Inspirasjon

Snart kan du prate med kjøleskapet

I den nyeste IKEA-katalogen har sofaen Nostalgi en innebygd sensor som tilpasser fargen på stoffet etter humøret ditt. Matten Liv er selvvoksende, og kjøkkenbenken Folklig både veier, måler, tilbyr oppskrifter og rengjør seg selv.

Er det sant?

Vel, på akkurat dette katalogomslaget står det faktisk «For research purpose only», og innholdet er foreløpig bare designfiksjon for år 2030.

Forbrukertilpasset bruk av tingenes Internett (IoT) er på sterk fremmarsj, ikke minst innen helsetjenester og sport. Armbånd og sensorer registrerer og leser av hva vi gjør og hvordan vi har det. Terskelen inn til stua har imidlertid vært høy inntil nå.

Tingenes Internett er på sterk fremmarsj.

– Tingene vi tar med oss hjem, er knyttet til underholdning, interaksjon og sosialt samvær. Spørsmålet er hvor mye vi ønsker å interagere med andre ting. Det kan være bra å ha kontroll over strømforbruket, men hvem har lyst til å prate med kjøleskapet, lurer Kristina Höök på.

Hun er professor i interaksjonsdesign ved Kungliga Tekniska högskolan (KTH) og leder for forskningssenteret Mobile Life. Når produkter i hjemmet kobles til Internett, må bedriftene dessuten beholde relasjonen med kunden over lang tid, påpeker hun. Dette blir en helt ny forretningsmodell. Tidligere ble handelen avsluttet idet du betalte for sofaen.

– Jeg tror at lisensiering av produkter vil prege fremtiden i stadig større grad. I et mer bærekraftig samfunn må vi tenke på hvordan vi forbruker ressurser. Visjonen om en stadig mer oppkoblet hverdag kan også skape bekymring. 

– Bedriftene kommer til å vite mange ting om oss, for eksempel hvordan vi har det, spiser eller sover. Hvem eier den informasjonen? Det er et viktig spørsmål der samfunnet i sin helhet må gjøre gode verdivurderinger og tenke på hvordan vi beskytter den personlige integriteten, sier hun.

- Tingenes Internett er på sterk fremmarsj, Kristina Höök

Tekst: Susanna Lindgren

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger