Arbeidsplass

Appdilla

Bedriftene har fått øynene opp for apper. De flytter forretninger og prosesser inn i mobilen, noe som har vist seg å gi revolusjonerende resultater.

Apper har tatt av. Det svenske markedet for mobilapper forventes å nå en verdi på 5,5 milliarder kroner i år, med en fremtidig vekst på seks prosent hvert år, ifølge analyseselskapet Radar.

– Økningen i appbruken er et resultat av at forretninger og arbeidsprosesser flyttes til mobilen, sier Christophe Herly i det uavhengige konsulentselskapet Telemanagement.

Vanligvis bruker bedrifter apper på to måter, forteller han. Enten for å nå oppkoblede kunder, eller for å effektivisere interne arbeidsprosesser.

Takket være appene kan bedriftene automatisere forretningene. Appene må være små, smarte programmer som kjører på mobiltelefoner, nettbrett og PC-er, og de integreres i stadig større grad med eksterne skytjenester i bakgrunnen som ikke trenger egen IT-infrastruktur.

I takt med den økte appbruken har det vokst frem nye virksomheter som konkurrerer med etablerte forretningsmodeller. Et eksempel er Uber, som via sin app tilbyr bestilling og kontantfri betaling av drosjeturer og samkjøring. Også mer tradisjonelle sektorer som den kommunale har innsett verdien av apper. Noen kommuner har tatt i bruk apper der innbyggerne blant annet kan søke om byggetillatelser og barnehageplasser.

Interne bedriftsapper er et annet område på sterk fremmarsj, mye takket være den mobile arbeidshverdagen. En feltselger kan legge inn bestillinger direkte i en app, og ansatte i et firma kan få tilgang til mobil Office 365.

En del industribedrifter har til og med spesialutviklede apper som styrer hele produksjonen. Industrigiganten SKF bruker 30 egenutviklede apper tilpasset iPad og iPhone. Brukerne er maskinoperatører i fabrikklinjen, salgsteam, tekniske team og globale kunder. På SKFs lageranlegg i Göteborg håndterer og styrer personalet produksjonslinjen via appene.

Axel Johnson-konsernet innførte høsten 2015 et appbasert innovasjonsprogram. I løpet av 48 timer deltok konsernets 20 000 ansatte i en innovasjonskonkurranse der nesten 900 ideer kom inn via appen. De beste ideene ble presentert for Axel Johnsons ledelse, og vinnerne fikk realisere ideene sine. Bak appen og den digitale plattformen, som heter Wide Ideas, står Dustins partner Idea2Innovation

Fakta og tips

Deaktiver posisjonering

Mange apper kan registrere posisjonen din, noe som kan høres ut som en smart tjeneste. Men for visse persone, kan det medføre en risiko å avsløre hvilket bevegelses­mønster man har.

Zombier

80 prosent av appene i App Store er såkalte zombieapper. Det betyr at de sjelden eller aldri lastes ned.

Støtte for domfelte

Den svenske kriminalomsorgen og Vinnova satser 5 millioner kroner på en app som skal gi personer på åpen soning støtte i hverdagen.

Millioner apper

I App Store finnes det 1,5 millioner apper. Det tilsvarende tallet for Google Play er nærmere 2 millioner.

Facebook dominerer

Facebook var den mest nedlastede appen i 2015.

Ting å tenke på når du skal utvikle en app

  • Brukervennlig, enkel og gjennomtenkt. Det er helt avgjørende når du skal lage en app for kunder eller ansatte.
  • – Den vanligste feilen er å gjøre appen til en kopi av bedriftens nettsted. Appen må være lett å navigere i, uten å utelukke noe som finnes på bedriftsweben, sier Christophe Herly i det uavhengige konsulentselskapet Telemanagement.
  • Allerede under forstudien må du ha en strategi for hvordan appen skal videreutvikles, og hvem som skal administrere den. Grensesnittet i appene må være likt, enten en app skal brukes på smarttelefon, nettbrett eller PC. Et annet tips er å gjennomføre mange pilottester med brukere.

Tekst: Johan Cooke
Illustrasjoner: Valero Doval

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger