Strategi og lederskap

Fremtiden krever en forretningskultur der kreativiteten strømmer

I en fremtid der ingen vet hva som gjelder for morgendagen, må bedriftene bli mer innovative. Det gjelder å skape en bedriftskultur der tillit settes høyt, kreativitet oppmuntres og medarbeidere på alle nivåer føler seg delaktige. Det er ikke minst viktig å bestemme seg for hvilken bedrift man ønsker å være, og deretter la det styre fremtidige avgjørelser.

Det finnes så mye man kan gjøre for å hjelpe kreativiteten og motet i sprinten. Som å bruke to timer hver fredag på å brainstorme.

Jeg snakket med barna mine om telefoner her om dagen. At da jeg var liten satt det en telefon på veggen som man svarte i når det ringte – uten å vite hvem det var. Det synes de var helt vanvittig.

Alexandra Fürst tar en slurk av kaffen. Det er kaldt utenfor det berømte Tössebageriet i Stockholm, rundt ti minus, og hun varmer hendene på det varme glasset. Kaféen har alltid sett mer eller mindre lik ut, og mazariner, biskoper og bringebærkaker har sin selvsagte plass i hyllene. Det er en slags motvekt til det vi skal snakke om; den raske utviklingen i vår tid.

Alexandra Fürst har viet en stor del av sin karriere til å forstå hva teknologisk utviklingen består av, hva den innebærer for oss mennesker – og hvordan man finner forretningsmodellen i alt det nye. Hun er en veteran i denne sammenhengen. Hun hoppet på IT-sporet da dotcom-erne dro i gang i midten av 90-tallet.

– Jeg hadde akkurat fullført mine sivilingeniør-studier, og å nisje seg inn mot IT da, når bransjen virkelig boblet, var kjempespennende, sier hun.

Etter det har Alexandra Fürst jobbet i flere ulike roller og bransjer, både på leverandørsiden og som bestiller av IT-tjenester. Hennes siste oppdrag var som sjef for IT- og forretningsutvikling i finansselskapet Wasa Kredit.

– For at jeg skal trives på jobb er det viktig at det finnes en vilje til utvikling og forbedring. Jeg er rastløs, sta og ekstremt målrettet – og det må være vanskelig, ellers kjeder jeg meg fort. De utfordringene som IT-bransjen byr på akkurat nå, passer meg med andre ord perfekt!

Får ting til å skje

At hun er en person som får ting til å skje og ikke gir seg før hun er ferdig, er noe hennes tidligere kolleger på Wasa Kredit kan vitne om. På de rundt tre årene hun var der, utviklet Alexandra Fürst store deler av nettsiden hos finansselskapet. I hennes regi ble det utviklet en app, elektronisk signering og løsning for netthandel.

– Appen ble faktisk skapt under et hackathon der våre medarbeidere gikk sammen for å komme med idéer. Å gjøre noe sånt kan være helt fantastisk! Da jeg sto der og hørte på alle idéene til mine kolleger, ble jeg fylt av følelsen av at alt er mulig, sier hun og ser lykkelig ut.

Å tørre å bruke tid og penger på å bryte mønster og gjøre noe annet enn det hverdagslige er en av Alexandra Fürsts’ hjertesaker.

– Jeg tror mange bedrifter savner både tid og energi til å se framover. Er man stresset og har store krav på seg ryker den kreative biten først. Det snakkes mye om at man må være innovativ for å klare seg i konkurransebildet i dag. Innovasjon er å tørre å tenke utenfor rammene og bytte til kundens perspektiv – hele tiden, sier hun.

Alexandra Fürst tror at det i bunn og grunn handler om å skape en bedriftskultur der tillit settes høyt, kreativitet oppmuntres og medarbeidere på alle nivåer, fra trainee til ledere, føler at de kan pitche sine idéer.

– Man må tørre å teste ut sine idéer. Gjør det i mindre skala, så behøver det ikke innebære noen risiko.

Vanskelig å navigere

All ære til nye idéer – aller først trenger man en tanke om i hvilken retning bedriften bør gå. Hvilken teknologisk retning og bedriftsmodell kommer til å fungere best? Noe som ikke alltid er helt lett å vite i en verden der teknologien stadig skaper nye muligheter og tidligere forretningsmodeller vendes opp-ned. Alexandra Fürst er enig i at det er vanskelig å navigere i dag.

– Det går så fort nå at ingen vet hva som kommer til å gjelde i morgen. Derfor må man bestemme seg for hvilken bedrift man vil være, og siden la det vise veien gjennom beslutningene. Sett et ambisjonsnivå og hold det, sier hun, og forteller at hun tror sterkt på det å arbeide etter ledestjerner og visjoner.

Snart kommer ingen til å ville kjøpe noe av en bedrift som ikke handler rettferdig og ansvarsfullt.

– Det går ikke lenger å gjøre en femårsplan og bare kjøre på, og det kan være frustrerende. Men er man som medarbeider sikker på hva bedriften skal være og hva den står for, blir det lettere å møte forandringene.

Å gå til bunns i hvilken bedrift man vil være, er også viktig ut ifra et miljøperspektiv.

– Snart kommer ingen til å ville kjøpe noe fra en bedrift som ikke handler rettferdig og ansvarsfullt. Det samme gjelder når man vil lokke til seg talenter – ingen vil jobbe i en bedrift som står for verdier og handlinger man selv ikke står for, sier hun.

Tilbake til telefonen på veggen i Alexandra Fürsts barndomshjem. Kanskje kommer ikke akkurat det produktet til å bli en storselger igjen, men det finnes noe i hennes anekdote å ta med seg videre. Noe som går hånd i hånd med den teknologiske utviklingen.

– Jeg tror virkelig på at det fysiske og det analoge kommer til å komme mer og mer, som et tillegg til det digitale. Yoga, digital detox ... Hele det segmentet kommer bare til å vokse, og det trengs. Teknologi har gitt oss enorme fordeler, men det er som med alt annet. Det må finnes en balanse.

Navn: Alexandra Fürst.

Alder: 45 år.

Familie: Mann og tre barn (4, 11 og 13 år).

Gjør: Ny EVP IT & Digitalisering, (CIO) i Dustin Group.

Mitt beste bærekraftstips: Tenk på hvordan akkurat du kan holde lengre – kanskje er det bra å skru av alle telefoner og skjermer innimellom og bare hvile? Et bærekraftig selskap? Spør hvilket selskap dere vil være og handle konsekvent deretter.

Tre trender innen IT som vil vokse i 2019

Nysgjerrig bedrifts­kultur

Flere og flere bedrifter kommer til å innse nødvendigheten av å ha en andel nysgjerrighet i sin kultur; der det finnes tillit, lyst og rom til å ta vare på alle nye muligheter som stadig dukker opp.

Sikkerhet og integritet

Mennesker vil kjenne seg trygge, og ingen vil jobbe med en bedrift som ikke tar hånd om ens data på en god måte.

AI

Her finnes det et enormt potensiale, og selv om teknologien har vært her en stund, er vi bare i begynnelsen av utviklingen.

Lignende lesing:

Slik får du alle til å jobbe mot samme mål
Bli en bedre sjef – 5 trender innen lederskap

Tekst: Johanna Paues Darlington
Foto: Banfa Jawla