Kundecase

Døgnkontinuerlig support ga virksomheten et løft

Tidsforskjellene når man driver virksomhet på flere kontinenter, skapte et stort problem for mote- og detaljhandelsselskapet Samsøe Samsøe & Envii. De hadde dessuten behov for å migrere hele organisasjonen til skyen. Løsningen ble å la andre ta seg av IT-infrastrukturen døgnet rundt.

IT Operations Lead Simeon Solarsky i Samsøe Samsøe & Envii forteller at han virkelig setter pris på måten selskapet jobber på. Før han begynte i sin nåværende stilling, har han de siste 13 årene jobbet med IT-infrastruktur, automasjon og ERP-systemer, også da innen mote- og detaljhandelsbransjen.

- Med min tidligere jobberfaring fra større selskaper var det utrolig gøy å kunne sette seg ned å ha idédugnad sammen med våre administrerende direktører om selskapets fremtidige retning. Selskapet er godt kjent på det danske markedet, og det gir meg stor glede å få være med på vekstreisen utenfor Danmark og Europa.

Alle roller har imidlertid sine utfordringer, og den som Simeon møtte, hadde med migreringen fra en egen, intern infrastruktur til Microsoft Azure Cloud. Simeon forklarer: – Da jeg begynte i selskapet var de på vei til å starte migreringen. Slike utfordringer er ingen enkel oppgave, siden virksomheten samtidig må holdes i gang uten avbrudd, og forretningskritiske applikasjoner og infrastruktur fortsatt må fungere normalt.

Han fungerer som min "Swiss Army-kniv", siden han har bred erfaring innen flere fagfelt.

Simeon Solarsky, IT Operations Lead i Samsøe Samsøe & Envii.

Hvordan det ble mulig

Utfordring

Samsøe Samsøe & Envii hadde behov for å legge om sitt sammensatte IT-miljø, som besto av en internt infrastruktur. Den store utfordringen med et slikt foretak var at virksomheten i mellomtiden måtte gå sin gang uten avbrudd. De så dessuten et behov for at andre skulle administrere selskapets IT-infrastruktur, slik at de kunne konsentrere seg om andre viktige deler av virksomheten. I tillegg hadde de behov for å sette ut IT-supporten, siden selskapet opererer i 15 forskjellige land på flere kontinenter, noe som gjør at tidsforskjellen blir et stort problem.

Løsning

Hele IT-miljøet ble migrert til Microsoft Azure Cloud, noe som gikk smertefritt. Azure omfatter blant annet antiviruskontroll og automatiske oppdateringer av operativsystemer og sikkerhetskopier. Med implementeringen av tjenesten Modern Workplace får Samsøe Samsøe & Envii nå også nødvendig support for å kunne tilby en digital arbeidsplass. I tillegg inkluderer Modern Workplace en omfattende 24-7-365 brukersupport som avlaster deres egen IT-avdeling.

Effekt

Å la en fullservicepartner administrere selskapets IT-infrastruktur har gitt bedre oversikt over IT-konfigurasjonen og gjort at de nå er i stand til å konsentrere seg om sin globale vekstreise. Evnen til å kunne yte god support 24-7-365 til alle butikker og eksterne kontormedarbeidere har gitt selskapet fordeler både med hensyn til tid og økonomi. Antiviruskontrollen har dessuten gjort virksomheten sikrere.

Om Samsøe Samsøe & Envii

Grunnlagt i Danmark i 1993 av brødrene Samsøe. Startet som en liten smykkebutikk, men har i dag utviklet seg til en global forhandler og et internasjonalt motehus. I dag fokuserer merket på produksjon av kvalitetsklær, sko og tilbehør til både menn og kvinner. Fra år 2000 står Peter Sextus og Per-Ulrik Andersen som eiere av merket.

IT professional helping out staff on computer

En vellykket migrering til skyen

Med et ønske om å finne en IT-partner som kunne gjøre overgangen så smidig som mulig, tok de kontakt med oss. Og det var en god match, kommenterer Simeon. –Med Dustin som samarbeidspartner klarte vi både å planlegge og gjennomføre en vellykket migrering av organisasjonen til skyen. Når det gjelder valget av IT-partner, sier han at det var ganske enkelt. – Dustin var allerede vår maskinvareleverandør, og da vi satte oss ned og drøftet Samsøe Samsøe & Enviis fremtid, så vi at det å ha bare én partner til å administrere både maskinvare- og skyserverinfrastrukturen var den riktige veien å gå.

Resultatet av å slippe å håndtere IT-infrastrukturen selv betyr at teamet nå i stedet kan konsentrere seg om andre viktige oppgaver og prosjekter. – Siden vi opererer i 15 forskjellige land på flere kontinenter, har tidsforskjellene vært et stort problem. Det er vanskelig å yte god support til butikker og kontormedarbeidere døgnet rundt når man befinner seg langt borte. – Å få andre til å håndtere IT-driften og yte support 24-7-365 har gitt oss enorme fordeler, sier Simeon.

Office workers working late at night

Finne den riktige løsningen gjennom erfaring

Det er naturligvis viktig at partene i et samarbeid har et godt forhold til hverandre. Simeon er veldig entusiastisk når han skal beskrive samarbeidet med Dustin-selgeren. – Jeg møtte ham for rundt åtte måneder siden, og på denne relativt korte tiden har jobbsamarbeidet vårt utviklet seg i rekordfart. Han fungerer som min "Swiss Army-kniv", siden han har bred erfaring innen flere fagfelt. Han har dessuten en enestående arbeidsmoral og er oppriktig interessert i å gi oss den riktige løsningen. En ekte forretningspartner og ikke bare en som er interessert i å selge en "hvilken som helst løsning."

Simeon er positiv med tanke på fremtiden. – Vi fortsetter å utvide Samsøe Samsøe & Enviis virksomhet i nye retninger. Sammen med vår Dustin-selger er vi allerede i gang med å drøfte hvordan vi kan tilføre samarbeidet vårt enda mer verdi.

Han fungerer som min "Swiss Army-kniv", siden han har bred erfaring innen flere fagfelt.

Simeon Solarsky, IT Operations Lead i Samsøe Samsøe & Envii.

Hvordan det ble mulig

Utfordring

Samsøe Samsøe & Envii hadde behov for å legge om sitt sammensatte IT-miljø, som besto av en internt infrastruktur. Den store utfordringen med et slikt foretak var at virksomheten i mellomtiden måtte gå sin gang uten avbrudd. De så dessuten et behov for at andre skulle administrere selskapets IT-infrastruktur, slik at de kunne konsentrere seg om andre viktige deler av virksomheten. I tillegg hadde de behov for å sette ut IT-supporten, siden selskapet opererer i 15 forskjellige land på flere kontinenter, noe som gjør at tidsforskjellen blir et stort problem.

Løsning

Hele IT-miljøet ble migrert til Microsoft Azure Cloud, noe som gikk smertefritt. Azure omfatter blant annet antiviruskontroll og automatiske oppdateringer av operativsystemer og sikkerhetskopier. Med implementeringen av tjenesten Modern Workplace får Samsøe Samsøe & Envii nå også nødvendig support for å kunne tilby en digital arbeidsplass. I tillegg inkluderer Modern Workplace en omfattende 24-7-365 brukersupport som avlaster deres egen IT-avdeling.

Effekt

Å la en fullservicepartner administrere selskapets IT-infrastruktur har gitt bedre oversikt over IT-konfigurasjonen og gjort at de nå er i stand til å konsentrere seg om sin globale vekstreise. Evnen til å kunne yte god support 24-7-365 til alle butikker og eksterne kontormedarbeidere har gitt selskapet fordeler både med hensyn til tid og økonomi. Antiviruskontrollen har dessuten gjort virksomheten sikrere.

Om Samsøe Samsøe & Envii

Grunnlagt i Danmark i 1993 av brødrene Samsøe. Startet som en liten smykkebutikk, men har i dag utviklet seg til en global forhandler og et internasjonalt motehus. I dag fokuserer merket på produksjon av kvalitetsklær, sko og tilbehør til både menn og kvinner. Fra år 2000 står Peter Sextus og Per-Ulrik Andersen som eiere av merket.

Tekst: Emmi Chartier

Sist oppdatert: 29 april 2024

Tagger