Kundecase

Filippa K vokste ut av IT-antrekket sitt

Det internasjonale motevaremerket var blitt for stort for sitt IT-miljø. Med Office 365 som tjeneste har Filippa K funnet en sikker, fleksibel og prisgunstig løsning som også gjør medarbeidernes hverdag enklere.

Med 400 ansatte var det internasjonale motevaremerket Filippa K blitt for stort for sitt gamle e-postsystem. De trengte en lettadministrert og enhetlig skybasert løsning. Med Office 365 som tjeneste fikk de alt i ett.

– Vi hadde behov for et moderne, skalerbart, sikkert og etablert e-postsystem og en enhetlig Office-versjon for hele konsernet. En skybasert løsning som medarbeiderne har tilgang til overalt, sier Rodrigo Gallardo, som er teknisk ansvarlig for IT-systemet hos Filippa K.

Større fleksibilitet med Office 365 med tjeneste

Målet med det nye IT-systemet var å forenkle, kostnadseffektivisere samt minimere problemer. Office 365 som tjeneste betyr fleksibilitet – med lisenser som kan tilpasses etter dagens behov.

Små og mellomstore bedrifter har mye å vinne på tjenesten. Det er komplisert og dyrt å bygge opp og administrere en IT-løsning og lisenser internt. Det hadde man innsett på Filippa K, som hentet inn Dustin for å gjøre overgangen så smidig som mulig. En organisert opprydding var avgjørende. På Filippa K ryddet, katalogiserte og strukturerte de alt slik at viktig innhold kunne flyttes til det nye IT-miljøet på en enhetlig måte.

Viktig å formidle fordelene internt

Rodrigo Gallardo forteller at det var viktig for IT-avdelingen å skape tillit internt på et tidlig stadium. Forandringer kan være krevende og kompliserte, og det var derfor viktig å formidle fordelene med det nye systemet på en tydelig måte. Personalet fikk også opplæring slik at de helt fra starten av skulle føle seg trygge på at de kunne håndtere og få mest mulig ut av Office 365.

– Personalets fokus er på det daglige arbeidet på Filippa K, og IT-avdelingens oppgave er å gjøre arbeidet teknisk ­lettere. Men forandringer kan være vanskelig, og derfor måtte vi overbevise alle om at vi hadde valgt et godt system, og deretter lære personalet å bruke det. Om det nye systemet skaper flere problemer enn det gamle, mister brukerne tilliten til det, og fordelene kan gå tapt, sier Rodrigo Gallardo.

Gjør som Filippa K og lei inn Dustin som din leverandør

3 tips for vellykket skifte av IT-miljø

  • Se over og standardiser rutinene for nye brukere slik at ting blir gjort riktig fra starten av.
  • Informer medarbeiderne om forandringene og hva som forventes av dem.
  • Gi personalet opplæring slik at de får tillit til det nye IT-systemet.

Slik ble det mulig

Utfodring

Filippa K trengte en lettadministrert og enhetlig skybasert løsning.

Løsning

Office 365 som tjeneste – en pålitelig og fleksibel skytjeneste.

Resultat

Et sikkert, enhetlig og brukervennlig IT-system som sparer Filippa K for både tid og penger. IT-avdelingen har fått avlastning, og skyløsningen gjør arbeidet mer fleksibelt og effektivt.

Filippa K

  • Skandinavisk motevaremerke, etablert i 1993.
  • 50 butikker, 25 shop-in-shops og 700 forhandlere over hele verden.
  • 400 ansatte og hovedkontor i Stockholm.

Tekst: Moa Thorsell  Foto: Peter Jönsson