Infrastruktur

Slik utnytter du big data

Men hva er egentlig Big Data? Og hvordan kommer du i gang?

Termen «Big Data» slo for alvor gjennom i 2009. Big Data, vanligvis målt i terabyte og petabyte, er digitalt lagret informasjon av en slik størrelse at det er vanskelig å bearbeide den med tradisjonelle databasemetoder.

Begrepet er ikke nytt, men har først de siste årene begynt å bli aktuelt for vanlige bedrifter. Samtidig er det fortsatt litt abstrakt, slik nettskyen var for noen år siden. Global Language Monitor rangerte faktisk «Big Data» som det mest forvirrende tekniske moteordet i 2013.

Magnus Backman er CTO (teknisk direktør) hos IT-leverandøren EMC Sverige, og han kan forklare at Big Data er omtrent hva det høres ut som – enorme informasjonsmengder. Kildene kan være alt mellom himmel og jord: hvordan besøkende bruker en webtjeneste, kommunikasjon i sosiale nettverk, GPS-signaler, posisjoneringsdata fra mobiltelefoner og økonomiske
transaksjoner.

– Listen kan bli lang, spesielt fordi stadig mer kobles til Internett, sier han.

Slik utnytter du big data
Motivasjonen for å bruke Big Data er nytten og merverdien slike data tilfører organisasjonen, for eksempel muligheten til å få bedre innsikt i kundebasen, tilby bedre brukeropplevelse, styrke forskning og utvikling, effektivisere virksomheten og differensiere markedstilbudet.

Googles søkefunksjon er et typisk eksempel. Takket være smarte algoritmer og enorme mengder søkehistorikk kan Google gjette seg frem til hva du leter etter, før du knapt har skrevet inn det første ordet.

Et annet eksempel er svenske Gavagai, som gjennom en matematisk modell av hvordan mennesker lærer seg og forstår språk, kan forutsi alt fra valgresultater til vinneren i Melodi Grand Prix. Dataene kommer fra det som blir sagt på nettet, i blogger, aviser og sosiale medier.

Men hvordan bruker små og mellomstore bedrifter Big Data?
Magnus hevder at de fleste bedrifter i Norden fortsatt befinner seg på eksperimentstadiet når det gjelder egen innsamling og analyse. Samtidig drar mange nytte av Big Data allerede uten å tenke over det, for eksempel gjennom tjenester som Google Alerts og Meltwater Buzz, som brukes til å overvåke trender og følge med på det som blir sagt om varemerker og hendelser på nettet.
Men det finnes unntak, nemlig nye bedrifter som har vært på hugget helt fra starten av. Magnus Backman nevner Spotify som eksempel.

– De var små til å begynne med, men har vokst i rekordfart og tatt i bruk Big Data for å lære brukerne å kjenne, posisjonere produktene sine riktig og komme med relevante anbefalinger, sier han.

Med andre ord kan små bedrifter også ha nytte av Big Data, spesielt hvis de har ambisjoner om å vokse.

Hva er så det første steget?
Magnus Backmans beste tips er først å undersøke hvordan ulike typer informasjon kan brukes til å utvikle virksomheten. Andre steg er å eksperimentere i et miljø eller en skytjeneste av mindre omfang, og det er her Dustin kommer inn i bildet.

– Vi kan hjelpe kundene med å bygge både private skyer og hybridskyer for Big Data og integrere løsningene med øvrige systemer, sier Andreas Remmer, IT-infrastrukturspesialist hos Dustin.
Ifølge Magnus Backman bør alle konkurranseutsatte bedrifter tenke på hvilken nytte de kan ha av Big Data. Han mener også at det ikke er informasjonsmengden eller teknologien som er den største utfordringen. De fleste maskin- og programvareprodusenter har utviklet verktøy som gjør det mulig å komme i gang med analyser. Men det må sitte et menneske bak spakene når analysene skal bearbeides, som oftest en statistiker eller dataanalytiker.

– Vinnerne er de som vet å stille de riktige spørsmålene og trekke de relevante konklusjonene ut fra informasjonen som er samlet inn, avslutter Magnus Backman.


Tekst: Hanna Larsson
Illustration: Valero Doval

20 september 2014

Tagger