Inspirasjon

Programvare på fire hjul

At dagens biler er mer klimasmarte og trygge enn noen gang, kan vi takke programvare fremfor mekanikerne for. Men vi har bare sett begynnelsen på fremtiden for tilkoblede kjøretøy.

En kveld da gründer Alan Puccinelli var på vei til middag, stoppet Teslaen hans midt på motorveien. En advarsel dukket opp på skjermen: ”Vehicle May Not Restart: Service required”. Og der ble bilen stående, midt i trafikken, til den ble slept avgårde av en bergingsbil med ringende advarsler og låste hjul.

Problemet? Teslaens programvare var programmert til å låse hjulene automatisk og slå av alle funksjoner når det oppsto problemer med batteriet – i stedet for å for eksempel sette bilen i nøytral, slik at den kunne flyttes manuelt.

«Gleden av å leve i den teknologiske fronten», skrev Alan Puccinelli sarkastisk i en tweet. Hendelsen, som spredte seg internasjonalt i fjor, er en påminnelse om i hvilken grad dagens biler har blitt transformert til kjørbare (eller ikke) prosessorer og dataprogrammer. Det er programvare som hjelper dagens moderne biler med å redusere CO2-utslipp (hvis de ikke er helt elektriske) og tilby høyere sikkerhet og komfort (som langt mer avanserte infotainmentsystemer).

Biler testes virtuelt

Og det er også programvare som former fremtidens biler. Bare se på Vision EQXX: et kjøretøy som ser ut som det rullet rett ut av et futuristisk dataspill i stedet for en fabrikk i Stuttgart. Noe som er nesten nøyaktig hva den gjorde. Mercedes sin nye konseptbil, med en rekkevidde på utrolige 1000 kilometer, ble i stor grad skapt virtuelt, av fire digitale team i Tyskland, India, Storbritannia og USA. I stedet for å produsere fysiske prototyper, ble de skapt og testet i VR-verdener. Før bilens dekk rørte fysisk asfalt, hadde den rullet 300 000 kilometer på simulert asfalt.

Mercedes mener selv at Vision EQXX, med sitt forbruk på under 10 kilowattimer per 100 kilometer, er «den nye målestokken for effektivitet og bærekraft”. Den omfattende, virtuelle testingen har blant annet resultert i redusert luftmotstand, takket være chassisets radikale aerodynamiske design. I tillegg er energieffektiviteten på 95 prosent, sammenlignet med de drøye 30 prosentene en veldesignet forbrenningsmotor kan komme opp i. Det kraftige batteriet lades opp av solcellepaneler på taket.

Alt dette er ikke bare en virtuell skrytebygging, men snarere en buffé av nye teknologier som Mercedes sitt vanlige utvalg av elbiler er ment å kunne velge fritt fra. En forsmak på en nært forestående fremtid, enn ren science fiction.

Picture of car

Som all annen programvare eksisterer de samtidig, i en digital syklus.

Tilkoblede biler er tryggere

Men det mest bemerkelsesverdige er kanskje at dette ikke lenger er spesielt bemerkelsesverdig. Vi har for lengst passert tiden da bilene ble bygget på mekanikk. I dag er de programvare på fire hjul– «programvaredefinerte kjøretøy», som det heter på fagspråk. (Det er ingen tilfeldighet at produksjonen av nye biler, med alle prosessorene de inkluderer, har blitt hardt rammet av den pågående halvledermangelen.)

Og akkurat som all annen programvare, eksisterer de samtidig i en digital syklus. På den ene siden blir moderne biler i økende grad integrert i det eksisterende utvalget av apper og andre digitale løsninger. På den ene siden blir de bedre og flinkere til å kommunisere med hverandre.

Som er en positiv utvikling fra et sikkerhetssynspunkt, da sammenkoblede, programvaredrevne biler på et elektronisk instinktivt nivå kan unngå kollisjoner bedre enn mennesker. Men også når det gjelder vedlikehold: jo smartere en bil blir, jo mer informasjon kan den gi en mekaniker – eller flagge potensielle problemer før de oppstår. For virksomheter som driver hele bilparker vil det også være lettere å få oversikt, samt fjernregulere for eksempel energiforbruk og servicebehov.

Biler og byer i et digitalt økosystem

Og likevel har vi fortsatt bare skrapet overflaten. 5G har ennå ikke slått helt gjennom – et paradigmeskifte som kommer til å endre tempoet på informasjonsmotorveien, og tillate at enda mer avanserte beregninger kan kastes frem og tilbake mellom individuelle biler og eksterne datasentre. Selvkjørende kjøretøy er fortsatt i sin spede begynnelse. Og vi venter fortsatt på fremtiden hvor biler vil bli dypere integrert i nye ”smarte byer”, der all teknologi er en del av det samme enorme, konstant oppdaterte økosystemet, og handler i harmoni for å forhindre problemer som trafikkork, sikkerhetsrisiko og energisløsing.

En fremtid der vi endelig kan snakke om ”gleden ved å leve i den teknologiske fronten” uten spor av sarkasme...

Et kjøretøy som ser ut som det har rullet rett ut av et futuristisk dataspill i stedet for en fabrikk i Stuttgart.

Liker du denne artikkelen?

Artikkelen kommer fra vårt magasin Solutions. Her kan du lese hele magasinet på nett.

Les Solutions Magazine

Tekst: Alfred Holmgren

7 juni 2022

Tagger