aI arrow-down-small arrow-down arrow-left-corner arrow-left-small arrow-left arrow-right-corner arrow-right-small arrow-right arrow-up-small arrow-up availability awards badge-employee bag button-click-2 button-click calendar-check calendar carrot cart-clock check-box check circle clock close cloud-2 cloud-safe clouds-download clouds-upload code coffee compact compare computer connect-network contact-user contact conversation credit-card delivery-2 delivery desk diploma doc docs document-license download dustin-symbol-innerdustin-symbol-outerdustin-symbol easy-workplace education email-recieve email-send email equality event-micro fabric folder food gallery gaming gift globen graph hamburger headphones heart heart home idea image info-attention it key kitchen knowledge label laptop leaf list location log-in log-out lounge-zone man-woman market meeting-2 meeting meetings microsoft-365 minus mouse network-wifi-2 network-wifi network office-2 office-3 office-4 office pen phone plus popover-arrow popover-edge-arrow presentation printer question report-doc report-numbers report-stats screen search security-2 security seminar-micro-2 seminar-micro server service services settings shopping-cart-2 shopping-cart-3 shopping-cart-4 shopping-cart-5 shopping-cart silent skip-left skip-right sound speech-bubble-2 speech-bubble star-black-gray star-black star-gray star statistic-2 statistic stop storage switch-account tea-1 tea-2 time-ongoing tomato trash-bin travel upload user-minus user-plus user video-elearnings video-play-button weather-activitet workplace zoom-in zoom-out

Velkommen XR!

Det forventes at vi vil bruke 78,5 prosent mer på virtual og augmented reality i 2021. 5G kan være nøkkelen til det virtuelle gjennombruddet som vil bety slutten på fjorten års ventetid.

Om du var en av dem som leste Neal Stephensons sci-fi-roman Snow Crash som tenåring, kommer du alltid til å bli skuffet over VR-spill. «Ikke en gang så sent som i 2007 klarte teknologiselskapene å matche 3D-brillene romanens hovedperson Hiro Protagonist bar for å koble seg til metaverset», skrev en skuffet Forbes-reporter som dekket teknologimessen CES det året. Nesten ti år senere, i 2016, skriver en teknologijournalist i BBC følgende tittel: «2016: Året VR går fra virtuelt til virkelighet». Men nei – ikke den gangen heller.

Hva med nå, snart fjorten år senere? International Data Corporations «Worldwide Augmented and Virtual Reality Spending Guide” spår at vi kommer til å bruke 78,5 prosent mer på XR-teknologi (paraplybegrep for virtual og augmented reality) i løpet av 2021. Blir det året XR endelig slår gjennom for fullt?

5G er nøkkelen til virtuelle virkeligheter som er verdt navnet sitt

Om 5G kunne snakke, ville det nok sagt «absolutt!». Neste generasjons mobilnettverk er nemlig nøkkelen som endelig kan sørge for at drømmen om virtuelle virkeligheter med høy kvalitet og god tilgjengelighet blir sann. Prisen synker samtidig som både hard- og mykvare blir bedre. Med hastigheter rundt tre gigabit i sekundet – og færre forsinkelser – trenger man ikke lenger store og klønete headsets som er koblet til en 20 000-kroners datamaskin. Det tunge processorarbeidet kan foregå i datasentre, før skyen sender den virtuelle opplevelsen videre til mindre og mer effektive enheter. Kombinasjonen av billigere, bedre og enklere kommer til å sørge for at XR blir vanlig i hjemme våre i alt fra underholdning til nytte – men det er på jobben det kommer til å skje mest. I VR Intelligences «The 2020 XR Industry Insight Report” sier 65 prosent av AR-selskapene at de akkurat nå utvikler applikasjoner for bedrifter, mens 37 prosent oppgir at de utvikler med konsumenter i tankene. Testmiljøer og simulatorer i utdanning forventes å øke kraftig. I helsevesenet finnes det allerede i dag virtuelle applikasjoner som bruker CBT for å for eksempel behandle fobier. Eller verktøy som bruker AR for å hjelpe sykepleiere med å finne pasientenes blodårer, slik at de enklere kan sette sprøyter.

I Sverige bygger KTH akkurat nå en digital kopi av campus for å utvikle fremtidens smarte transportsystem. Når du bruker mobilen til å skanne en av veiene, ser du et eksempel på hvordan det kan se ut. Det kan være sensorer for elektrifiserte veibaner, 5G-nettets potensial for oppkoblet infrastruktur og styringsverktøy for selvkjørende biler.

– Vi vil skape et miljø som alle engasjerte kan logge inn i, forstå og gi feedback på. Vi håper å få inn nye perspektiver, flere ideer og mer kunnskap. Det kan gi oss et bilde av hvor kompleks virkeligheten er i spørsmål om transport og hvilke konsekvenser ulike løsninger kan ha, sier Nicole Kringos, prosjektleder og professor i veiteknikk.

”XR vil erstatte det fysiske møtet”

Hjerneforsker Katarina Gospic er Director of Neuroscience i XR-selskapet Spinview. Hun tror XR kommer til å erstatte det fysiske møtet. Kanskje ikke helt, men ganske ofte.

– Den nye teknologien kommer nemlig til å gjøre møteopplevelsen enda bedre enn den fysiske. Den forhøyer opplevelsen av «det ekte», og gir deg superkrefter som teleportering og å kunne snakke alle verdens språk, sier hun i Skanskas magasin «Flervärden».

Ifølge Gospic kommer avatarene våre snart til å kunne møtes i virtuelle verdener der «opplevelsen av virkelighet kommer til å være høyst til stede». Med tilbehør som haptiske hansker kan vi håndhilse, klemme eller berøre den vi møter og faktisk kjenne berøringen.

– Denne teknologien finnes faktisk allerede i dag, og om noen år kommer den til å være billigere og mer tilgjengelig for menigmann.

Tekst: Robert Långström

3 exempel på bra XR

1. Besøk jobben før den eksisterer

Ericsson kan onboarde nye medarbeidere på helt andre steder i verden enn der de selv er. For eksempel kan de bruke en fabrikk i Europa til å se på en fabrikk i Nord-Amerika som ennå ikke er ferdig bygget – helt uten at medarbeiderne trenger å reise dit. Det er godt for både miljøet, lommeboka og medarbeiderne selv.

2. Endelig riktig størrelse!

Med Nikes app kan du filme føttene dine med mobilen og slik måle dem nøyaktig via AR. Appen anbefaler deretter sko, slik at du kan bestille riktig modell og størrelse for nettopp dine føtter.

3. En perfekt rådgiver

Brilleselgeren Warby Parker har en app der du kan teste briller med hjelp av mobiltelefonen. Appen bruker XR-teknologi for å måle ansiktet ditt og kan slik anbefale modeller.

12 april 2021

Teknologinyhetene du bør kjenne til akkurat nå

Vet du hva NFT er? Og hvilke bedrifter som har klart seg best i skyggen av pandemien? Gå ikke glipp av vårt nyhetssveip for siste nytt innen teknologi, innovasjon og digitalisering.

Aktuelle teknologinyheter

Les mer om løsningen på fyllekjøring, et foreldet Pentagon, sikkerhetsrisikoene med IoT, robotoperasjoner, AI-kampfly, økt mobilbruk og lommeboken med fingeravtrykkleser.

3 måter krisen kan forandre jobben din på

Krisen får folk til å revurdere jobbene sine og synet på boligen når det ikke lenger forventes at de er på kontoret. Og kanskje vil biologisk sikkerhet bli like viktig som fysisk og digital sikkerhet i store selskaper fremover?

4 bransjer som kan forandres av covid-19

Pandemien har endret spillereglene. Bedrifter i noen bransjer har krasjlandet, mens andre blomstrer. Uansett hva man driver med, står ofte den digitale teknologien i sentrum av hvordan vi lever, jobber og konsumerer. Her er noen av bransjene som trolig vil forandres mest.

«Den nye normalen er gammelt nytt»

I lys av sjokket som koronapandemien har vært, må selskaper skape mer robuste IT-miljøer for å være bedre forberedt på endringer. Dette er ingen stor nyhet for IT-ledere, men pandemien har fremskyndet behovet for å handle. I hvert fall hvis du spør Natasha Friis Saxberg.

Klasserom der teknologien støtter pedagogikken

ALC-rom, Active Learning Classrooms, bygger på pedagogisk forskning som viser at kunnskap er ingenting som overføres, men noe som utvikles i samspill med omgivelsene.