging til Chromebooks. Med Dustin i ryggen har prosessen gått kjapt og smertefritt.

Slik reduserte Oslo-lageret nedetiden med 30-40 prosent

Sørensen og Balchen slet med et svært utdatert IT-system. Det kostet omtrent en kvart million kroner ved nedetid. Nå er nedetiden redusert med 30-40 prosent.

Actic forbedret bedriften og kundetilfredsheten med hjelp av Network

Artic trengte en stabil og fleksibel nettverksløsning til sine 182 bade- og treningssenter. Med Network fikk de i tillegg til det også tilgang til data som kunne bidra til forretningsfordeler, og som var enkelt å håndtere for de kun fem heltidsansatte.

Bedre sikkerhet og samarbeid for XL-BYGG med Modern Workplace

Ved å bytte ut sitt gamle IT-miljø og satse på Modern Workplace fra Dustin, kunne XL-Bygg på en enkel og kostnadseffektiv måte få enklere administrasjon, bedre datasikkerhet og en mer effektiv hverdag.

Digital analyse for bedre beslutninger

For Nord-Europas største utdanningsbedrift er IT-strategien avgjørende for AcadeMedias suksess. Petter Hallman, CIO, forteller hvordan de jobber med digitale læremidler og hvorfor de bruker data for å øke kvaliteten og kundetilfredsheten.