Inspirasjon

4 forretningsmodeller for den digitale framtiden

Digitalisering forandrer hvordan vi bygger bedrifter og gjør forretninger. Å kunne tilpasse sin virksomhet etter markedet og finne nye muligheter blir stadig viktigere. Her er fire moderne forretningsmodeller som kommer til å forme forretningslivet de nærmeste årene.

1. Abonnement på maskinvare

Trenden som går fra å eie til å betale for bruk av utstyr har pågått noen år, og øker takket være digitaliseringen. Et av de siste eksemplene er Volvos biltjeneste Care By Volvo der kunden abonnerer på en bil inkludert forsikring, service og digitale tjenester til en fast månedspris.

Et annet eksempel er den amerikanske teleoperatøren Sprint som i fjor begynte å tilby leasing av telefoner for konsumenter som ville holde kostnadene nede, og samtidig kunne bytte modell oftere. På bedriftsmarkedet har leasing av biler og maskiner eksistert lenge, men modellen øker stadig og sprer seg til nye områder. Innen IT-produkter øker for eksempel leasing kraftig akkurat nå.

2. Digitale varer

Salget av digitale varer er en enormt sterk trend som bare vokser, og vi har sett mange eksempler på hvordan bedrifter har tjent enorme summer på mikrotransaksjoner av digitalt utstyr. Et av de siste eksemplene er suksesspillet Fortnite, som begynte med en tradisjonell modell der konsumentene betalte for å kjøpe spillet én gang, men slo igjennom for fullt når spillet ble gratis å spille. Nå tjener spillselskapet Epic Games millioner på å selge digitale varer for å forandre karakterenes utseende i spillet.

3. Markedsplasser

Å bygge sin forretning på å koble sammen kjøpere og selgere på ulike måter blir mer og mer vanlig. Og selv om det i dag allerede finnes en rekke framgangsrike eksempler som Amazone, Alibaba, Etsy eller Freelancer.com, så finnes det fortsatt store muligheter innenfor nisjen. Å finne nye områder, kanaler eller handlingsmønstre og skape markedsplasser tilpasset disse, er noe som kommer til å kunne bli en framgangsrik forretningsstrategi i lang tid i den digitale verden. Et interessant eksempel er Wish, som har gjort suksess med sin egen nisje av billig impulsshopping direkte fra mobilen.

4. Engångsköp

De siste årene har abonnementsmodellen høstet stor framgang i den digitale forretningsverdenen med eksempler som blant andre Spotify, Netflix og Storytel. Selv om abonnementsmodellen har mange fordeler, har de også en høyere terskel som ikke passer alle brukere. Å tilby muligheten for å gjøre enkle engangskjøp, kan derfor være en måte å skille seg fra konkurrenter. Når andre vil låse fast kunden i lange avtaler, kan den som tilbyr noe annet skille seg ut. En viktig forutsetning for denne modellen er at selve transaksjonen virkelig er enkel og smidig.

Ønsker du å lese mer om dagens store IT-trender, finner du mange gode artikler her.
Høres leasing interessant ut? Vi kan hjelpe deg med å lease IT-utstyr.

Digitale varer omsetter for store beløp i spillbransjen.

12 september 2018

Tagger