Kundecase

Enkelt og effektivt

Centric ville forenkle både IT-innkjøp og print­tjenester og valgte til slutt Dustin. De regner med å ha spart mellom 100 og 200 timer årlig på dette.

Da bemannings- og rekrutteringsbyrået Centric skiftet navn fra Xtra personell og gjennomgikk noen strukturendringer i 2013, ville de også gå gjennom og effektivisere sine IT-innkjøp og printrutiner.

I 2015 gikk IT-sjef Erlend Bråten gjennom selskapets prosedyrer og rutiner for dette. Han fant at Centric kunne spare ganske mye ressurser og timer på å samle alt hos én leverandør og forenkle innkjøps- og printrutinene

– Når det gjelder IT-innkjøp, hadde vi 3–4 leverandører. Jeg brukte mye tid på å shoppe rundt og sammenligne priser og tilbud, sier Erlend Bråten.

– Det hadde sine fordeler. Utvalget var stort, jeg kunne få tak i alt mulig. Men når vi søkte på for eksempel 32 GB iPhone 5, kunne vi ende opp med kanskje et trettitall alternativer å velge mellom. Det var bortkastet, ideelt sett ville vi velge mellom kanskje 3–4 tilbud.

Etter en totalvurdering endte vi opp med Dustin, noe vi ikke angrer på i dag - Erlend Bråthen, IT-sjef i Centric.

I tillegg skulle han orientere seg i spesialtilbud og dagens tilbud, og finne kontaktpersonene og epostadressene og sette seg inn i alle svarene

– Vi bestemte oss da for at vi ville ha ned antallet leverandører, helst ha bare én, og vi fikk et tilbud fra Dustin. Vi ble veldig imponert over blant annet nettløsningene, og vi fikk gode priser. Etter en totalvurdering endte vi opp med Dustin, noe vi ikke angrer på i dag. 

Avtalen med Dustin er mer å betrakte som et formalisert kundeforhold enn en fast rammeavtale. Centric gjør alle sine innkjøp under 50 000 kroner gjennom Dustins nettbutikk, som Bråten beskriver som spesielt enkel og effektiv.

– Det er enkelt å gjøre søk, og treffene er relevante. Ordreprosessen er rask og smidig, og bestillingene blir oversiktlige. Prisene er gode, og jeg er overbevist om at totalkostnadene er lavest med denne løsningen når vi også kalkulerer inn spart tid på plunder og heft ved å slippe å måtte forholde seg til flere og kanskje mer kompliserte løsninger, sier Erlend Bråten. Han legger til at de også ser de samme produktene og noenlunde de samme prisene, uansett hvor i Norden de bestiller fra

Dersom de er ute med en ordre på over 50 000, er de forpliktet til å hente inn tilbud også fra andre leverandører. – Det er vi helt åpne på overfor Dustin. Sist vant også Dustin, da de faktisk hadde det beste tilbudet. 

Den andre hoveddelen av samarbeidet omfatter printtjenester. Der hadde Centric tidligere et tyvetall printere og modeller å forholde seg til.

– Vi har fått standardisert også disse prosessene. Vi har nå fått en printmonitorering med alle printerne inn i samme system og automatisert bestilling av toner. Vi har implementert en «Follow me-løsning» som sørger for at vi sparer papir.

Også sikkerheten har økt. – Nå er alle utstyrt med kort, slik at utskriften ikke kommer før man står ved maskinen og drar sitt personlige ID-kort. Det minimerer risikoen for at sensitive papirer blir liggende på printeren i påvente av å bli hentet

Det er spesielt ett forhold Erlend Bråten trekker frem når han skal beskrive samarbeidet med Dustin: – Vi er veldig fornøyd med at vi føler oss verdsatt av leverandøren. Vi føler oss ikke masete når vi en gang i blant tar personlig kontakt. Vi opplever at vi blir behandlet som en av de større og «viktigere» kundene, selv om vi i realiteten kanskje er mer «midt på treet».

Spesielt når Centric trenger litt service, opplever de at Dustin er raskt på pletten. – Samarbeidet flyter veldig godt. Vi er veldig fornøyd med å ha en kundekontakt hos Dustin som stort sett alltid er tilgjengelig.

Han trekker også frem rådgiverrollen. – Dustin har bistått med å skaffe direkte kontakt med de største og viktigste leverandørene når vi har hatt behov for det.

Var dette interessant? 

Gjør som Centric og bruk Dustin til dine printtjenester. Les mer her.

Slik ble det mulig

UTFORDRING

Netthandel: Uoversiktlige leverandørbetingelser og priser.

Print: Mange forskjellige modeller, uoversiktlig forbruk av toner og papir, usikre printprosedyre.

LØSNING

Netthandel: Én leverandør, enkel nettbutikk med enhetlige priser og tilbud over hele Norden.

Print: Samlet printmonitorering, «Follow me-løsning.

RESULTAT

Netthandel: God oversikt, effektive innkjøpsrutiner, besparelser på 100–200 timer årlig.

Print: Lavere forbruk av papir og toner, sikrere dokumenthåndtering, effektiv administrasjon av så vel print som vedlikehold

Fakta Centri

I Europa har selskapet ca. 5000 ansatte.

I Norge har selskapet rundt 90 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og regionkontorene i Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Hamar, Tønsberg og Drammen.

Centrics konsept er unikt i Norge. Ved å tilby konsulenter, rekruttering, IT Outsourcing og kursing/sertifiseringer på egen fagskole kan de skreddersy den kompetansen som kunden etterspør.

Noen av de viktigste kundene er i dag Oslo kommune, Forsvaret og Statkraft

Tekst: Atle Abelsen
Foto: Kilian Munc