Kundecase

En helhetsleverandør innen IT ble svaret på tidsklemma

- PayEx har en lang og stolt tradisjon for gründervirksomhet. Betalinger og teknologi er det morsomste vi vet, forteller Markus Moisejeff, CAO – Chief Administration Officer i PayEx.

Tidligere befant vi oss i en situasjon der vi var nødt til å håndtere maskinvare i stedet for å utvikle selskapet. Derfor trengte vi en samarbeidspartner som gjorde at vi utelukkende kunne konsentrere oss om delene av selskapet som vi brenner for.

Før den generelle avtalen med oss i Dustin ble inngått, jobbet PayEx med en mer diversifisert portefølje av leverandører.

- Men siden vi jobber kontinuerlig med å forbedre leverandørkjedene våre, så vi det som et steg i riktig retning å velge en helhetsleverandør, fortsetter Markus.

Den største fordelen er naturligvis at det er mer tidseffektivt å snakke med én part enn med flere.

Markus Moisejeff, CAO – Chief Administration Officer, PayEx

Full nordisk tilstedeværelse et av grunnkravene

– Vi var ute etter en leverandør som kunne oppfylle våre spesifikke krav blant annet med hensyn til relevant ISO-sertifisering innen kvalitet, informasjonssikkerhet, miljø og etiske retningslinjer. Samtidig ønsket vi en leverandør med full nordisk tilstedeværelse og med de riktige distribusjonskjedene på plass. De mer spesifikke kravene våre handlet om å finne en leverandør med riktig kompetanse innen Microsoft, både når det gjelder lisensiering, support, program- og maskinvare.

Mattias Stenström, Head of IT Operations & Process support, legger til at PayEx verdsetter en frisk dialog med sine samarbeidspartnere, og gjerne ser en leverandør som også kan bidra til å videreutvikle selskapet og veilede i dagens raske teknologiske utvikling. – I tillegg til de "strenge" kravene ønsker vi naturligvis en leverandør som jobber sammen for oss og ser våre behov allerede før vi ser dem selv. Men også en som er lydhør for våre utfordringer som selskap og ser de myke utfordringene som medarbeiderne står overfor.

Grunnen til at valget falt på nettopp Dustin, handlet ifølge Mattias også om at PayEx tidligere har hatt et sporadisk samarbeid med oss og sett positivt på både det og utviklingen av selskapet opp gjennom årene. – Dustin har bred og grundig kompetanse på IT-spørsmål.

De mer spesifikke kravene våre handlet om å finne en leverandør med riktig kompetanse innen Microsoft, både når det gjelder lisensiering, support, program- og maskinvare

Mattias Stenström, Head of IT Operations & Process support
office teamwork

Microsoft Surface – i tråd med PayEx' miljømål

Mattias fortsetter med å fortelle hvorfor PayEx har valgt å benytte Microsoft Surface i arbeidet. – Når det gjelder spesifikt Microsoft Surface, ligger det i vår langsiktige strategi å "Microsoftiere" suksessivt på områdene der det er mulig. Det er positivt at Surface muliggjør bruk av Microsofts øvrige produktsortiment, blant annet Microsoft 365. En annen årsak til at valget falt på Surface er det lave klimaavtrykket, noe som er helt i tråd med PayEx' miljømål.

– Vi visste at Dustin hadde et nært forhold til Microsoft både på programvare- og maskinvaresiden, noe som naturligvis også var viktig i valget av Dustin som leverandør.

Kan fokusere på kjernevirksomheten

Samarbeidet med oss i Dustin beskriver Markus som "enkelt og happy". – Den største fordelen er naturligvis at det er mer tidseffektivt å snakke med én part enn med flere. Vi får tid til å fokusere på selve kjernevirksomheten. Samarbeidet er ungt, men vi ser en positiv effekt av å ha en partner som kan jobbe for helheten og på den måten også jobbe mer proaktivt.

microsoft logoKristin Bakken

PayEx har en lang og stolt tradisjon for å drive gründervirksomhet." Betaling og teknologi er det morsomste vi vet.

Markus Moisejeff, CAO – Chief Administration Officer,PayEx

Slik ble det mulig

Utfordring

PayEx ønsket å konsentrere seg hundre prosent om kjernevirksomheten. Tidligere befant de seg i en situasjon med en mer diversifisert portefølje av leverandører. De måtte dessuten bruke tid på å håndtere maskinvare til medarbeidere i stedet for å utvikle selskapet. Derfor trengte de å finne en samarbeidspartner som gjorde det mulig å fokusere på delene av virksomheten som de brenner for.

Løsning

PayEx har gått fra å investere i maskinvare til programvare, og benytter i dag Microsoft Surface, som de kjøper gjennom oss i Dustin. Vi lagerfører produktene som Payex trenger, og deres teamledere kan logge seg inn på en personlig side hos oss, der de kan legge ordrer på maskinvare som de trenger. Videre har PayEx investert i hele den nettbaserte prosessen for håndtering av attester. I tillegg har de valgt å teste vår supporttjeneste for Office 365.

Effekt

Siden det er mer tidseffektivt å samarbeide med én partner enn med flere, ser PayEx at de nå kan fokusere mer på selve kjernevirksomheten. Dessuten ser de fordelen ved å ha en partner som kan se helheten og dermed også kan jobbe proaktivt for selskapets beste.

Om PayEx

PayEx startet sin virksomhet på Gotland i 1972. Siden den gang har selskapet vokst til et nordisk konsern med rundt fem hundre medarbeidere i fire land. I 2017 ble selskapet et heleid datterselskap av Swedbank. PayEx-konsernet omfatter også Swedbank Pay, som tilbyr komplette betalingsløsninger for butikk og netthandel. I dag er selskapet en av Nordens fremste eksperter på fakturerings- og finansieringstjenester.

Tekst: Emmi Chartier