Resepten på et vellykket prosjekt

Vi sparer svært mye ressurser, fordi vi slipper å rykke ut om det oppstår en feil, eller ved andre behov.

Nært samarbeid mellom kunde, leverandør og under-leverandører var den viktigste suksessfaktoren i et tilnærmet feilfritt IT-prosjekt hos Apotek1.

Apotek1 Gruppen har etablert seg som Norges største apotekerkjede med mer enn 320 apoteker over hele landet.

– Vårt hovedfokus er å tilby trygge produkter og tjenester, samt gode råd knyttet til folks helse og velvære, sier prosjektleder Christian Fjeldaas hos Apotek1 Gruppen på Skårer utenfor Oslo.

I mer enn 15 år har den tysk-eide apotekerkjeden satset på IT-tjenester, og de var blant de første til å ta imot elektroniske resepter. I dag effektueres mer enn 90 prosent av reseptene elektronisk. Inntil nylig var dette basert på et kobbernett. Nå er dette byttet ut med fiberoptikk til alle apotekene, uansett hvor avsides de ligger til.

Utviklingen innen elektroniske resepter, nettjenester og andre tjenester via apper på mobiltelefoner krever raskere og enda mer pålitelig kommunikasjon enn hva man kan oppnå med kobberkabel.

– Dustin var litt lavere i pris enn konkurrentene. Dessuten kunne de tilby en utrullingstjeneste via underleverandøren 3 Step IT. De konfigurerte alle svitsjene for oss og sørget for å rulle ut utstyret slik at apotekene knapt merket noe annet enn at systemet ble mye raskere. Telenor installerte svitsjene, da de likevel skulle ut med fiber til alle apotekene, sier Fjeldaas

Hvert apotek har fått to nye datasvitsjer. Redundans har vært et krav.

– Vi ville unngå at feil på en svitsj forsinker eller slår ut forbindelsen mellom serveren og apoteket.

I motsetning til det gamle systemet kan de nye svitsjene opereres, konfigureres og omprogrammeres fra hovedkontoret.

– Vi sparer svært mye ressurser, fordi vi slipper å rykke ut om det oppstår en feil, eller ved andre behov, understreker Fjeldaas.

Christian Fjeldaas forteller at samarbeidet med Dustin i dette prosjektet har vært bemerkelsesverdig bra. Han er spesielt fornøyd med at Dustin involverte ressurser fra HP tidlig i prosjektet.

Han mener en del av suksessfaktoren ligger i et nøye forarbeid og en grundig utarbeidet kravspesifikasjon.

– Man bør definere på forhånd hva behovet er, og velge produkt etter det. Man bør passe seg for å gå i fella og sette opp kravene etter hva produktet er i stand til. Bruk heller litt tid på denne delen av prosessen, er rådet han gir til andre som står foran lignende prosjekter.




Slik ble det mulig:

Utfordring

    • Utnytte de nye mulighetene i et mye raskere fiberoptisk nett til hvert apotek.

Løsning

    • Leveransen fra Dustin omfattet i første rekke 640 datasvitsjer fra HP (HP 1950) og en utrullingstjeneste fra 3 Step IT. Dustin opererte i all hovedsak som fasilitator i prosjektet.

Resultat

    • Et raskere og enda mer pålitelig datanett. Store besparelser i IT-ressurser ved sentral håndtering.




3 tips

    • 1. Start forberedelsene i god tid. Analyser behovet og utfør en kost/nytte-vurdering
    • 2. Ikke vær redd for å beregne for god kapasitet. Til en minimal ekstra kostnad i dag kan man spare eller utsette en større investering om få år.
    • 3. Ikke undervurder betydningen av administrasjonsverktøyet. Velg det som er riktig til din stab og ditt behov.




Text: Atle Abelsen

27 september 2016

Digitaliseringsstrategi: 5 tips for å lykkes

Enten du vil utvikle applikasjoner for å skape økt kundeengasjement eller du vil modernisere IT-infrastrukturen for å oppnå bedre fleksibilitet, er det noen ting du bør huske på for å lykkes med din digitaliseringsstrategi.

8 februar 2019

Så mye koster et datainnbrudd

30 millioner kroner. Så mye koster et gjennomsnittlig datainnbrudd ifølge den nyeste studien fra Ponemon Institute. Risikoen for å bli rammet er større enn noensinne, men med rett beskyttelse kan du minimere den betydelig.

27 januar 2019

Outsourcing av IT-drift: 5 trinn for å lykkes

Når du skal outsource IT-driften finnes det det ikke rom for feil – men mye kan gå galt. Det gjelder å planlegge langsiktig, fokusere på det som er viktig og ikke overse viktige detaljer.

17 januar 2019

Fem tips til å lykkes med nettsky

Å kjøpe skytjenester høres superenkelt ut, men veien dit er ikke alltid helt problemfri. Tipsene for å lykkes: en nøyaktig nåtidsanalyse, en prosjektplan for hvordan du skal nå dine mål og et optimalisert skymiljø.

4 januar 2019

Å lytte er nøkkelen til å lykkes med kundens IT-løsning

Nøkkelen til å lykkes med en IT-løsning er å tilpasse den etter kundens behov. For dette kreves det at man er lydhør, mener Jesper Folkmann, teknisk lead på Dustin Managed Hosting Services i Danmark.

3 januar 2019

10 fordeler med skybaserte tjenester

Flere og flere bedrifter velger å abonnere på skybaserte digitale verktøy. Skybaserte tjenester har blitt lett tilgjengelige, og kostnadene er betydelig lavere enn de var for bare noen få år siden.

25 oktober 2018