Resepten på et vellykket prosjekt

Nært samarbeid mellom kunde, leverandør og under-leverandører var den viktigste suksessfaktoren i et tilnærmet feilfritt IT-prosjekt hos Apotek1.

Apotek1 Gruppen har etablert seg som Norges største apotekerkjede med mer enn 320 apoteker over hele landet.

– Vårt hovedfokus er å tilby trygge produkter og tjenester, samt gode råd knyttet til folks helse og velvære, sier prosjektleder Christian Fjeldaas hos Apotek1 Gruppen på Skårer utenfor Oslo.

Vi sparer svært mye ressurser, fordi vi slipper å rykke ut om det oppstår en feil, eller ved andre behov.

I mer enn 15 år har den tysk-eide apotekerkjeden satset på IT-tjenester, og de var blant de første til å ta imot elektroniske resepter. I dag effektueres mer enn 90 prosent av reseptene elektronisk. Inntil nylig var dette basert på et kobbernett. Nå er dette byttet ut med fiberoptikk til alle apotekene, uansett hvor avsides de ligger til.

Utviklingen innen elektroniske resepter, nettjenester og andre tjenester via apper på mobiltelefoner krever raskere og enda mer pålitelig kommunikasjon enn hva man kan oppnå med kobberkabel.

– Dustin var litt lavere i pris enn konkurrentene. Dessuten kunne de tilby en utrullingstjeneste via underleverandøren 3 Step IT. De konfigurerte alle svitsjene for oss og sørget for å rulle ut utstyret slik at apotekene knapt merket noe annet enn at systemet ble mye raskere. Telenor installerte svitsjene, da de likevel skulle ut med fiber til alle apotekene, sier Fjeldaas

Hvert apotek har fått to nye datasvitsjer. Redundans har vært et krav.

– Vi ville unngå at feil på en svitsj forsinker eller slår ut forbindelsen mellom serveren og apoteket.

I motsetning til det gamle systemet kan de nye svitsjene opereres, konfigureres og omprogrammeres fra hovedkontoret.

– Vi sparer svært mye ressurser, fordi vi slipper å rykke ut om det oppstår en feil, eller ved andre behov, understreker Fjeldaas.

Christian Fjeldaas forteller at samarbeidet med Dustin i dette prosjektet har vært bemerkelsesverdig bra. Han er spesielt fornøyd med at Dustin involverte ressurser fra HP tidlig i prosjektet.

Han mener en del av suksessfaktoren ligger i et nøye forarbeid og en grundig utarbeidet kravspesifikasjon.

– Man bør definere på forhånd hva behovet er, og velge produkt etter det. Man bør passe seg for å gå i fella og sette opp kravene etter hva produktet er i stand til. Bruk heller litt tid på denne delen av prosessen, er rådet han gir til andre som står foran lignende prosjekter.

Slik ble det mulig:

Utfordring

Utnytte de nye mulighetene i et mye raskere fiberoptisk nett til hvert apotek.

Løsning

Leveransen fra Dustin omfattet i første rekke 640 datasvitsjer fra HP (HP 1950) og en utrullingstjeneste fra 3 Step IT. Dustin opererte i all hovedsak som fasilitator i prosjektet.

Resultat

Et raskere og enda mer pålitelig datanett. Store besparelser i IT-ressurser ved sentral håndtering.

3 tips

1. Start forberedelsene i god tid. Analyser behovet og utfør en kost/nytte-vurdering

2. Ikke vær redd for å beregne for god kapasitet. Til en minimal ekstra kostnad i dag kan man spare eller utsette en større investering om få år.

3. Ikke undervurder betydningen av administrasjonsverktøyet. Velg det som er riktig til din stab og ditt behov.




Tekst: Atle Abelsen

27 september 2016

Miljøet i førersetet

13 000 ansatte i Trondheim kommune kan skrive ut dokumenter hvor de ønsker, uten at papirer blir liggende og slenge. Kommunen sparer både miljøet og kostnader på sin effektive printeravtale.

Hverdag med flyt

Skolehverdagen til 10.000 elever og lærere i Grenland flyter knirkefritt med enheter som er tilpasset hver enkelt bruker sine behov. Det sparer både tid, kostnader og frustrasjon.

Rask omstilling for Randstad

Ansatte i Randstad og Dfind har fått en mer effektiv og fleksibel hverdag etter omlegging til Chromebooks. Med Dustin i ryggen har prosessen gått kjapt og smertefritt.

Slik reduserte Oslo-lageret nedetiden med 30-40 prosent

Sørensen og Balchen slet med et svært utdatert IT-system. Det kostet omtrent en kvart million kroner ved nedetid. Nå er nedetiden redusert med 30-40 prosent.

Actic forbedret bedriften og kundetilfredsheten med hjelp av Network

Artic trengte en stabil og fleksibel nettverksløsning til sine 182 bade- og treningssenter. Med Network fikk de i tillegg til det også tilgang til data som kunne bidra til forretningsfordeler, og som var enkelt å håndtere for de kun fem heltidsansatte.

Bedre sikkerhet og samarbeid for XL-BYGG med Modern Workplace

Ved å bytte ut sitt gamle IT-miljø og satse på Modern Workplace fra Dustin, kunne XL-Bygg på en enkel og kostnadseffektiv måte få enklere administrasjon, bedre datasikkerhet og en mer effektiv hverdag.