Spenstig nettverksløsning på treningssentret

Actic ville ha en stabil og fleksibel løsning for internett og Wi-Fi i sine 182 svømme- og treningsanlegg – og en løsning som kunne bidra til forretningsnytte. Alt skulle kunne styres av bare fem årsverk.

Tre ønsker på en gang, nesten som i reklamefilmens Kinderegg. Det beskriver den internett- og Wi-Fi-løsningen treningskjeden Actic var ute etter. Utgangspunktet var at de var misfornøyd med den daværende leveransen, der løsningen var treg og lagt fra problemfri, ifølge Mårten Hoffman, daglig leder i Actic.

Hoffman har tidligere vært forsker innen IT på KTH, og begynte i Actic i forbindelse med at selskapet skulle børsnoteres i 2017. Han så svakhetene i kjedens nettløsning, og satte i gang et prosjekt der målet var å få en leveranse med driftssikker teknologi og raske forbindelser. All IT på til sammen 182 trenings- og badeanlegg i fire land, samt et par kontorer, skulle dessuten kunne styres av fem heltidsressurser. Disse personene skulle samtidig bli avlastet, og kunne bruke mer tid til verdiskapende utviklingsarbeid.

Drive selskapet fremover

Men ikke nok med det. Mårten Hoffman ville at løsningen skulle generere grunnlaget for strategiske beslutninger som stadig driver virksomheten et steg videre.

– Dessverre er det bare ”kjedelig IT” i bunnen. Det er ikke det som er interessant for oss. Jeg vil ha teknologi som kan bidra til forretningsnytte og føre selskapet fremover – og det var også det tydelige målet når vi i IT-teamet sammen med Dustin jobbet frem en ny løsning.

Allerede etter noen måneder kunne de begynne å implementere resultater som bygger på Dustins tjeneste Network as a Service. Her satte Dustin opp en SD/WAN-løsning med utstyr fra Cisco Meraki, og drev sammen med Actic og Bredband 2 et prosjekt for å bytte ut et hundretalls internettoppkoblinger. Mårten Hoffman peker på en skjerm som viser et kart og detaljert informasjon om Actics nettverk.

– Her ser vi nå alle våre nettsider i hele Actic. De kan filtreres på ulike måter, og vi får tydelige varsler når noe ligger nede.

Ser avvik tydelig

Dette gir teamet en god oversikt og en trygghet, siden de tydelig kan se eventuelle avvik og raskt iverksette tiltak. En annen visning viser statistikk over nettverksbruk, hvert treningsstudio separat. De fargerike stolpene representerer tilkoblede enheter, time for time.

– Dataen vi får er helt anonymisert og aggregert, ellers ville vi ikke brukt denne tjenesten.

Dette gir et oversiktlig bilde av hvordan lokalene blir brukt, sånn at vi kan ta beslutninger rundt alt fra hvor mange spinning-sykler vi trenger til når det er best å ha personal på plass, sier Mårten Hoffman.

Til syvende og sist er målet å forbedre opplevelsen for våre medlemmer, forklarer han.

– Et mer datadrevet treningssenter kan definitivt bidra til økt medlemsnytte, ettersom vi kan styre virksomheten på en måte som passer medlemmenes faktiske behov – ikke det vi tror at de vil ha. Mange verdsetter personlig kontakt, og nå kan vi optimere bemanningen ut ifra antall besøk – i prinsippet time for time.

Fleksibelt opplegg

Dette innebærer også forretningsnytte på andre måter; i tillegg til at Actic får mest mulig ut av medarbeidernes tid, kan de utnytte lokalene bedre. På den måten kan de fjerne overflødige maskiner og utvide de områdene som er mest populære for å unngå at det føles trangt.

De får også rom til å ta inn helt nytt utstyr som kan være interessant for både eksisterende og kommende medlemmer.

Et annet aspekt som er viktig for oss er å kunne utvide og redusere opplegget etter behov – det må altså være fleksibelt.

I løpet av de to årene løsningen har vært i bruk har det kun vært aktuelt å utvide tjenesten. Det går raskt å koble til et nytt treningssenter ettersom all konfigurasjon for nettverket finnes i skyen med Network as a Service-tjenesten.

Dette betyr en betydelig kostnadsbesparelse, siden Actic ikke trenger å starte fra bunnen av med å koble til og overvåke det lokale nettverket i hvert nytt treningsstudio.

Vil bli utfordret

Helse- og treningsbransjen har tidligere ligget etter andre bransjer når det gjelder digitalisering og innovative tjenester med ny teknologi.

– Men nå har bransjen kommet i gang, og ikke minst på Actic er IT-teamet veldig ivrige etter å utforske nye muligheter. Selv om vi har kommet langt innen visse områder, trenger vi å ha en IT-partner som tør å utfordre, og som proaktivt gir oss forslag på hva vi bør gjøre. Det synes jeg Dustin er gode til – samtidig som vi gjør vårt beste for å hele tiden utfordre dem.

Han løfter også fram betydningen av å samarbeide med en noenlunde ”jevnstor” partner.

– Vi har en veldig god relasjon med Dustin, og det merkes at vi er viktige for dem. Sånn hadde det nok ikke vært i de store selskapene, der vi sannsynligvis hadde forsvunnet i mengden, tror Mårten Hoffman.

Johan Björkman, som jobber med salg av tjenester og løsninger hos Dustin, er enig i at det er et veldig givende samarbeid.

– Det er en organisasjon og et IT-team som er nytenkende og har tydelige visjoner. De tenker fremover, og har høye ambisjoner rundt hvordan de vil bruke teknologien i sin forretning. Mårten vil hele tiden at vi skal komme med nye ideer og utfordre han. Det er veldig stimulerende å jobbe tett på en sånn kunde, sier han.

En avansert app

Actic bruker IT-støtten på mange måter. På treningssentret har medarbeiderne tilgang til IPad-er som brukes til blant annet personlig trening. Også der står Dustin for klienthåndteringen. Actic har også en avansert medlemsapp med for eksempel muligheter til å følge treningsutviklingen sin i detalj, takket være koblinger til andre helseapper og til treningssentrets kroppsanalysegraf.

– Vi ser at det finnes mange muligheter til å dra nytte av teknologien fremover for å støtte vår visjon: Et friskere samfunn gjennom trening. Ved hjelp av Dustins tjenester frigjøres tid for oss, noe som gjør at vi kan fokusere på hvordan digitaliseringen kan bidra til å utvikle virksomheten, sier Mårten Hoffman.

Les også: Nettverk uten hodepine

Et mer datadrevet treningssenter kan definitivt bidra til økt medlemsnytte, ettersom vi kan styre virksomheten på en måte som passer medlemmenes faktiske behov – ikke det vi tror at de vil ha.

– Mårten Hoffman, daglig leder i Actic.

11 februar 2020

Nettverk uten hodepine

I vår tid med skytjenester er et pålitelig nettverk viktigere enn noen gang. Mange selskaper ønsker å raskt kunne skalere opp plattformen ved behov, og fortsatt holde kostnadene under kontroll. Løsningen? Å kjøpe sitt nettverk som tjeneste.

11 februar 2020

Guide: Slik blir din bedrift mobil

Dagens teknologiske muligheter gjør det enklere enn noen gang å skape det digitale mobile kontoret og tilby medarbeiderne friheten til å jobbe hvor og når de vil. Veien dit ser forskjellig ut for ulike bedrifter. I denne guiden tar vi deg gjennom delene som må komme på plass; fra teknologi til organisasjon.

4 februar 2020

Betal kun for kapasiteten du bruker

Ved å kjøpe nettverk som en tjeneste, NaaS, får du et stabilt og sikkert nettverk til en fast kostnad. Slik fungerer det.

13 desember 2019

Trendrapport: Cloud

I den digitale verden er mer eller mindre alt tilkoblet skyen. Spørsmålet er ikke lengre om bedrifter skal overføre hele eller deler av sin IT til skyen, men i hvilken grad. Ta en titt på trendrapporten vår Cloud og lær deg mer.

26 november 2019

Ikke invester i eget nettverk

Nettverket er bedriftens nerve. Hvis det ikke fungerer, går det ofte ikke an å utføre jobben i det hele tatt. Derfor velger flere å kjøpe nettverk som en tjeneste.

18 november 2019

Våre vanligste nettverksfeil

Nettverk er bedriftens nervesystem. Hvis det ikke fungerer, rammes hele virksomheten. Ikke gjør disse vanlige feilene.

1 november 2019
Bli først med det siste