Inspirasjon

La bilen ta styringen

Ny teknologi i personbiler tar gradvis over kontrollen fra førerne. Målet er selvkjørende biler uten ratt og pedaler.

– To motorer kan være konstruert likt mekanisk sett, men oppleves helt forskjellig avhengig av hvordan de er programmert. Som hvor raskt motoren akselererer til motorlyd, sier bilanalytiker Martin Sköld ved Handelshögskolan i Stockholm.

Teknologien tar gradvis over kontrollen fra førerne. Teknologien består av alt fra fartsholdersystem som holder riktig avstand til kjøretøyet foran, til biler som kan lukeparkere uten førerens hjelp.

– Personbiler blir en del av det oppkoblede samfunnet. Det lanseres stadig flere apper som gjør at du for eksempel kan holde oversikt over drivstofforbruket eller slå på motorvarmeren på avstand, sier Niklas Adamsson, bilekspert i Dassault Systèmes.

Interaksjon med smarttelefoner og nettbrett

Nye biler utstyres med 4G for å kunne interagere med smarttelefoner og nettbrett: Opels tjeneste OnStar gjør at bilen automatisk ringer et verksted i tilfelle en ulykke. Volvo utvikler Slippery Road Alert, en teknologi med sensorer som kan lese veibanen. Alle veirelaterte data blir sendt i sanntid til andre førere i nærheten, som dermed blir oppdatert om veisituasjonen.

I bilbransjen finnes det ulike nivåer for de autonome systemene for selv­kjørende biler. Mange biler oppfyller nivå 2 (se faktaruten), mens fremtidens helt selvkjørende biler oppfyller nivå 4 eller 5. Elbilprodusenten Tesla sier at de i nær fremtid vil kunne tilby selvkjørende biler på nivå 4.

Ulike nivåer av selvkjørende biler

  • Nivå 0 Føreren kontrollerer alle funksjoner i bilen.
  • Nivå 1 Føreren kontrollerer de fleste funksjoner, men noen funksjoner (som bremsen) kan styres automatisk av bilen.
  • Nivå 2 Minst to funksjoner er automatisert, swom fartskontroll og automatisk filsentrering. Føreren kan i visse situasjoner både fjerne hånden fra rattet og foten fra pedalen.
  • Nivå 3 Bilen kan kjøre av seg selv i visse situasjoner, men føreren må alltid være klar til å ta over.
  • Nivå 4 Dette er den helautomatiske bilen, som kan styre selv og vurdere trafikk og veisituasjon under hele turen.
  • Nivå 5 På dette nivået finnes det verken ratt eller pedaler, og bilen har tatt helt over menneskets rolle som bilfører.

Tekst: Johan Cooke

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger