Kundecase

System og oversikt hos mediegiganten

Med Dustin som partner har Schibsted Sverige fått full kontroll over alle sine leasede datamaskiner slik at de unngår unødvendige kostnader. Ved å la Dustin ta hånd om inventarmerking og avemballering ved levering, sparer de verdifull tid når nye datamaskiner skal ut til brukerne.

Mediehuset Aftonbladet og Svenska Dagbladet utgjør kjernen i den norske mediegigantens svenske virksomhet, men Schibsted omfatter også flere raskt voksende nettselskaper som Blocket, Lendo, Prisjakt og Elpriser.se.

Siden 2011 har de fleste virksomhetene vært samlet i Schibstedhuset i nærheten av Stockholms sentralstasjon. I forbindelse med flyttingen dit ble det opprettet et felles serviceselskap, Schibsted Centralen, som blant annet har ansvar for den interne informasjonsteknologien.

– Vi leverer IT-tjenester til et trettitalls selskaper, med alt fra servicedesk og klienter til drift av infrastruktur, servere, IT-sikkerhet og utvikling av visse fellesplattformer, forteller Anna Cobdal, IT-sjef på Schibsted Centralen.

Langt fremme innen digitalisering

Mediebransjen er dynamisk og ligger langt fremme i den pågående digitaliseringen, en prosess Schibsted Centralen forsøker å støtte på best mulig måte.

– Det er i og for seg ikke noe merkverdig ved det. Medarbeiderne i konsernselskapene skal tilbys god og effektiv IT-støtte i det daglige arbeidet, samtidig som vi kontinuerlig må redusere driftskostnadene, sier hun.

Høy prioritet på klienter og leveranser i stort volum

Arbeidsstasjonstjenesten har høy prioritet fordi datamaskinene er så grunnleggende produksjonsverktøy for medarbeiderne. De mange forskjellige selskapene betyr et bredt utvalg klientmaskiner, og enkelte yrkesgrupper krever de nyeste og mest avanserte maskinene. Schibsted Centralen forvalter ca. 1 500 datamaskiner, herav 80 prosent Mac.

Schibsted har lenge leaset de fleste ­datamaskinene. Da Anna Cobdal for drøyt et år siden søkte etter en ny leasingpartner, la hun vekt på å få en løsning med bedre orden og system enn tidligere.

– Vi ville unngå å lease datamaskiner for lenge og pådra oss unødige kostnader i den forbindelse. Det skal være lett å ha oversikt over når de ulike leasingavtalene utløper, hvilken datamaskin som finnes hvor, og hvilken avtale som gjelder. Det krever en god prosess og et godt samarbeid med leverandøren.

Schibsted ønsket seg dessuten en partner som kan levere Apple-maskiner i stort volum, og som får inn de nyeste modellene tidlig og kan levere raskt.

– Det kreves ofte kjapp respons i vår bransje. Prosjekter opprettes på kort ­varsel, og behov kan oppstå plutselig. Vi har et eget lite lager for standard­maskiner, men må kunne regne med raske leveranser direkte fra leverandøren, ­fortsetter Anna Cobdal.

Løsningen ble å inngå en ramme­avtale med Dustin, der vi leaser klient­maskiner via Dustins finansselskap.

– Kostnadene våre har utviklet seg i riktig retning, men det viktigste er at vi har fått en partner vi kan jobbe strategisk med, i en god prosess, sier Anna Cobdal.

– Til tross for Dustins størrelse har vi svært god personlig kontakt. De svarer raskt når vi har spørsmål eller trenger hjelp. Gjennom deres produsentnett har vi en fruktbar dialog om utskifting av produkter og nye utgaver, sier ­Marcus Toll, ansvarlig for arbeids­­stasjons- og telefonitjenester på ­Schibsted Centralen.

Sparer tid

Ved levering av nye datamaskiner ­sparer Schibsted mye tid fordi Dustin leverer maskinene ferdig inventarmerket, dokumentert og avemballert. Teknikeren kan straks gå i gang med å få brukeren opp å stå, og Schibsted ser nå på flere mulige tjenester.

– Vi vil nå vurdere lagring av data­maskiner hos Dustin slik at de kan sørge for at nye maskiner er tilgjengelige når vi trenger dem, forteller Marcus Toll.

– Vi har fått et svært godt samarbeid med Dustin, som hjelper oss med å gjøre alle Schibsted-selskapene fornøyde, avslutter Anna Cobdal.

Tekst: Bjørn Raunio 
Foto: Eva Edsjø

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger