Inspirasjon

5 trender: UX – det beste grensesnittet vinner

Når brukeren liker å bruke tjenestene eller systemene dine og får en positiv opplevelse, har du lyktes med brukeropplevelsen (UX).* Daniel Balotis, administrerende direktør i det digitale byrået FernvikBalotis, har sett på de fem hotteste UX-trendene.

1 Alt først
IT-proffene snakket lenge om «mobil først». Med fasiten i hånden vet vi at nettbrett, datamaskin og TV fortsatt brukes flittig til å søke etter informasjon og handle på nettet. Når du staker ut en digital strategi, bør du satse på å utvikle alle kunde­kanalene samtidig.

2 For lesernes skyld
Uansett hva du skriver på nettet, i appen eller i en annen tjeneste, er strevet ditt bortkastet hvis leserne ikke forstår hva du mener, eller gir opp fordi tekstene er for lange. Budskapet må kommuniseres tydelig og direkte. Løft frem det som er unikt med nettopp din bedrift, dine produkter eller tjenester, uten å tukle med sannheten.

3 Som det fysiske miljøet
Små animasjoner er en viktig detalj for å skape en positiv brukeropplevelse på et nettsted eller i en mobilapp. Det handler om å gjøre det digitale miljøet likt det fysiske miljøet. Det kan dreie seg om alt fra digitale knapper eller menyer som åpner seg, til å kunne rotere produktbilder.

4 Gi veiledning
Mange som e-handler, legger varer i den digitale handlekurven, men fullfører ikke kjøpet eller finner ikke informasjonen de leter etter.

Spør: Hva vil vi at brukerne skal kunne gjøre i tjenesten? Og deretter: Hvordan får vi brukerne til å gjøre det ved hjelp av informasjonen, designen, den grafiske utformingen og kanskje interaktiviteten i form av chat, og betalingsløsningen? Alt skal være en veiledning som gjør det raskt for kundene å finne eller gjøre det de er ute etter.

5 Bygg i bredden
Skjermen på nettbrett, datamaskiner, TV-er og smarttelefoner blir bredere og får stadig skarpere oppløsning. Men dagens nettsteder og mobile plattformer er designet i høyden, ikke for også å kunne leses og vises i bredden. Utvikle nettstedet ditt etter lignende prinsipper som bredformatet for TV.

*I tillegg til at UX (User Experience) skal ta hensyn til brukerens følelsesmessige forhold til systemer og tjenester, skal det også skape merverdi i form av økt salg og styrket varemerke.

24 november 2015

Tagger