Kundecase

Knekker koden i klasserommet

Koding på iPad åpner opp for å jobbe tverrfaglig, kreativt og utforskende. Dette fikk klasse 3C på Gjellerås skole erfare. Elevene var i fyr og flamme over å lære kommandoer og styre roboter.

– Dette føles mer som lek enn læring, sier Ada Western (8) fornøyd.

Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin

Dustin og Apple står bak konkurransen «Vinn en skoledag med koding» hvor 3C på Gjellerås skole på Skjetten gikk av med seieren.

– Det fine med programmering er at det er flere veier til målet. Dette er en introduksjon til temaet, hvor elevene jobber tverrfaglig og utforskende, sier Steinar Sevje som står for gjennomføringen i klasserommet.

Åtteåringene sitter som tente lys mens Steinar forklarer, og ivrige armer strekkes i været hver gang han stiller et spørsmål. Entusiasmen i klasserommet er på topp når barna selv får prøve seg.

– Det er alltid noen elever som virkelig blomstrer når koding og programmering er tema, gjerne de som synes det er morsommere med praktiske oppgaver enn å sitte stille, sier Sevje.

Gull verdt

Da elevene startet i tredjeklasse i høst fikk alle utdelt en iPad fra skolen.

– Nivået på elevenes digitale ferdigheter er svært varierende. Noen bruker for eksempel lang tid på å finne bokstavene på tastaturet. En introduksjon til koding og programmering åpner elevenes øyne for hva det faktisk kan brukes til, for eksempel å lage spill, sier kontaktlærer Vu Le Hoang Anh.

Da skolens inspektør spurte om han hadde lyst til å melde klassen på konkurransen, kastet han seg på med én gang.

– En slik dag er gull verdt for oss, og elevene har vært veldig engasjert og gledet seg lenge. Ikke alle visste hva koding og programmering er, men det å skulle få jobbe med roboter var stor stas, forteller han.

Vu tror at barna får smaken på koding og programmering etter opplevelsen.

– Jeg håper først og fremst at de lærer noe og ser at dette er gøy, slik at de ønsker å fortsette med det. Det er flott å ta i bruk andre læringsarenaer enn bare skolebøker, legger han til.

Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin
Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin

Vil lære mer

I løpet av dagen arbeider elevene variert og jobber selvsagt med grunnleggende ferdigheter, selv om de kanskje ikke er klar over det selv.

– Kommandoene skrives på engelsk, og de må telle hvor mange kommandoer de må gi for at resultatet skal bli slik de ønsker. De må samarbeide og kommunisere seg imellom, og lese det som Steinar skriver på tavla. Koding er en fin inngang til å jobbe godt tverrfaglig. sier Vu.

Mathias Hu Holter og Ada Western synes kodedagen var den beste skoledagen noensinne.

– Jeg har lurt på hvordan man lager et spill, og nå skjønner jeg mer av det, sier Mathias.

– Jeg har lyst til å lære mer om koding, for da kan jeg bestemme selv hva jeg vil gjøre. Det virker litt vanskelig, men jeg er sikker på at jeg klarer det hvis jeg øver, sier Ada.

Det aller morsomste var å styre BluBot-en rundt på gulvet, er begge enige om.

– Det er kulere med en ekte robot enn å programmere figurer på skjermen, for da kan vi se hvordan den beveger seg, sier Ada.

– Jeg skulle ønske at vi lærte mye mer om koding og programmering på skolen. I dag kjentes det nesten ikke ut som at jeg var på skolen i det hele tatt, fordi det var så gøy, fastslår Mathias.

– Det føles mer som om vi leker enn at vi lærer, selv om vi har lært masse! konkluderer Ada.

Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin
Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin

Visjoner blir virkelighet

I samarbeid med Apple står Dustin bak en rekke pakkeløsninger rettet mot skoler. Et av verktøyene som brukes under kodedagen er Apples applikasjon Swift playgrounds. Den er utviklet nettopp for å lære barn å kode.

– Det er veldig moro å levere denne dagen. Her får elevene gleden av å jobbe med Apples nye program «Alle kan kode – unge elever». De utforsker, tester og utfolder seg i teknologiens eget språk. iPad som verktøy for læring er intuitivt for elevene og ved å bruke tilgjengelighetsfunksjoner kan læringen tilpasses alle elever, uansett nivå, sier Apple Education Sales Manager Pål Brede Valdal i Dustin.

Fra sidelinja ser han tydelig hvordan læring skjer i klasserommet.

– Som totalleverandør for våre skolekunder er det viktig for oss å jobbe langsiktig, og sikre at produktene og tjenestene vi selger faktisk fører til læring. Vi er opptatt av å støtte opp under det arbeidet som kundene våre gjør, og legge til rette for at skolene skal videreutvikle seg, sier han.

Programmering og koding går igjen i mange av kompetansemålene i Fagfornyelsen.

– I tillegg til digitale ferdigheter, lesing, skriving og regning arbeider elevene også kreativt og utforskende, samt at de bruker ulike apper fra Apple. Her er det elever med ulike språklige bakgrunner, så begrepslæring er også en viktig faktor i denne klassen. Og ikke minst er det mye sosial læring gjennom en slik dag, fordi elevene hele tiden må samarbeide, sier Valdal.

– For oss som leverandør er det givende å se at de visjonene vi har for læring blir satt ut i livet, legger han til.

Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin
Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin
Närbild på en mobil på ena halvan och en människa med hoodie där man inte ser ansiktet på, i andra halvan.

Tekst: Sissel Fantoft

Pal Brede Valdal

Pål Brede Valdal

Apple Education Sales Manager

97535882

Pål Brede har 20 års erfaring fra skolen, både som skoleleder, lærer og IKT-ansvarlig. Han er nå strategisk rådgiver og sparringspartner for Dutins skoler innenfor skolesektoren, og er sertifisert APLs (Apple Professional Learning specialist). Ta kontakt med Pål Brede for en prat om hvordan vi kan jobbe sammen med dere.

24 januar 2022

Tagger