”Vi må investere i tid til hverandre”

Selv i en digital verden er det mennesker som bestemmer om satsing skal lykkes eller ikke, ifølge Jonas Hammarberg, forretningscoach og digital gründer.

Kunnskap og en god strategi er ikke nok - mot, vilje og engasjement er enda viktigere.

Bydelen kista utenfor Stockholm er et av de kreative knutepunktene der Jonas Hammarberg mellomlander for å møte klienter og utføre oppdrag. Andre ganger blir det Oslo, Hamburg eller Paris. Han trives med det dynamiske skjæringspunktet mellom forskning, innovasjon og næringsliv. I IT-klyngen samles mennesker som ønsker å gjøre en forskjell og få organisasjoner til å vokse sammen med ham.

Scandic Victoria Tower reiser seg som et utropstegn, rett ved siden av Kistamessen. Vi møtes på kafeen på gatenivå for å snakke om digital transformasjon. Jonas serverer te, som om han tilhører personalet. Før vi begynner takker han ja via telefon til et oppdrag hos et advokatfirma et sted i verden.

Hverdagen og den faste basen deles mellom Kuala Lumpur i Malaysia og Halmstad i Sverige. Bagen er alltid pakket til neste tur.

Vi lever i en tid med behov for veivisere. Kreative personer som kan se, analysere og gi råd i en raskt skiftende tid. Det var ikke for ingenting at det stod ”spirituell leder” på visittkortet da Jonas drev konsulentselskapet Infocube, som han og de andre eierne solgte til et amerikansk venturekapitalfirma i 2013.

Jonas har siden den gang gjennomgått en transformasjon.

– Jeg har alltid vært flink til å snakke, men da jeg utdannet meg til coach måtte jeg begynne å lytte. Det utviklet meg som menneske. I dag har jeg tre liv. Mitt kreative arbeid, min coaching og den digitale gründerens hverdag. Nå vil jeg skalere opp meg selv for å nå flest mulig, sier Jonas.

Dette gjør han ved å skaffe seg kunnskap og erfaring fra samarbeid med over hundre selskaper i den digitale plattformen N’Gager der han er partner. På denne måten ønsker han å hjelpe organisasjoner til å hjelpe seg selv ved å utvikle lederskap og ansattes hverdag.

De fleste har allerede en lang rekke digitale verktøy, og de andre får det som trengs i en stadig mer digital verden. Men det er mennesker av kjøtt og blod som bestemmer om de satsingene man gjør vil lykkes eller ikke. I dag er det ikke nok med kunnskap og en god strategi. Mot, vilje og engasjement er enda viktigere for å få ting til å skje.

– De fleste av kundene mine har de samme behovene. De vil forflytte seg fra et sted til et annet og få med seg medarbeiderne på veien dit. I Sverige er bare fjorten prosent av befolkningen følelsesmessig involvert i jobben sin, og tre av fire ansatte er passive. Det er tross alt ledernes oppgave å få med seg hele organisasjonen. Dette betyr at de fleste selskaper trenger å starte der.

Når medarbeidernes opplevelse står i sentrum, kan du ikke pushe ut en ny programversjon og bli overrasket når ingen bruker den. Hvis det skal fungere, må du involvere de ansatte gjennom hele prosessen.

– Som leder må du ha to par briller. Framtidens vinner er den som finner det magiske bristepunktet mellom det menneskelige og det digitale.

Veien til en fungerende digital transformasjon handler i stor grad om ledelse, selv om det er motstand innebygd i alle endringsprosesser. Det raske tempoet krever en ny type ledelse som både skaper trygghet og vekker vilje. Lederens oppgave er å ta retningen og visualisere veien til målet. Tydelighet og fokus er viktigere enn noen gang. En leder må hjelpe ansatte med å prioritere hva som må gjøres i nær fremtid. Motivering, oppfølging og rask tilbakemelding er andre uunnværlige elementer i et engasjerende lederskap.

Selv om vi føler uro og er redde for å gjøre feil, må vi fortsette å utvikle oss. Ellers blir vi snart utdaterte.

– Det er viktig å ta ett skritt av gangen og hele tiden bevege seg fremover. Når jeg tenker på behovet for ledelse i dag, ser jeg foran meg Urs, en to meter lang fjellguide som ledet meg og kollegene mine på Infocube opp på fjellet Breithorn i Italia. Han staket ut punkter på vei mot målet, og uansett hva som skjedde fortsatte han å gå.

3 trender

1. Mennesket i fokus

Pendelen har svinget fra teknologi og AI og over til menneskelighet. Det er menneskene i en organisasjon som bestemmer om en digital satsning vil lykkes eller ikke.

2. Bærekraft

Forbrukerpresset blir sterkere, og det er viktig for selskaper å leve opp til det de lover. Troverdighet og åpenhet er stikkordene.

3. Inkludering

Det er lederens jobb å ta ut retningen, visualisere og fortsette, til tross for frykt og motstand. Men veien til suksess handler like mye om å engasjere ansatte gjennom hele prosessen. Og reisen blir også bedre med en stor del mangfold der flere perspektiver tas i betraktning og flere blir hørt.

Gjennom sitt arbeid med utvikling av ledere og ledergrupper ønsker Jonas å spare tid og penger for selskapene han jobber for. Feil risikerer å bli kostbare, så de må ikke være for store. Men han understreker også at selskaper må investere hvis de vil være i forkant.

– Vi må investere tid i hverandre for å få tid i en fremtid sammen. Tid er en investering, ikke en kostnad. I de komplekse tidene vi lever i, trenger vi hverandre. Det handler om å lære av hverandre. Selv om man kanskje er konkurrenter i hverdagen.

Jonas oppdrag er å bidra til å utvikle mennesker. Han blir motivert av å se endring i mennesker og organisasjoner. Å se ledere vokse og nå sine mål er hans drivkraft. På et personlig nivå gjør han det han brenner for. Det unner han også de ansatte.

Han har en spesiell respekt for ledere som tør å vise sin egen sårbarhet og omfavne medarbeideres frykt. Noen ganger må en leder kunne si ”jeg vet ikke” for å være troverdig. Ofte kommer den type mot med erfaring.

Jeg synes det er en glede å blir eldre. Jo eldre jeg blir, jo mer klar blir jeg over at jeg vet og kan ganske lite. Det gjør meg ydmyk. Men samtidig blir jeg mer bevisst på hva andre ikke vet. Det får meg til å ville dele det jeg ser og har sett.

For å følge med på den raske utviklingen selv, har Jonas i de siste fire årene hatt en digital trener som nå er i tyveårene. Han prøver å leve etter de fire prinsippene som han mener gjør de mest innovative menneskene i verden innovative. Han følger med på omverden, skaper klynger og samler folk for å skape gode team. Det gir kraft og energi til utviklingsarbeidet.

Jonas må også fortsette. Neste møte er med en investor. Det er en del av en digital entreprenørs hverdag. Alt henger sammen i en helhet.

Navn: Jonas Hammarberg.

Alder: 50 år.

Familie: Kona Katie og barna Rasmus 28, Sam 24 og Colin 20.

Bosted: Kuala Lumpur og Halmstad.

Gjør: Bedriftscoach, forfatter, foreleser og digital entreprenør.

Aktuelle bøker: Get digital or die trying (2016) og Apparnas planet – människans roll i en digital värld (2019). Begge bøkene er skrevet sammen med Arash Gilan.

Oppskriften på en vellykket digital transformasjon:

”Å oppnå størst mulig effekt med minst mulig motstand uten å forårsake unødvendig skade eller smerte.”

Sitatet er hentet fra svenske Jiujitsuforbundet. Jonas tok et svart belte i kampsporten jiujitsu som 22-åring. I jiujitsu bruker man kraften til den andre på en effektiv måte for å oppnå det resultatet man søker. Vi kjenner oss igjen i dette fra klassisk ledelse. Organisasjonens resultater er vanligvis summen av kraften som organisasjonen klarer å generere sammen.

Lignende lesing:

Nyheter, trender og gøy å vite

Text: Anders Ström
Foto: Thron Ullberg

25 juni 2020

Hva skjer i IT-bransjen verden rundt?

Finland utdanner verden i AI, Vatikanet lanserer en digital rosenkrans med ”click to pray”-funksjon og Apple Watch er nå større enn alle sveitsiske klokkeprodusenter til sammen. Dette er noen av de aktuelle IT-nyhetene akkurat nå.