Inspirasjon

Parallell virkelighet snart en del av hverdagen

Simon Romanus, adm.dir. i Wonderworld VR, tror at virtuell virkelighet vil ha mange selvsagte bruksområder i fremtiden: overvåke produksjons­prosesser på den andre siden av jordkloden, la medisinstudenter følge en komplisert operasjon eller gjenskape et mord foran en jury.

Vi når ham på telefonen: Simon Romanus har flyttet fra Stockholm til sagnomsuste Los Angeles, der solen alltid skinner. De to døtrene trives her, og dette er stedet hvis man ønsker å være med og lede teknologiutviklingen i underholdningsindustrien. Simon Romanus, grunnlegger av Wonderworld VR, har mange års erfaring fra TV-produksjon, men satser nå på det neste store gjennombruddet for opplevelser: virtuell virkelighet (VR).

Teknologien er i dag så utviklet at hjernen lures til å tro at det den opplever i VR, er virkelig.

Hvordan ble det slik?

– Skjebnens lune! Jeg ble utrolig fascinert av teknologien da jeg satt ved siden av en mann i 60-årsalderen på flyet til USA. Han fortalte at sønnen hans jobbet med VR. Mannen sa at han etter å ha sett en basketballkamp med den nye teknologien, aldri mer ville se en kamp på vanlig TV. VR var fullstendig overlegen. Det var som å sitte på første rad. Senere tok jeg kontakt med sønnen og fikk selv prøve meg. Og så bestemte jeg meg for å satse på det. Nå arbeider jeg i Los Angeles med VR-selskapet mitt. Hovedkontoret er fortsatt i Stockholm.

Føles VR «virkelig»?

– Teknologien er i dag så utviklet at hjernen lures til å tro at det den opplever i VR, er virkelig. «Oi, jeg er jo i stua», tenker man når man tar av seg VR-utstyret. Teknologien er lett tilgjengelig og rimelig. Alle med smarttelefon kan kjøpe VR-briller for en hundrelapp og oppover. Mobilen plasseres i en lomme på brilleglasset, og så er du i den parallelle verdenen. Brilleglasset fungerer omtrent som en kikkert. Den parallelle verdenen føles kanskje til og med mer virkelig enn det levende livet. Det er så nær teleportasjon og tidsreiser som du kan komme.

Hvorfor er VR så i skuddet akkurat nå?

– Årsaken til at det har eksplodert i år, er at teknologien nå kan brukes bredt til en lav kostnad. Den er dessuten blitt så god og raffinert at den er attraktiv for alle.

Hvilke prosjekter er du i gang med nå?

– Mange bedrifter synes at virtuell virkelighet er kjempespennende og innser at denne teknologien er fremtiden. Årets Melodi Grand Prix i VR var et stort oppdrag, og jeg har nettopp lansert en VR-app sammen med popgruppen a-ha. Et samarbeidsprosjekt med SAS er underveis, og vi forhandler med noen større TV-selskaper og til og med en bedrift innen e-sport. Publikum skal kunne følge spillere når de spiller i sanntid.

Hvem har nytte av teknologien, utenom underholdningsbransjen?

– Vi har for eksempel produsert en VR-film om ortopedisk operasjon for medisinstudenter. VR gjør at studentene kan se og forstå inngrepet bedre enn om de faktisk hadde medvirket. Alle kan se operasjonen fra nøyaktig samme vinkel og høre legens instruksjoner.

Hva med næringslivet?

– Det er for eksempel mulig å følge produksjonsprosesser i en fabrikk på den andre siden av jordkloden eller inspisere en eiendom mange mil unna. Det er fullt mulig å gå inn i bygningen og oppleve den. Du kan prøvesitte nykonstruerte togvogner eller selge produkter på en helt ny måte. Virtuell virkelighet sparer deg for reiser, tid og penger og reduserer miljøpåvirkningen. Det er et fantastisk salgsverktøy.

Hva vil skje med tradisjonell film – dør den?

– Film vil alltid være der. Med sine kjappe klipp og sin musikk er det en fantastisk opplevelse i seg selv. Men virtuell virkelighet vil helt klart bli mer synlig i fremtiden, også på den private siden. Tenk deg å kunne sitte ved siden av prinsesse Victoria og spise frokost, eller gjenoppleve høydepunkter fra barnas liv eller en venns fødselsdag – på ordentlig. Hver dag om du vil.

Er det ingen ulemper? Mord i virtuell virkelighet, kanskje?

– Fy, det høres forferdelig ut. Nei, men å kunne rekonstruere en forbrytelse og avspille den i VR for en jury burde være mulig, og det ville være et stort fremskritt. Da kan man se detaljer som man aldri ville lagt merke til ellers. Men det finnes sikkert ulemper, det gjør det jo med alt. Virtuell virkelighet vil bli som all annen ny teknologi: Om fem år er den en del av hverdagen. Vi kommer til å ta den for gitt.

Kort om Simon Romanus

Alder: 45 år. «Men jeg føler meg yngre. Barna mine pleier å si at jeg er som et barn selv. I positiv forstand.»
Familie: Ektefelle og to jenter, 11 og 13 år.
Beste IT-dings: Mobiltelefonen. «Fortsatt uslåelig og utvikles hele tiden.»

Simons tre beste VR-tips

  1. Få hjelp fra folk som kan VR og vet hva de gjør. Om du ikke gjør det riktig, kan det bære helt galt av sted. Det er mulig å gjøre det svært virkelighetsnært, men det krever både ansvar og dyktighet.
  2. Bruk fantasien! Du kan oppleve utilgjengelige steder og reise i tid. Jeg pratet med History Channel, som vil velge ut historiske øyeblikk og filme dem i VR. Tenk å kunne gå bakover i tid og delta i den amerikanske borgerkrigen på ordentlig.
  3. Bruk virtuell virkelighet for å gi noe eksklusivt til mange mennesker. Plutselig kan 10 millioner mennesker prøve den nyeste bilmodellen av et bestemt merke.

Slik foregår det

Wonderworld VR utvikler, produserer og distribuerer virtuell virkelighet. De bygger sine egne kamerarigger med det nyeste innen HD-kamerateknologi for VR. Systemene er spesialtilpasset for både mono- og stereoskopiske produksjonssystemer med 4K CMOS-sensorer med vidvinkeloptikk. De har lydsampling som støtter alle typer digitale og analoge produksjonslyder i stereo og surroundteknologi.

Vi tror det er nå VR setter i gang for alvor »

Tekst: Elisabeth Krogh
Foto: Ann Johansson og Getty Images

29 november 2016

Tagger