Inspirasjon

Oppkoblet

Hva er egentlig mobilitet?

Mobilitet er å ha konstant tilgang til nødvendig bedriftsinformasjon via en oppkoblet datamaskin, uansett tid og sted. Å kunne jobbe mobilt og håndtere informasjon når som helst og hvor som helst, er en etablert virkelighet for de fleste i dagens arbeidsliv. Det er først og fremst de siste årenes utvikling av smarttelefoner og den utbygde infrastrukturen for Wi-Fi og 4G som har gjort mobilt arbeid mulig.

– Mobilitet i seg selv er den sterkeste trenden akkurat nå, og det er menneskene ute i samfunnet som er drivkraften bak. Det som gjør dette mulig, er at man har en såpass kraftig enhet for hånden at man kan få tilgang til programmer man bruker både privat og i jobben, sier Christopher Krokstedt, salgssjef hos Dustin.

Dette bildet bekreftes i Telenors Mobility Report 2013, som viser at det fortrinnsvis er medarbeiderne selv som driver utviklingen mot flere og bedre mobile verktøy. I undersøkelsen sier ca. 70 prosent av de spurte at det er en selvfølge at man skal kunne jobbe mobilt i en moderne bedrift, og at mobilt arbeid øker fleksibiliteten og gjør det mulig å velge hvor man vil arbeide. Mobilitet er blitt en konkurransefordel, noe som bedrifter fremhever for å trekke til seg talenter.

Og det er ikke bare smarttelefoner som driver utviklingen. Etterspørselen etter alle typer mobile enheter øker. 

– Det er interessant at flere typer enheter vokser akkurat nå. Markedsandelen øker både for nettbrett, smarttelefoner og ekstra tynne bærbare datamaskiner. Kundene etterspør enheter som er lette å ta med seg, som er kraftige og har god skjerm, fortsetter Christopher Krokstedt.

Bedriftene på sin side kan profittere på den mobile arbeidsstilen gjennom økt produktivitet. En forklaring på dette er at man ganske enkelt jobber mer effektivt når man alltid har tilgang til informasjon og e-post via en smarttelefon. 

– Enkelte oppfatter det kanskje som et problem, og at de aldri har helt fri. Her gjelder det at man etablerer en bedriftskultur som stiller rimelige krav til de ansatte. Det er for eksempel ikke særlig passende at man som sjef sender e-post til de ansatte klokken halv elleve en lørdagskveld. Det er bedre å vente til mandag morgen.

Et mulig problemområde er sikkerheten rundt de mobile løsningene. For brukeren er det ikke alltid lett å vite hvilken risiko man tar når man kobler seg til bedriftens nettverk eller et offentlig nettverk på en kafé eller et hotell.

– Her må man jobbe med ulike løsninger som beskytter ens eget materiale og sikrer at ingen snapper opp personopplysninger eller bedriftsinformasjon. Det er viktig at sikkerheten er usynlig for brukeren og jobber i bakgrunnen slik at mobilbruken ikke påvirkes, sier Christopher Krokstedt. 



Tekst: Erik Aronsson 
Illustrasjoner: Valero Doval

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger