Strategi og lederskap

Digital nybegynner eller vinner?

I rapporten "Global Digital Operations Study - Digital Champions" fra PwC, er selskaper delt inn i fire kategorier basert på modenhet: fra digitale nybegynnere og digitale følgere, til digitale innovatører og digitale vinnere. Ved hjelp av tre spørsmål kan du se hvor virksomheten din befinner seg på skalaen, og samtidig få en følelse av veien videre:

1. Er digitalisering et konsept som føles konkret?

Hvis svaret er nei eller tja for bedriften din, er du ikke alene. Selv om digital transformasjon har stått på nesten alles dagsorden i mange år, er det få som faktisk handler. PwC-undersøkelsen viser at nesten to tredjedeler av globale industribedrifter knapt har begynt, eller ennå ikke begynt, sin digitale transformasjon. Kanskje det er på tide å realisere selskapets potensiale med hjelp av ny teknologi?

2. Har du de rettet kanalene for kundene?

Det som utmerker de digitale vinnerne, er at de skaper verdi ved å se kundekontakter som et økosystem verdt å utvikle og pleie. Kan selskapet ditt skryte av å styrke kundekontakten kontinuerlig og utvikle produkttilbudet gjennom digitale løsninger – deres egne eller gjennom partnere? Hvis svaret er ja, gratulerer! Hvis svaret er nei, kan det være verdt å finne ut hva dere savner. Beregninger viser at selskapene som i dag investerer i nye teknologier og digitale økosystemer, har potensiale til å øke fortjenesten med 15 prosent i løpet av de neste årene.

3. Tror du at de ansatte eller teknologi er det viktigste for bedriftens suksess?

All ære til teknologi, men det som skiller selskapene som rangeres som digitale nybegynnere fra de digitale vinnerne, er muligheten til å se hvordan forskjellige økosystemer fungerer sammen. Vinnerne investerer minst like mye i medarbeiderutvikling og bedriftskultur som i teknologi, for å sikre at alle deler av selskapet kan bidra til å oppnå den digitale visjonen ledelsen har satt for fremtiden. Fasitsvaret for suksess inkluderer både mennesker og teknologi.

Les også:Bli en digital vinner

101 dager med videreutdanning.

En gjennomsnittlig ansatt trenger 101 dager med videreutdanning frem til 2022 for å kunne fortsette å utføre arbeidet sitt, ifølge World Economic Forum.