Strategi og lederskap

5 teknologiske utfordringer for deg som IT-sjef – og hvordan du løser dem

Du må ha en god infrastruktur for å kunne jobbe strategisk og å kontinuerlig utvikle virksomheten. Slik får du den på plass og unngår å sitte fast i teknologien.

– Vi skal være et teknologiselskap som driver bærekraftige forretninger.

Det sier en av Sveriges mest erfarne IT-sjefer. Kan du gjette hvilken bedrift det er snakk om? Nei, det er verken Tesla eller Spotify. Det er Lindex. Annika Elfstrøm har gjort endringsarbeid i den tradisjonelle kleskjeden siden hun ble ansatt i juni 2019.

Annika Elfström

– Bransjen vår har massive utfordringer, og teknologi og bærekraft må gjennomsyre alt vi gjør. Ellers lykkes vi ikke.

Annika Elfström, CIO, Lindex

I løpet av 18 måneder har hun meislet frem nye arbeidsmetoder på tvers av bedriften. Det vil si team der tech-folk jobber sammen med selgere og produktspesialister. Hun slår tålmodig nye hull i siloveggene mellom bedriftens ulike avdelinger. Hun er den moderne IT-direktøren med fokus på forretningsutvikling og innovasjon.

Men hun lever samtidig i en verden der «90 prosent av all innovasjon mislykkes fordi bedriften ikke er villig til å tilpasse seg innovasjonen, men innovasjonen tvinges til å tilpasse seg bedriften», ifølge forfatter og innovasjonsekspert Arent van’t Spijker.

– Jeg kaller det gjerne en dualitet. IT begynte som ren kostnadseffektivisering, men i dag er det mer forretningsutvikling. Man må håndtere begge deler. Det daglige må fungere, slik at man som IT-sjef kan fokusere på innovasjon.

Slik unngår du de teknologiske fallgruvene og får en infrastruktur som jobber for deg i stedet for mot:

Ta deg av gammel infrastruktur

IT-team kan bli sittende fast i forsøk på å lage egne skyløsninger som skal erstatte gammel infrastruktur. Det kan føre til at de ikke har tid eller ressurser til å utvikle andre deler av de digitale forretningsområdene. Mangler du interne ressurser til å få overblikk over skykonfigurasjonene, hva avtalene omfatter, de juridiske vilkårene, GDPR, sikkerhet, support ved driftsproblemer og mulige konsekvenser av skalering, kan det være en god idé å spørre en nøytral partner om råd. Man kan spare penger, få tilgang til bedre support og bli oppmerksom på store risikoer ved enkelte typer driftsproblemer.

– Det har oppstått et marked med nye typer IT-partnere som tilbyr tilpassede hybridskyløsninger som inkluderer både rådgivning, drift og vedlikehold, sier Janus Døssing, skyekspert i Dustin.

Les mer om infrastruktur og se filmen om hva som er morgendagens CIO-ers viktigste oppgave

Unngå skygge-IT

30 til 40 prosent av alle IT-innkjøp i store bedrifter består av såkalt skygge-IT, ifølge Gartner. Det vil si programvare og digitale verktøy som ikke er godkjent av bedriften. Dette er en sikkerhetsrisiko, i tillegg til at det gjør samarbeidet mellom bedriftens ulike team og avdelinger vanskeligere.

– Det er bra å ha en spesialist på arbeidsmetoder i IT-teamet ditt, en som kan finne ut av medarbeidernes behov og finne de riktige løsningene. Og få kontroll over det. Det er ikke så mange bedrifter som får til dette på en bra måte, sier Alexandra Fürst, CIO i Dustin.

Håndtere all data

Data blir mer og mer forretningskritisk. I dag kan du ikke bare utvikle kjerneforretningen ved hjelp av data, du kan også skape helt nye forretningsområder. Teknologi som analyse, AI, IoT, container-teknologi, edge computing, VR/AR og blockchain er basert på data. «I dagens økonomi er hver eneste bedrift en datasamlende bedrift», sier Joseph George i SUSE Solution Strategy.

Det er dyrt å ha mer lagring enn du trenger. Men har du for lite, er det digitaliseringen som lider. Annica Wallenbro Stojcevski er områdesjef for skyløsninger og bedrifter i Microsoft Sverige:

– Alle skyleverandører legger hele tiden til nye løsninger som skal hjelpe bedrifter med å få mer ut av dataene sine. Det er der den store utviklingen i skysektoren skjer akkurat nå. Selv om det går an å bruke for eksempel AI eller kognitive tjenester på interne løsninger, vil du ikke til å få tilgang til de aller nyeste innovasjonene på området. For de finnes i skyen, sier hun.

Dessuten kan du kjøpe skybaserte tjenester «på tapp» - du betaler bare for bruken.

– Det blir ingen høye investeringskostnader. En skytjeneste kan fungere som en stor boks med legoklosser. Som kunde kan du prøvebygge med ulike klosser, og så legge tilbake dem som ikke passer inn i byggverket ditt.

Få kontroll på innkjøpene

Når teknologien blir stadig viktigere, finnes det samtidig en risiko for at bedrifter bruker mer penger enn nødvendig. Du som strategisk CIO trenger en flink IT-ansvarlig som forstår teknologi, avtaler og bærekraft. En som kan koble sammen innkjøp til interne behov for den daglige driften og eksterne behov for å utvikle forretningen. Det er du som IT-sjef som skal ha ansvar for investeringene, ingen andre.

Dropp support

Som IT-sjef skal du være bedriftens inspirator og katalysator for endring. Du skal lede og innovere, ikke drive med support.

– Jeg har et team med dyktige spesialister, en CTO og et infrastrukturteam som jobber med slikt. De jobber med infrastruktur på en innovativ måte og sørger for at den kan endres, blant annet med hjelp av konsulenter og outsourcing. Før var det maskinvare, nå handler det mer om programvare. Mer utviklingsnært. Selv sitter jeg ikke i selve serverrommet, men det er helt sentralt for meg å forstå hva som er viktig – og hvorfor. Det gjelder å ha gode forutsetninger for digital utvikling, en grunnmur som kan man kan legge til kunder, apper og automasjon på, sier Annika Elfström.

Hva skal du digitalisere og hvorfor?

Last ned vårt whitepaper og få svarene.

Til whitepaper
whitepaper thumbnail

Tekst: Robert Långström

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger