Kundecase

Fra terminalservere til virtuelle løsninger

Med gammelt utstyr og tretti bilforhandlere med tilsammen 700 ansatte spredd rundt i landet, ble det mye jobb for it-avdelingen.

I 2011 tok Automobil kontakt med NDS (i dag Dustin). Bedriften hadde kommet til et punkt der mye av datautstyret trengte utskiftning. Og dette trengte de hjelp til.

Trengte ny plattform

De satt med gammel tre-lags arkitektur bygget opp på mye gammelt og brukte terminalservere. Back-up-løsningen var langt fra optimal, med mange servere og lite sentralisert lagring, noe som gjorde bedriften sårbar og i høy risiko for lengre nedetid.

- Vi hadde behov for å løftes opp på en ny plattform, og skjønte fort at det var virtuelle løsninger vi var ute etter, fortalte Vidar Magistad, it-ansvarlig i Automobil.

Løsningen ble en virtualisering av servere, virtuelle skrivebord (VDI), og i tillegg en back-up og disaster/recovery løsning.

- Vi hadde en del utfordringer underveis, men har i dag en bra løsning, fortsatte Magistad.

Fornøyde brukere

Tidligere tok det lang tid å sette opp nye klienter, hvor fysiske pc’er måtte sendes ut til hver bruker hos de tretti bilforhandlerne spredd rundt i landet. Med ny løsning er det bare for brukeren å logge seg på en tynnklient, og så være i gang. Oppdateringer gjøres raskt sentralt uten nedetid, tidligere opplevde brukerne ofte nedetid fordi servere ramlet ned.

- Brukerne er fornøyd med overgangen. Alt går raskere, systemet er stabilt og lite sårbart.

Alt inkludert

Valget falt i sin tid på Dell, og det er Magistad godt fornøyd med.

- Vi valgte Dell i utgangspunktet fordi de gjorde en god presentasjon og kom med en løsning som var langt rimeligere enn hva de andre tilbød. Alt var inkludert, der andre hadde dyre tillegg.

- Alt utstyret var ferdig montert hos leverandør, og det virket da det ble satt opp. Vi slapp å installere minnebrikker, bruke oppstart-cd’er og annet tillegg, skjøt Robert Skutle inn. Skutle er Automobils kundekontakt i Dustin.

- Det har fungert veldig bra med Dell. Vært veldig stabilt, også har de mye enklere koblinger. Får vi en ny server fra Dell så passer den alltid inn i chassiset, der mange andre leverandører stadig bytter chassis, la Magistad til.

Dagens løsning har et eget datarom sentralt, samt en Disaster / Recovrysite på Kjeller der alle de samme dataene ligger, i tilfelle noe skulle skje. Automobil har ni fysiske servere knyttet til et bladechassis, noe som krever langt mindre strøm enn tidligere. Dette fører til færre kabler, noe som gir mindre rot og mer oversikt.

- Utfordringer er det alltid, men vi kaller det nå småting fordi det er så mye enklere å fikse. I dag kan jeg taste to trykk så får jeg mer plass på server, der jeg før måtte ut og kjøpe mer plass. I tillegg er driftsavdelingen hos Dustin veldig god, responderer raskt og tar tak i problemene med en gang.

SLIK BLE DET MULIG:

Utfordring

  • Mange servere og mangel på sentralisert lagring gjør drift og vedlikehold tidkrevende og kostbart, med høy risiko for lengre nedetid ved feil.

Løsning

  • Det er levert en moderne løsning som baserer seg på virtuelle servere og klienter. Dette gir en stabil drift av miljøet, høyere ytelse og fleksibilitet ved oppgradering og vedlikehold av systemet, samt bakcup av servere og oppsett, for rask tilbakerulling etter insident. Det er også satt opp en Disaster Recovery løsning som sikrer rask oppstart og videre drift ved en eventuell katastrofe på hovedkontoret.

Verdi

  • Høyere grad av oppetid på datasystem, trygghet for videre drift ved et uhell og et moderne datasystem som effektiviserer drift og vedlikehold. Det er skalerbart med tanke på økt behov for ytelse samt monitoring muligheter. Enklere drift av sluttbrukere, enklere administrasjon og mindre antall fysiske servere å drifte. Dustin drifter og er rådgivere.

Fakta om Automobil:

Automobil AS er en av Norges største bilforhandlergrupper med 30 forhandlere og 700 ansatte. Til sammen solgte de i 2014 ca. 13 000 biler og hadde en omsetningen på rundt 2.5 milliarder. De representerer Citroen, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Skoda og Volkswagen.

Tekst og foto: Trine Sirnes