Inspirasjon

Norske Socius vil endre det digitale annonsemarkedet

Startup-selskaper starter naturligvis i det små, og utfordres raskt når de vokser og tvinges til å skalere. For den norske adtech-bedriften Socius, som nettopp fikk 1,1 millioner kroner fra Google, var skalerbarhet med i tankene allerede fra start.

Hver dag postes utrolige 80 millioner bilder på Instagram. Finnes det en måte for tradisjonelle medier å dra nytte av den enorme mengden innhold, og samtidig tjene penger på det?

Det var spørsmålet Daniel Butler og hans partner prøvde å finne svar på da de startet Socius, en plattform som gjør det lett å fange opp innhold fra ulike sosiale medier, og samtidig tilby annonsører et attraktivt miljø.

Litt forenklet tilbys annonsøren plassering på en medieside der en redaktør velger ut innlegg fra utvalgte influencers eller interessante hashtags. Innleggene blandes med display-annonser fra kjøperen eller egne innlegg i sosiale medier, og omgår dermed annonseblokkeringer samt besøkerens skepsis mot tradisjonelle annonser.

Formatet passer ekstra godt for kampanjer og konkurranser der annonsøren ønsker høy interaksjon med kundene, og har blitt brukt med suksess av blant annet Lee Jeans.

I dag har de kontorer både i Oslo og New York, men medarbeiderne er fri til å sitte hvor som helst i verden.

Foto: Socius

Vi vil ikke bli fastlåst i prosesser, men hele tiden bevege oss framover, utvikle og få ut produktene på markedet så fort som mulig.

Fortell litt om hvordan deres IT-løsning så ut da dere startet for fem år siden?

– Vi var to som startet opp bedriften, og begynte med hver vår laptop. Vi har kjørt Google Suite fra starten og bruker Slack for all internkommunikasjon. Vi bruker kun mail med våre kunder. Siden vi valgte fleksible verktøy fra starten, har vi ikke hatt behov for å endre på noe, kun lagt til nye funksjoner. Ettersom vi reiser mye, utgår det meste vi gjør også ut fra våre laptops. Det eneste unntaket er to store skjermer som viser data på kontoret.

Hvilke utfordringer har dere støtt på når dere har vokst?

– Vi vil ikke bli fastlåst i prosesser, men hele tiden bevege oss framover, utvikle og få ut produktene på markedet så fort som mulig. Derfor prøver vi å velge verktøy som er pålitelige, og som lar oss skalere uten å trenge å bytte leverandør. Det har vært utgangspunktet når vi har valgt maskin- og programvare. Ut fra et programvareperspektiv er det faktisk lettere nå enn tidligere.

Har du noen tips til andre startup-bedrifter som befinner seg i starten?

– Det mest åpenbare er å velge et coworking-kontor der man kan dele økosystem og få tips om hvilke løsninger som fungerer for ditt område.

Hva ser du på som utfordringer når det gjelder IT-løsning?

– En utfordring er å finne dyktige folk. Det har vi lyktes med gjennom å tillate at man jobber der man vil. Man må ikke sitte i Oslo, men kan sitte hvor som helst i verden. Vi velger programvare som skal passe for det. For konferansesamtaler har vi for eksempel valgt en løsning som heter Appear.in. Det er superenkelt å bruke

Socius

Bakgrunn: Startet i 2013 av Daniel Butler og Frode Jensen.
Firmaet: Har seks ansatte som sitter i et coworking-kontor i Oslo, New York eller hjemme.
Finansiering: Støttet av Axel Springer, 500 Startups og Google.
Har nettopp lansert Socius Solo som gjør det enklere for bedrifter å kjøpe annonseplass.

Artikkelen er også en del av vårt magasin Solutions. Klikk her for å lese magasinet i sin helhet.

11 januar 2019

Tagger