Slik reduserte Oslo-lageret nedetiden med 30-40 prosent

Sørensen og Balchen slet med et svært utdatert IT-system. Det kostet omtrent en kvart million kroner ved nedetid. Nå er nedetiden redusert med 30-40 prosent.

Sørensen og Balchen selger bilrekvisita og bildeler gjennom deres over 200 BilXtra-butikker og -verksteder.

Kevin Johansen (35) er avdelingsleder for Sørensen og Balchen-lageret på Holmlia i Oslo. Lageret har over 60 000 unike varelinjer – hovedsakelig slitedeler til bil – og et volum på mer enn 56 000 kvadratmeter, så det sier seg selv at de 27 lagermedarbeiderne er avhengig av gode og stabile IT-løsninger for å optimalisere arbeidsflyten.

– IT er utrolig viktig for oss. De fleste systemene på lageret er datastyrt, og det gjør at vi får jobbet mye raskere, sier Kevin.

Han beskriver Sørensen og Balchens tidligere IT-utstyr og -løsning som utdatert og klar for utskiftning. Det gamle utstyret var kjøpt inn tilfeldig på ulike tidspunkt, og forårsaket ofte problemer. Og når IT-systemene er nede, må ofte arbeidet på lageret stanses. Det koster et sted mellom 2-300 000 kroner per time ved nedetid, og de var avhengige av én IT-person som fysisk måtte være til stede for å finne og fikse feilen, ifølge Kevin.

– Før baserte vi oss på én person – som kunne befinne seg hvor som helst i verden – og som måtte komme hit. Og hvis han ikke hadde anledning til å komme, måtte han sende noen andre. Vi har hatt noen kriser hvor vi har vært nede i tre-fire timer, sier Kevin.

Oppgraderte hele IT-systemet

For å unngå at arbeidet stanset opp på grunn av IT-utfordringer, valgte Sørensen og Balchen-ledelsen å oppgradere. Valget falt på Dustins tjeneste Network på grunn av god pris og pålitelig og kompetent support, ifølge Kevin. Tjenesten er basert på Ciscos Meraki-løsning.

Samtlige BilXtra-butikker og -verksteder har blitt oppgradert.

– Dustin har jobbet på spreng med å kartlegge Sørensen og Balchen, og har analysert hver eneste butikk og skiftet utstyr. Alle våre 250 butikker og verksteder har nå fått Network. Før var det én IT-kar som var ansvarlig for alt dette, så du kan tenke deg hvor glade butikkene våre er for å få inn Dustin. Det er ny verden for dem tror jeg.

Nå er arbeidet godt i gang med å implementere Network på Holmlia-lageret. Et velfungerende Wi-Fi, som dekker lagerets kriker og kroker, er allerede installert.

– Nettverket i seg selv var det aller viktigste å få på plass. Vi hadde et hjemmesnekret modem som var kritisk å få skiftet først.

Han er også svært lettet over at Sørensen og Balchen slipper av være avhengige av én IT-person.

– Med Dustin har jeg har fått en egen person jeg kan ta problemstillingen med, og som begynner på saken med én gang. Det går mye kjappere. Du tjener arbeidstid, og reduserer nedetid.

Finner feilen mye raskere

Kevin – som er utdannet snekker og har generelt lite IT-erfaring – har tatt på seg IT-ansvaret i omleggingsperioden. Han forteller at den største endringen etter at Dustin kom på banen, er reaksjonstiden når du trenger hjelp – og ikke minst kompetansen på hjelpen du får.

– Dustin analyserer problemene grundig, og klarer å skille ut feilen mye raskere. Det kunne ta opptil en uke med vår tidligere IT-ansvarlige, men med Dustin er problemet isolert og fikset i løpet av en dag. Det er penger rett i lomma, sier Kevin.

Kevin ser fram til at alt er på plass – særlig datamaskinene i truckene på lageret. Hver truck er nemlig utstyrt med en datamaskin som lagerarbeiderne bruker når de plukker varer som sendes ut til butikkene, og ved tekniske problemer må trucken fysisk oppsøkes av IT-ansvarlig. Når Network er på plass, vil Dustin kunne se og fikse alt via fjernstyring.

Selv om det gjenstår en del arbeid, merker Kevin at ting fungerer bedre.

– Nedetiden er nok redusert med 30-40 prosent allerede, og vi er ikke ferdige med å installere alt engang.

Færre bekymringer

Han ser lyst på fremtiden, og forteller at han nå kan slappe mer av når arbeidsdagen er over. Tidligere måtte han ofte reise tilbake til jobb etter endt arbeidsdag – en tur-retur-reise på ti mil – for å fikse problemer. Det har det blitt slutt på nå.

– Jeg bekymrer meg mindre enn før, nå som jeg gir mer og mer ansvar til Dustin. Som alenepappa er det vanskelig å reise frem og tilbake til jobb til alle døgnets tider. Én gang måtte jeg forlate et foreldremøte på skolen. Så det er deilig å ha Dustin der når jeg ikke er på jobb. Sånn var det ikke før, sier Kevin.

Foto: Siv Dolmen

Før var det én IT-kar som var ansvarlig for alt dette, så du kan tenke deg hvor glade butikkene våre er for å få inn Dustin.

– Kevin Johansen, Avdelingsleder for Sørensen og Balchen-lageret på Holmlia i Oslo.

Utfordring

Foreldet IT-infrastruktur forårsaket kostbare stans i produksjonen. Når IT-systemene var nede stoppet arbeidet på lageret, noe som kostet mellom 200 000 og 300 000 kroner i timen.

Løsning

Tjenesten Network fra Dustin, som er basert på Ciscos Meraki-løsning som analyserer, feilsøker og retter eventuelle problem via fjernstyring.

Resultat

Nedetiden er redusert med 30–40 prosent og IT-ansvarlig slipper å reise tilbake til jobben etter arbeidstid for å ta tak i problemene.

5 mars 2020

Derfor velger stadig flere å kjøpe Nettverk som tjeneste

Nettverket er bedriftens nerve. Hvis det ikke fungerer, går det ofte ikke an å utføre jobben i det hele tatt. Derfor velger flere å kjøpe nettverk som en tjeneste.

2 april 2020

5 gode grunner til å kjøpe nettverk som tjeneste

Fordelene er mange, men noen er viktigere enn andre. Vi har laget en liste med fem grunner til hvorfor du ikke skal investere i ett eget nettverk, men heller kjøpe Nettverk som tjeneste.

2 april 2020

Nettverk uten hodepine

I vår tid med skytjenester er et pålitelig nettverk viktigere enn noen gang. Mange selskaper ønsker å raskt kunne skalere opp plattformen ved behov, og fortsatt holde kostnadene under kontroll. Løsningen? Å kjøpe sitt nettverk som tjeneste.

11 februar 2020

We keep things growing – Arctic forbedret bedriften og kundetilfredsheten med hjelp av Network

Artic trengte en stabil og fleksibel nettverksløsning til sine 182 bade- og treningssenter. Med Network fikk de i tillegg til det også tilgang til data som kunne bidra til forretningsfordeler, og som var enkelt å håndtere for de kun fem heltidsansatte.

11 februar 2020

Guide: Slik blir din bedrift mobil

Dagens teknologiske muligheter gjør det enklere enn noen gang å skape det digitale mobile kontoret og tilby medarbeiderne friheten til å jobbe hvor og når de vil. Veien dit ser forskjellig ut for ulike bedrifter. I denne guiden tar vi deg gjennom delene som må komme på plass; fra teknologi til organisasjon.

4 februar 2020

Digital analyse for bedre beslutninger

For Nord-Europas største utdanningsbedrift er IT-strategien avgjørende for AcadeMedias suksess. Petter Hallman, CIO, forteller hvordan de jobber med digitale læremidler og hvorfor de bruker data for å øke kvaliteten og kundetilfredsheten.

20 januar 2020