Resepten på et vellykket prosjekt

Vi sparer svært mye ressurser, fordi vi slipper å rykke ut om det oppstår en feil, eller ved andre behov.

Nært samarbeid mellom kunde, leverandør og under-leverandører var den viktigste suksessfaktoren i et tilnærmet feilfritt IT-prosjekt hos Apotek1.

Apotek1 Gruppen har etablert seg som Norges største apotekerkjede med mer enn 320 apoteker over hele landet.

– Vårt hovedfokus er å tilby trygge produkter og tjenester, samt gode råd knyttet til folks helse og velvære, sier prosjektleder Christian Fjeldaas hos Apotek1 Gruppen på Skårer utenfor Oslo.

I mer enn 15 år har den tysk-eide apotekerkjeden satset på IT-tjenester, og de var blant de første til å ta imot elektroniske resepter. I dag effektueres mer enn 90 prosent av reseptene elektronisk. Inntil nylig var dette basert på et kobbernett. Nå er dette byttet ut med fiberoptikk til alle apotekene, uansett hvor avsides de ligger til.

Utviklingen innen elektroniske resepter, nettjenester og andre tjenester via apper på mobiltelefoner krever raskere og enda mer pålitelig kommunikasjon enn hva man kan oppnå med kobberkabel.

– Dustin var litt lavere i pris enn konkurrentene. Dessuten kunne de tilby en utrullingstjeneste via underleverandøren 3 Step IT. De konfigurerte alle svitsjene for oss og sørget for å rulle ut utstyret slik at apotekene knapt merket noe annet enn at systemet ble mye raskere. Telenor installerte svitsjene, da de likevel skulle ut med fiber til alle apotekene, sier Fjeldaas

Hvert apotek har fått to nye datasvitsjer. Redundans har vært et krav.

– Vi ville unngå at feil på en svitsj forsinker eller slår ut forbindelsen mellom serveren og apoteket.

I motsetning til det gamle systemet kan de nye svitsjene opereres, konfigureres og omprogrammeres fra hovedkontoret.

– Vi sparer svært mye ressurser, fordi vi slipper å rykke ut om det oppstår en feil, eller ved andre behov, understreker Fjeldaas.

Christian Fjeldaas forteller at samarbeidet med Dustin i dette prosjektet har vært bemerkelsesverdig bra. Han er spesielt fornøyd med at Dustin involverte ressurser fra HP tidlig i prosjektet.

Han mener en del av suksessfaktoren ligger i et nøye forarbeid og en grundig utarbeidet kravspesifikasjon.

– Man bør definere på forhånd hva behovet er, og velge produkt etter det. Man bør passe seg for å gå i fella og sette opp kravene etter hva produktet er i stand til. Bruk heller litt tid på denne delen av prosessen, er rådet han gir til andre som står foran lignende prosjekter.




Slik ble det mulig:

Utfordring

    • Utnytte de nye mulighetene i et mye raskere fiberoptisk nett til hvert apotek.

Løsning

    • Leveransen fra Dustin omfattet i første rekke 640 datasvitsjer fra HP (HP 1950) og en utrullingstjeneste fra 3 Step IT. Dustin opererte i all hovedsak som fasilitator i prosjektet.

Resultat

    • Et raskere og enda mer pålitelig datanett. Store besparelser i IT-ressurser ved sentral håndtering.




3 tips

    • 1. Start forberedelsene i god tid. Analyser behovet og utfør en kost/nytte-vurdering
    • 2. Ikke vær redd for å beregne for god kapasitet. Til en minimal ekstra kostnad i dag kan man spare eller utsette en større investering om få år.
    • 3. Ikke undervurder betydningen av administrasjonsverktøyet. Velg det som er riktig til din stab og ditt behov.




Text: Atle Abelsen

27 september 2016

CMP er i mål med tjenestefisering av IT-leveransen

Copenhagen Malmö Port AB (CMP) har siden begynnelsen av 2001 vokst til å bli en av Skandinavias største havneoperatører med virksomheter på begge sider av sundet. I dag har de stort sett tjenestefisert hele virksomheten.

9 september 2019

Climat80-Gruppen vokser med Dustin som IT-partner

Når selskap forandrer seg og vokser, er det uunngåelig med et visst etterslep innen IT. Climat80-Gruppen har gjennom samarbeidet sitt med Dustin, fått riktige forutsetninger for å arbeide proaktivt og gi virksomheten sin en dytt i riktig retning.

6 september 2019

Hvordan arbeider Dustin med bærekraftig IT?

Dustins visjon er å sette standarden for effektiv og bærekraftig IT. I tillegg til at vi hele tiden fører en dialog med leverandørene våre om hvilke produkter og tjenester vi ønsker å selge, sørger vi hele tiden for å veilede kundene våre mot mer bærekraftige valg.

29 august 2019

CIO-rapport: IT på vei til å miste sin strategiske posisjon

IT-organisasjonen risikerer å miste sin betydning når en større del av IT-investeringene blir driftsfinansiert, ifølge en ny rapport.

15 august 2019

Sikre sensitive data i skyen

Den økte tjenestefiseringen i IT-bransjen betyr at mer og mer informasjonen blir håndtert i skytjenester, noe som krever høy bevissthet av bestillere innen virksomheter der man håndterer konfidensiell eller annen sensitiv informasjon.

12 juli 2019

Årsaken til økende IT-brister

Pasientsamtaler ble lagt ut på nett og utenlandske aktører fikk tilgang til viktige styresystemer. Dette er bare to av de store sikkerhetshull som har fått oppmerksomhet i det siste. Bak flere av dem finnes det – ja, nettopp, den menneskelige faktoren.

10 juni 2019