Minimal håndtering og helt automatiserte prosesser for dine innkjøp. Det er noen av fordelene hvis innkjøpssystemet ditt kobles til Dustins EDI-integrasjon for sortiment.
Dustins EDI-løsning begraver gamle manuelle og administrative innkjøpsrutiner. Prosessene for ordre, innkjøp og fakturering automatiseres. Det effektiviserer håndteringen, gir større kontroll og bedre muligheter til blant annet oppfølging av avtaler. Det sier Martin Olsson, prosjektleder for EDI hos Dustin.
Han mener at alle kunder som benytter Dustins netthandel mye, bør koble seg til EDI-systemet.
– Det sparer mye tid i ordre- og fakturaprosesser. Hittil har flere enn 65 større kunder i Sverige valgt en integrasjonsløsning via EDI-ordre, og betydelig flere betaler via EDI-faktura. Og dette antallet øker.
Dustin tar ikke betalt for sin del av EDI-integrasjonen når kunden velger noen av de oppsatte standardformatene. Det finnes to måter å få tilgang til Dustins sortiment via integrasjonen.
Det ene er at Dustin sender en elektronisk produktkatalog, en såkalt EDI-katalog, til kundens innkjøpssystem, hvert døgn. Innkjøpssystemet finnes i dette bedriftssystemet. EDI-katalogen inneholder en XML-fil med blant annet artikkelnummer, produktbeskrivelse, lagersaldo, kundespesifikke priser og lenker til produktbilder.
Den andre EDI-løsningen er en såkalt ”punch-out”. Da får du tilgang til en kundetilpasset versjon av Dustins nettbutikk via en lenke i ditt innkjøpssystem.
Fordelen er at handlekurven havner direkte i ditt innkjøpssystem.
– Fordelen er at handlekurven havner direkte i ditt innkjøpssystem. Det betyr at du kan legge til egne prosesser, som for eksempel en attest, før ordren sendes til oss i Dustin, sier Martin Olsson.
Mange større kunder har avanserte prosesser koblet til innkjøp, håndtering av Asset Mangement og attest. Via integrasjon får kundene full kontroll over disse, og kan generalisere sin løsning mot flere integrerte leverandører, forteller han.
Når kunden er fornøyd med sin handlekurv, sendes den automatisk til Dustin med en avtale til kundens innkjøpssystem. Deretter sender Dustin en ordrebekreftelse med sporingsfunksjon, og så en EDI-faktura til kundens innkjøpssystem.
Martin Olsson tipser om fordelene med å velge ”punch-out”-løsningen:
– Da presenteres sortimentet grafisk slik det ser ut i Dustins nettbutikk. Men en vanlig årsak til å velge katalogfilen i stedet for Punch-out, kan være at kunden har en IT-policy om ikke å forlate sitt eget IT-miljø, sier han.
Før en kundes innkjøpssystem kan kobles sammen med Dustins EDI må systemet tilpasses, noen ganger også med mindre konsulentinstanser.
Å integrere innkjøpssystemet med Dustin inkludert testing, tar som regel én til to måneder i kalendertid, mye avhengig av innkjøpssystemets forutsetninger.
5 andre viktige fordeler med EDI
- Kontroll og sporing blir bedre.
- Miljøgevinster når papirfakturaer ikke trenger å sendes ut per post.
- Påvist. Barnesykdommene med EDI er eliminerende.
- Dustin klarer det meste i form av XML-filer i ulike standarder.
- Ingen avtale. EDI kan avsluttes når som helst uten kostnader.
Les også hvordan du kan forenkle innkjøp med EDI og
hvordan du kan spare penger med riktig lisenshåndtering.