Strategi og lederskap

Derfor må en IT-sjef være nysgjerrig

Digitaliseringens høye tempo innebærer at du som IT-sjef aldri blir helt ferdig med jobben din. Jo tidligere du omfavner den sannheten, jo raskere kommer du til å lære deg å elske den.

Hva hadde du svart om sjefen din eller en frustrert kollega banket på døren din for å spørre om ikke digitaliseringen snart er ferdig?

For noen tiår siden hadde ikke dette fremstått like gammeldags som i dag. Da vi fortsatt var på vei inn i informasjonsalderen – til og med før vi begynte å kalle den det – var det lett å se for seg digitaliseringen som et prosjekt med en tydelig begynnelse og slutt.

Det vi nå har innsett – i alle fall de fleste av oss – er at teknologien ikke plutselig stoppet opp og sluttet å utvikle seg etter at den første digitaliseringsbølgen hadde skyllet over oss. Og nå, når toget bare går raskere og raskere, gjelder det å få opp tempoet for dem som ikke vil henge etter. Dette gjelder mange yrker, men er selvsagt ekstra viktig for alle som jobber med IT – der den eneste konstanten er at alt forandrer seg.

Den viktigste ferdigheten i IT

I en rapport fra Harvard Business Review retter forfatter, forsker og MIT-foreleser George Westerman følgende budskap til dagens IT-sjefer:

– Den viktigste ferdigheten innen IT det neste tiåret er evnen til å stadig tilpasse seg. Man må holde tempoet med verktøy og teknologi i evig forandring. Men alle må tilpasse seg endringer i jobben og, på lenger sikt, lære seg nye ferdigheter og roller i karrierene sine.

George Westerman får medhold av Carl Franke, CIO/Head of IT i Volkswagen Financial Services, som leverer finansieringsløsninger og tilleggstjenester til alle bilmerker i Volkswagen Group.

– Høy endringstakt er den nye normaltilstanden, og jeg tror den som verken omfatter eller velger å like det, kommer til å få det tøft i arbeidslivet, uavhengig av rolle.

Selv skulle han ikke ønske at det var annerledes.

– Det er endringstakten og bredden i rollen som gjør den spennende og utviklende. Jeg er ikke sikker på om jeg kunne trives i en rolle der følelsen av å strekke til var for sterk.

Nysgjerrighet i stedet for blindhet

Å alltid være ajour med de nyeste digitale utviklingene er selvsagt en stressende oppgave.

Men i bunn og grunn handler det om å sette fleksibilitet, nysgjerrighet og tilpassingsevne først, slik at man, heller enn å stirre seg blind på tekniske løsninger som kanskje er utdaterte i morgen, er klar til å møte det fremtiden bringer. Det er denne typen fleksibilitet som har gjort det mulig for Facebook – i utgangspunktet bare en plattform der studenter kunne chatte med andre studenter – å bli verdens største mediebedrift og å true Google, som tidligere var kongene av reklame.

«Bærekraft er hjørnestenen i vår forretningsstrategi»

Carl Franke blir selv utfordret av innovasjon som kan være et paradigmeskifte for hele bilbransjen: Begrepet «car as a service».

– Jeg håper jeg får være med på å utvikle det tilbudet i en tid der man som privatperson ikke lenger ser det som helt naturlig å eie sin egen bil. Der all bilbruk skjer gjennom fullt utviklede tjenester – et bærekraftig, effektivt og fremtidssikkert bilhold.

I Volkswagen Financial Services’ øyne går dette hånd i hånd med en av deres fremste kjerneverdier.

– Bærekraft er en av fire hjørnestener i forretningsstrategien vår, og vi har store ambisjoner om å utvikle det bærekraftige tilbudet til kundene våre.

Men å snakke om hvor mye man verdsetter innovasjon er noe annet enn å gjøre det i praksis. Her skulle Carl Franke ønske at det var mindre snakk og mer handling.

– Digitalisering for å skape forretningsnytte krever innovasjon, og innovasjon krever både investeringsvilje og motet til å prøve nye ting. Her er min opplevelse at mange bedrifter har stort utviklingspotensial. De aller fleste snakker om alt de gjerne vil være, men de synes det er vanskelig å bryte eksisterende mønstre.

Om George Westerman har rett i at vi er i starten av et tiår med enda høyere endringstakt, kan dette bli et spørsmål om liv og død. IT-sjefer som vil holde tritt med digitaliseringen og den bærekraftige fremtiden må tilpasse seg raskt – for toget har allerede begynt å forlate stasjonen.

Vi har sett nærmere på hva som blir morgendagens IT-sjefers viktigste oppgave

Se filmen her
Carl Franke, CIO/Head of IT Volkswagen Financial Services

Høy endringstakt er den nye normaltilstanden

Carl Franke, CIO/Head of IT i Volkswagen Financial Services.

Hva skal du digitalisere og hvorfor?

Last ned vårt whitepaper og få svarene.

Til whitepaper

Tekst: Alfred Holmberg

12 januar 2021

Tagger