IT-sikkerhet

– Å være gründer er som å være kunstner

Etter å ha startet opp og solgt en rekke bedrifter er Martin Thorborg blitt en av Danmarks mest kjente IT-gründere. Han forteller Solutions om gleden ved å starte nye bedrifter, om dilemmaer ved teknologiutviklingen og hvorfor fremtiden ligger i skyen.

På midten av 1990-tallet var Martin Thorborg med på å etablere den danske søkemotoren Jubii, som senere ble solgt for et tresifret millionbeløp. Siden den gang har han vært en velkjent profil innen IT- og gründerkretser i Danmark. Han har vært involvert i mange fremgangsrike IT-bedrifter og hatt flere tunge styreverv, og han holder ofte foredrag om innovasjon, gründerskap og disrupsjon.

Den siste suksessen er Dinero, et nettbasert regnskapsprogram som ble solgt til det norske IT-selskapet Visma på slutten av fjoråret.

Å være seriegründer er nesten som å være kunstner, sier Martin Thorborg.

– Jeg føler en enorm glede over å skape noe nytt som gjør en forskjell for kundene. Å få en idé, utvikle produktet og skape en økonomisk suksess.

For den som vil bli IT-gründer i dag, holder det imidlertid ikke med en god idé og skaperlyst.

– Du må ha rett team rundt deg. Jeg er god på strategi, PR og markedsføring, men dårligere på programmering, design og økonomi. Derfor har jeg partnere som dekker de områdene. Det gjelder å innse hvor man selv er sterk, og hvor man har behov for andre, sier Martin Thorborg.

Kan hvem som helst bli gründer?

– Alle kan, men ikke alle bør. Ikke alle trives med det, og når pengene tar slutt, kan du ikke bare gå til sjefen og be om mer. Gründerskap kan være som en boksekamp der du får noen kraftige smell – og det passer ikke alle, mener han.

Martin Thorborg følger den teknologiske utviklingen med stor interesse. Han ser store muligheter med ny teknologi, men også urolige skyer.

– Jeg er overbevist om at vi befinner oss i et paradigmeskifte som vil forandre både våre verdier og vår hverdag. Kunstig intelligens og maskinlæring er på god vei til å forandre alt, sier han, og fortsetter:

– Maskinene leser av vanene våre via datalagring og forenkler en rekke valg for oss. Det betyr samtidig at enkelte yrker blir overflødige. Regnskapskonsulenter og revisorer er allerede på vei bort, og advokater kan bli de neste. Det vil ikke være nok jobber til alle, og det blir en stor utfordring.

Den nye teknologien skaper også nye dilemmaer.

– Se bare på selvkjørende biler. Hvis en selvkjørende bil er i ferd med å kjøre på noen syklister, hvem skal den da styre mot? Den eldre mannen som likevel ikke har så lenge igjen å leve, eller den unge piken med sykkelhjelm fordi hun er bedre beskyttet og har større sjanser til å klare seg? Det høres kanskje absurd ut i dag, men slike valg vil være virkelighet om bare noen år. Jeg er optimist av natur, men dette gjør meg likevel litt betenkt.

Martin Thorborg driver fremdeles Dinero og er administrerende direktør i selskapet. Han har tidligere sagt at det neste prosjektet hans blir innen skybaserte tjenester.

– Skyen gir mange fordeler. Mindre bedrifter kan allerede legge en rekke funksjoner der, og mulighetene blir bare flere og flere. Konseptet med egne bedriftsservere er snart utdatert, sier han.

Hva er de største fordelene med skyløsninger?

– At bedriften alltid er oppdatert, at du slipper kostnadene med egne servere, at sikkerheten er maksimal, at du hele tiden kan skalere etter behov, og at tilbudet av tjenester stadig utvides.

Hvorfor er en del bedriftsledere fortsatt skeptiske?

– Det er ofte IT-folk som med rette er redd for å miste jobben. IT-avdelingene kommer til å bli mindre, men forandringen innebærer samtidig en mulighet – at IT-avdelingene i stedet kan bruke tiden på å instruere medarbeiderne i gode IT-vaner slik at de blir mer sikkerhetsbevisste i hverdagen.

Hvor trygg er skyen i dag?

– Ingenting er 100 prosent trygt her i verden, men skyen er definitivt tryggere enn IT-beredskapen som finnes i de fleste bedrifter. I skyen må hackerne alltid slåss med de nyeste sikkerhetsoppdateringene.

I dag er Martin Thorborg økonomisk uavhengig, men han vil ikke slutte med å utvikle nye ideer.

– Det handler ikke om penger, men om å skape noe varig. Det har jeg gjort flere ganger, og det kommer jeg til å fortsette med – jeg er seriegründer til jeg dør!

Kort om Martin Thorborg

Alder: 47 år.

Familie: Ektefellen Camilla og to barn, 10 og 13 år.

Bosted: Skodsborg, nord for København.

Dårlige IT-vaner: «Drøyer ofte for lenge med å svare på e-post, og jeg er ikke alltid oppdatert når det gjelder antivirus. Har vanskelig for å legge fra meg mobilen og sitter ofte med den bærbare PC-en i sofaen på en måte som kan få en ergoterapeut til å skrike ut.»

Martin Thorborgs historie som seriegründer

Etablerte søkemotoren Jubii i 1995 sammen med Henrik Sørensen og Kasper Larsen. Jubii ble solgt til svenske Spray og ble senere en del av Lycos Europe. Siden den gang har Martin Thorborg vært med og startet bedriftene SPAMfighter, Ageras, Amino, Saxis og Dinero. I november 2016 ble Dinero solgt til norska Visma, og i mars 2017 kjøpte det Bahrain-baserte investeringsselskapet Investcorp en majoritetsandel av Agera. Martin Thorborg er fortsatt administrerende direktør i Dinero.

Tekst: Per Gregersen
Foto: Peter Westrup

31 oktober 2017

Tagger