Inspirasjon

Digitalisere for å overleve

Darja Isaksson er digital strateg og grunnlegger av Ziggy Creative Colony, som for tredje år på rad rangeres som et av de beste digitale byråene i Sverige*.

Når føler du deg riktig fornøyd med arbeidsdagen?

– Jeg er alltid fornøyd når jeg får jobbe med smarte, engasjerte medarbeidere og kunder. 

Hvorfor er den digitale utviklingen så omfattende? 

– Digitaliseringen legger sammen forretningsnytte fra produktutvikling og produksjonslinjer og skaper nye samarbeidsformer. All verdens kunnskap blir tilgjengelig for oss, og vi blir tilgjengelige for hverandre via digitale kanaler. Tempoet i hele samfunnet øker, og vi har bare sett begynnelsen av utviklingen. Et eksempel på det er at tjenestene blir proaktive og tilpasset enkeltindivider. Et annet eksempel er at produsentbedrifter selger stadig mer komplekse tjenester. For eksempel kan en lastebilprodusent legge til tjenester og analyser om hvordan sluttkundene kan optimalisere transportene sine. 

Nevn et konkret eksempel på en optimal digital omstilling? 

– Netflix. Bedriften startet med en abonnementsform hvor de leide ut fysiske dvd-plater til kundene. Så digitaliserte Netflix hele forretningsmodellen, noe som slo gjennom globalt.  

Brukeropplevelse og kundeopplevelse henger vel sammen med digitaliseringen? 

– Absolutt. Tidligere kunne bedrifter selge produktene sine kun ved å markedsføre dem. I dag er det alfa og omega for bedrifter å forstå hvilke kundeopplevelser produktene deres kan skape. Analysebedriften McKinsey peker på at bedriftene som systematisk jobber med og prioriterer kundeopplevelser, oppnår dobbelt så høy lønnsomhet, lojalitet og kundetilfredshet.

Kan alle virksomheter overleve digitaliseringen?

– Nei. For noen tiår siden var levetiden for en storbedrift i gjennomsnitt 75 år. I dag er tallet 12 år, hovedsaklig på grunn av hardere konkurranse, digitalisering og Internett. Selv offentlige virksomheter, som skoler og sykehus, må tilpasse seg digitaliseringen for at vi skal kunne beholde vårt velferdssamfunn.

*Undersøkelsen er basert på kundenes vurderinger og gjennomføres av den uavhengige bedriften Regi.

Darjas tre beste tips for å ligge i forkant

  1. Sett i gang nå. Lanser nye digitale opplevelser minst hvert kvartal. Følg opp og lær.
  2. Ledelsen skal bokstavelig talt rette oppmerk­somheten mot virksom­hetens digitale utvikling.
  3. Arbeid kunde­drevet og på tvers av avdelingene.

Kort om Darja Isaksson

Alder: 39

Stilling: Digital strateg hos Ziggy

Familie: Mann, to barn og ett bonusbarn

Bosted: På taket bak Åhléns City i Stockholm

Beste IT-dings: Applewatch. Produktet kommer til å ha stor effekt på folks helse.

Tekst: Johan Cooke

Foto: Peter Jönsson 

3 februar 2016

Tagger