Kundecase

Raskt og sikkert i skyen

Ustabil e-post, trege servere og manuell sikkerhetskopiering. Ifjor innså Wallstreet Media at de hadde vokst ut av IT-miljøet sitt. I dag er alt skiftet ut.

E-posten på den gamle Exchange-serveren var ustabil, klientene var langsomme og sikkerhetskopieringen ble gjort manuelt ved hjelp av USB-enheter. Wallstreet Media, som selger utendørsreklame, forsto at det var på tide med et nytt IT-miljø. De sammenlignet ulike leverandører og bestemte seg for å be IT-Hantverkarna (Dustins svenske servicebedrift) om hjelp.

– Det var lett å se hva som inngikk i tilbudet deres, og hva som ikke gjorde det, selv for en som ikke er ekspert på IT. Ellers kunne det påløpt store kostnader i etterkant, sier Jonas Stendahl, administrerende direktør i Wallstreet Media.

I sommer byttet IT-Hantverkarna ut samtlige klienter med raske, ultrabærbare PC-er fra Dell. De migrerte den gamle Exchange-serveren til Office 365 og flyttet brukernes data og alt bildemateriale til Windows Server 2012 R2, som kjører Hyper-V, en Microsoft-løsning som brukes til å virtualisere servere.

– Nå er systemene mye raskere. Det merker også medarbeiderne utenfor hovedkontoret, forteller Jonas Stendahl.

Den fysiske serveren står fortsatt på hovedkontoret, men blir hver natt sikkerhetskopiert via skyen til et datasenter i Gøteborg. Hvis serveren skulle bli skadet, for eksempel i en brann, er det bare å skaffe ny maskinvare og gjenopprette de virtuelle maskinene direkte.

Bedriften har også tatt i bruk IT-Hantverkarnas Helpdesk, noe som gjør det mye raskere å få hjelp enn før.

– Vi har ett nummer som vi ringer, i stedet for å måtte jakte på en bestemt person, sier Jonas Stendahl.

En annen fordel er full kontroll på IT-kostnadene.

– Tidligere kunne kostnadene variere kraftig fra måned til måned. Nå betaler vi en fast sum hvert kvartal, sier Jonas Stendahl.

SLIK BLE DET MULIG:

Utfordring

  • Wallstreet Media hadde vokst ut av IT-miljøet sitt. E-posten var ustabil, klientene var gamle, og svartidene fra serveren svingte kraftig. De brukte store ressurser på å løse feil, noe som gjorde at IT-kostnadene varierte.

Løsning

  • Alle klientene ble byttet ut med nye. Exchange-serveren ble migrert til Office 365, og brukerdata og bildemateriale ble flyttet til en Windows Server 2012 R2 som kjører Hyper-V. Sikkerhetskopiering skjer automatisk via skyen.

Resultat

  • Wallstreet Media har fått raskere brukerstøtte, klienter og svartider fra serveren pluss en sikker e-postløsning. Gjennom IT-Hantverkarnas tjeneste «Din IT-plan», har Wallstreet fått kontroll over kostnadene og betaler en fast månedspris for vedlikehold og brukerstøtte.



Tekst: Hanna Larsson
Foto: Jonas Larsson