Inspirasjon

Trikset er å kunne overraske

Sosiale medier er blitt Skandinavias største møteplass. Men for å få kontakt må man være synlig. Frida Boisen er journalist, strateg innen sosiale medier og ekspert på hvordan man lykkes digitalt.

Det er veldig vanlig med for lange Facebook-innlegg. Folk skriver og skriver. Ikke gjør det!

Hvordan vil du beskrive deg selv i et innlegg på Twitter?

@fridaboisen – 100 % energi, pepp, mot, innovasjon og pasjon. #Nukörvi!

Att med 12 miljoner Facebook-användare är det på sociala medier man hittar sin målgrupp.

Hva er det skandinaviske bedrifter ikke har skjønt?

- At med 12 millioner Facebook-brukere er det i sosiale medier du finner målgruppen.

Hva skal de gjøre for å nå ut i sosiale medier?

- De fleste bedrifter i dag har kanskje en Facebook-side, men hvordan jobber de med den? Og hvorfor har de bare én ­firmaside? Hvorfor ikke starte en side som handler om det de vil selge eller kommunisere? Ta for eksempel en kasserolleprodusent, som kanskje jobber med jerngryter. Alle har sikkert ikke noe forhold til varemerket. Derimot har mange et forhold til matlaging. Hvis bedriften i stedet startet en Facebook-side «for oss som elsker å lage mat i jernpanne», tror jeg de ville fått mye større gjennomslag enn å ha en side bare for varemerket. Men det handler også om å jobbe med kontoene sine, å målrette innleggene og formulere seg riktig for å få et viralt gjennomslag.

Hva skal til for å trenge gjennom mediestøyen?

- Briljans! Hele trikset er å kunne overraske og fortelle nyheter på en spennende måte. Ikke si for mye i selve innlegget, men kast ut en krok. Tenk på at det finnes over 5 millioner andre som drømmer om å bli sett og få «Liker» og kommentarer. Det gjelder å jobbe aktivt med bilder og formuleringer som griper tak og berører.

Hva er den vanligste feilen?

- For lange Facebook-innlegg er veldig vanlig. Folk skriver og skriver. Ikke gjør det! Du har bare ett sekund på deg til å fange ­oppmerksomheten. Ingen gidder å lese gjennom noe som er ­lengre enn fem linjer. Blant de yngre er det bare bilder og levende bilder som gjelder, som Instagram, Snapchat og YouTube.

Er Facebook nå blitt mer for foreldregenerasjonen?

- På en måte. Mange unge mennesker bruker Facebook som en nyhetsstrøm for å følge med på det som skjer i omverdenen, men publiserer ikke selv. Snapchat er den sosiale kanalen som vokser raskest blant yngre.

Er Snapchat den nye kundekanalen?

- Absolutt, hvis målgruppen er unge jenter, men svært få bedrifter har i dag en Snapchat-strategi. Og selv om de har det, er spørsmålet om de har ansatte som er vant til å uttrykke seg med bilder, levende bilder, tegnede innslag og emojier.

Hva fikk deg til å skrive boken "Så gör du digital succé"?

- Jeg hadde lenge lett etter en slik bok. Selv om jeg har vært engasjert i problemet med netthat, vet jeg at det finnes utrolig mye positivt med sosiale medier. Det fører mennesker sammen og har skapt en demokratisk revolusjon der du ikke trenger å ha et mediekonsern i ryggen for å få et stort gjennomslag.

Kort om Frida Boisen

  • Ålder: 41
  • Familie: Gift med Lars Johansson (43), underholdningssjef i Expressen, og har barna Tilda (11) og Arvid (8).
  • Bosted: Kungsholmen i Stockholm.
  • Jobber som: Journalist, forfatter, blogger, digital sjef og ansvarlig utgiver i Bonnier Tidskrifter. Blant annet.
  • Beste IT-dings: iPhonen min. Jeg har den nesten alltid i hånden, og aldri mer enn noen centimeter unna. Det er mitt absolutt viktigste arbeidsredskap. Suverent.

3 raske tips for digital suksess

  1. Snakk fra hjertet. For å synes i sosiale medier må du berøre. Hvis innlegget ditt ikke fremkaller noen som helst følelse, har det ingen gjennomslagskraft.
  2. Tenk på hvilken målgruppe du vil nå. Unge jenter når du ikke på LinkedIn. For dem er det Snapchat som gjelder.
  3. Skaff deg riktig kompetanse. Utdann deg, eller rekrutter de rette medarbeiderne. Ikke utsett det til i morgen. Det skjer så mye, og så fort. Vil du være med, må du henge deg på. Våg å satse! Og gjør det nå!

Tekst: Susanna Lindgren
Foto: Linnea Rheborg

19 mai 2016

Tagger