Slik unngår du å miste det digitale initiativet

Ikke bland digital strategi og teknisk taktikk. Slik legger du grunnen for en ekte digitalisering av selskapet ditt.

Hva skiller strategi fra taktikk? Enkelt forklart; dersom taktikk er det en fotballtrener gjør for å vinne en kamp, så er strategien det hele fotballklubben gjør for å vinne serien. En av årsakene til at flere selskaper sliter med sine digitale strategier, er at de blander strategi med taktikk.

Et eksempel: Svenske Riksidrettsforbundet hadde begynt på sin nye digitale strategi og ville ha eksterne tilbakemeldinger. De ba Håkan Ozan, digital strateg og innovasjonsekspert, om å ta en titt.

– Planen handlet først og fremst om hvordan de skulle jobbe på kontorene, men hva sier egentlig idrettens visjon? Jo, den sier at svensk idrett skal være best i verden. En digital strategi skal alltid utgå fra forretningsmålene. I dette tilfellet handler det om hvordan den kan støtte visjonen om at svensk idrett skal være verdens beste. Det er et helt annet perspektiv, nemlig hvordan utvikle idretten. Nå er en slik digitaliseringsstrategi blitt utviklet, sier Håkan.

Begynn med en omverdensanalyse

Riksidrettsforbundet hadde satt seg fast i taktikken, og de er ikke alene om det. Ifølge Håkan Ozan er det ikke uvanlig at selskaper har en digital strategi som sier at ”operativsystemet vi har i dag er 3.0, vår strategi er at de skal være 4.0”.

I stedet bør du begynne med en omverdensanalyse. Hvordan ser det ut i dag og hvordan ser det ut i fremtiden? Håkan forteller at han har møtt personer som er ansvarlige for pensjonsfond verdt 250 milliarder, der overvåking av omverdenen bestod i at lederen leste avisen hver dag.

– Sørg for at du har en strategisk funksjon for overvåkingen. Alle gode digitale strategier handler om endring, og de må selvfølgelig være tilpasset omverdenen og fremtiden. Strategisk arbeid handler om overvåking, framsyn og endringsledelse.

”IT-sjefen sitter fast i en defensiv tilnærming”

Johan Magnusson er førsteamanuensis ved Instituttet for anvendt IT ved Universitetet i Gøteborg. I 2019 ga han ut rapporten "How the West was Lost: Chief Information Officers and the Battle of Jurisdictional Control", en studie om CIO-ens rolle i digitaliseringen. Han mener at så lenge den digitale strategien sitter fast i IT-taktikk, vil CIO-ens rolle være deretter.

– Ifølge studien sitter den tradisjonelle IT-sjefen fast i en defensiv tilnærming som prioriterer besparelser. Digitalisering gir nye utfordringer, og her har IT-sjefen mistet initiativet og overlatt det strategiske spørsmålet til andre fagroller. Konsekvensene blir utydelig ansvar for digitalisering som i forlengelsen av det gir mangel på digital kapasitet for organisasjonen, sier han.

En strateg bør drive frem strategien

Håkan Ozan sier at en viktig del av å nå helt i mål med den digitale strategien er å håndtere den akkurat slik du håndterer et prosjekt. En prosjektleder lager ikke en prosjektplan for så å la den ligge. På samme måte skal ikke strategen bare skrive strategien, men også være en endringsleder gjennom hele endringsprosessen.

– Strategien skal ha en handlingsplan og den skal kunne drive endringen. Du kan ikke legge en strategi for 3-5 år og tro at den skal gå av seg selv. En strategi er i prinsippet en omfattende prosjektplan. I prosjekter jobber vi alltid agilt, men av en eller annen grunn bruker vi fossefallsmodellen så fort det kommer til våre strategier. Strategier må også være dynamiske og kontinuerlig tilpasset endringer i omverdenen.

En av årsakene til at flere selskaper sliter med sine digitale strategier, er at de blander strategi med taktikk.

Trenger du å sette opp en IT-plan?

Vi gir deg noen å diskutere med. Noen som hjelper deg med å finne rett IT-løsning og som legger opp en plan for fremtiden. Uansett om det handler om maskinvare eller tjenester.

Finn ut mer

10 september 2020

Derfor må en IT-sjef være nysgjerrig

Digitaliseringens høye tempo innebærer at du som IT-sjef aldri blir helt ferdig med jobben din. Jo tidligere du omfavner den sannheten, jo raskere kommer du til å lære deg å elske den.

5 teknologiske utfordringer for deg som IT-sjef – og hvordan du løser dem

Du må ha en god infrastruktur for å kunne jobbe strategisk og å kontinuerlig utvikle virksomheten. Slik får du den på plass og unngår å sitte fast i teknologien.

Whitepaper: Talent og teknologi – erfaringer fra 10 digitale sjefer

Hva skal du digitalisere og hvorfor? Og hvordan skal du få med deg hele bedriften? I vårt whitepaper deler ti nordiske CIO-er sine erfaringer innen fire viktige digitaliseringsområder.

Slik finner du ditt digitale «why»

Som IT-sjef har du kanskje bedriftens viktigste og mest spennende oppdrag – nemlig å gjøre den interessant. For kundene, medarbeiderne og samfunnet. Men du skal ikke begynne med en dataplattform, du skal begynne med et anker. Det er da resten faller på plass.

7 trinn for vellykket krisehåndtering

Hva gjør du når krisen banker på døren? Når man er midt i en krisehåndtering, er man også forbi det viktige første skrittet – planleggingen.

Slik handler du i en krise

En av lærdommene fra finanskrisen i 2008 er at god virksomhetsstyring gjør krisehåndteringen enklere. Hvis du ikke har en nøye utarbeidet plan, ta utgangspunkt i tidligere samlede erfaringer og tenk på følgende.