Inspirasjon

Ansiktsgjenkjenning – ikke bare for å låse opp mobilen

Mye tyder på at ansiktsgjenkjenning snart kommer til å slå gjennom for fullt. Teknologien har flere potensielle bruksområder enn fingeravtrykkslesning, og kommer til å endre eksisterende forretningsmodeller.

Et klart tegn på at ansiktsgjenkjenning er på full fart inn i allmennheten er at Apple i sin neste iPhone, iPhone X, bruker teknikken for å åpne mobilen. Også Samsung bruker ansiktsgjenkjenning i sin Galaxy Note 8.

Ifølge analysebyrået Tractica kommer markedet for ansiktsgjenkjenning til å dobles på to år, og vil i 2018 være verd nesten 400 millioner dollar. I 2020 forventes det globale markedet for ansiktsgjenkjenning å være verd nesten 500 millioner dollar. Verdt å notere seg er at Asia er ledende med omkring 70 prosent av markedet.

Mer enn et fingeravtrykk

Det har lenge vært diskutert hva som er best av fingeravtrykkslesning eller ansiktsgjenkjenning, men diskusjonen handler nesten utelukkende om teknologien for identifikasjon i forbindelse med adgangsmetoder. Det begrenser perspektivet. Et ansikt utrykker mye mer enn bare enn bare en teknologi for identifikasjon. Derfor er det potensielle bruksområdet for ansiktsgjenkjenning mye større enn for fingeravtrykk.

Et eksempel er betalingstjenesten Face++ utviklet av den kinesiske foretaket Megvii, som i dag brukes av 300.000 bedrifter og individer. Megvii er en startup-selskap som i dag verdsettes til 2 millioner dollar, noe som gjør det til et av de største selskapene innen det som kalles det «ansiktsindustrielle komplekset». Millioner av kinesere bruker allerede tjenesten for å sveipe ansiktet sitt i mobilen og godkjenner betalinger – selv i mørket.

Betaler med et smil

Det kinesiske netthandelselskapet Alibaba har utviklet et system de kaller «Smile to pay». Det brukes i dag i kinesiske fastfood-kjeder der gjestene betaler gjennom å smile mot en bildeskjerm for å betale. Flere kinesiske banker har også innført minibanker der kundene kan identifisere seg gjennom ansiktsgjenkjenning.

Selv om det er de kinesiske selskapene ligger i teten, pågår utviklingen, unntatt hos Apple, også hos amerikanske IT-giganter som Amazon, IBM, Facebook, Google og Microsoft. Tilgangen på digitale bilder spiller en viktig rolle for å utvikle teknologien, og her har Facebook et forsprang. Men Google har utviklet en teknologi for å analysere bilder som brukere har lastet opp. Og Amazons nye hjemmehøyttalere, Echo Look, inneholder et kamera som kan brukes til ansiktsgjenkjenning.

Vekker spørsmål om integritet

Teknologiutviklingen vekker selvfølgelig spørsmål om personlig integritet. Forskere ved Universitetet i Stanford i USA har for eksempel utviklet en programvare som gjennom å tolke digitale bilder av ansikter, med 81 prosent nøyaktighet kan bestemme individets seksualitet. Neste skritt kan være å avgjøre en persons IQ eller politiske ståsted gjennom ansiktsgjenkjenning.

Et startup-selskap i Boston, FDNA, har kommet ennå lengre. Selskapet, som nettopp ble kjøpt opp av Facebook, hevder å kunne bestemme om en person er bærer av genetiske sykdommer. Forskning i USA prøver også å gjenskape ansikter gjennom gitte genetiske data.

En mer jordnær og praktisk bruk kan være at en bilforhandler gjennom å lese kundenes reaksjoner på det de ser i butikken skal kunne tilby et målrettet tilbud.

Slik endrer ansiktsgjenkjenning din forretningsmodell

Teknologien for ansiktsgjenkjenning utvikles i en rasende fart, og denne utviklingen gjør at eksisterende forretningsmodeller forandres i bunnen. Her er noen eksempler på endringer som vil påvirke ditt selskap.

  1. Ansiktsgjenkjenning er mer enn identifikasjon
    Tidligere har diskusjonen handlet om hvilken teknologi som har vært best for identifikasjon som en del av et system for adganger. Ansiktsgjenkjenning kommer til å brukes for adganger, men evnen til å tolke et ansikt er mye mer enn å tolke et fingeravtrykk. Derfor ligger det langt flere muligheter i ansiktsgjenkjenning.
  2. Betale med en selfie
    Mange selskaper bruker allerede ansiktsgjenkjenning for å la kundene betale. Hittil er det vanligst i Kina, der både fastfood-restauranter og minibanker bruker teknologien, men teknologien kommer snart til oss.
  3. Kundetilbud basert på dine ansiktsuttrykk
    Detaljhandelen bruker allerede kameraer for å lese ansiktsuttrykk og dermed kunne komme med et mer presist målrettet tilbud. Dette er noe vi kommer til å se mer av i fremtiden.

9 november 2017

Tagger