Arbeidsplass

Digitalt samarbeid i en verden i endring

Digitalisering, nye arbeidsmønster og ny adferd har forandret hvordan, når og hvor vi arbeider og hvem vi arbeider med. Lenovo forutså utviklingen, innså relevansen av digitale samarbeidsverktøy og skapte en ny kategori av produkter for den moderne arbeidsplassen.

Arbeidslivet og dets forutsetninger forandres raskt, og aldri har det gått raskere enn nå. For å kunne møte morgendagens utfordringer innser stadig flere bedrifter at de trenger å forandre sin grunnleggende IT-infrastruktur.

- Akkurat nå ser vi at bedrifter trenger å forandre forretningsmodellen sin. Det handler ikke bare om å velge sky-løsninger, men også om å bygge en sterk bedriftskultur. I dag har vi fem generasjoner på arbeidsmarkedet. Å snakke ulike språk stiller høye krav til sjefene våre, sier Annbritt Andersen, Head of EMEA Smart Office hos Lenovo.

- 50 prosent av arbeidsmarkedet utgjøres av Milennials-generasjonen. For mange av dem er det viktigere å kunne velge datamaskin selv, å ha tid til sosiale medier og å kunne arbeide hvor de vil, enn å ha høy lønn. Som bedrift må du kunne tiltrekke og beholde disse unge talentene som elsker å jobbe hos gode bedrifter. De kommer igjen til å bidra med å drive bedriftens digitale transformasjon.

Flere ønsker å finne en balanse mellom arbeid og fritid

Annbritt bruker å si at jobben ikke lengre er et sted vi går til, men noe vi gjør, og at vi derfor trenger å finne en god balanse mellom arbeid og fritid. Når den annerledes helsesituasjonen som råder i verden nå har tvunget oss til å tilpasse oss etter den nye måten å jobbe på i løpet av veldig kort tid, er spørsmålet svært aktuelt.

- Blant sjefer har det vært en uro for at de ansatte skulle vaske, slappe av på sofaen og trene istedenfor å gjøre det de er forventet å gjøre. Nå som de blir nødt til å stole på sine ansatte, har det vist seg at de ansatte er blitt enda mer produktive. Samtidig har det blitt den ansattes ansvar å finne en balanse mellom jobb og familietid, sier Annbritt.

En dedikert kommunikasjonsenhet for den personlige arbeidsflaten.

Da Lenovo skjønte hvor utviklingen var på vei, begynte de å fokusere mer på produkter for digitalt samarbeid. ThinkSmart Hub 500 ble løsningen for møterommet, nye ThinkSmart View ble løsningen for den personlige arbeidsflaten.

- Analytikere spådde at vi i 2020 skulle tilbringe 40 prosent av arbeidsdagen vår i mindre huddle-rom. Enda mer oppsiktsvekkende var det at vi skulle tilbringe 45 prosent av arbeidsdagen på egenhånd, på en personlig flate. Derfor ville vi bygge en ny kategori av samarbeidsverktøy for nettopp den flaten, sier Annbritt.

Lenovo ThinkSmart View kan best beskrives som en digital, personlig assistent for møtene dine. Med en berøringsskjerm på 8 tommer, høyttalere og en innebygget mikrofon er enheten bygget fra grunnen for å håndtere og administrere digitale møter med mennesker rundt om i hele verden. Det eneste brukeren trenger å gjøre for å komme i gang er å logge inn med sin Microsoft 365-konto.

- Det er en dedikert kommunikasjonsenhet som lar deg ta møter og utføre administrative oppgaver uten å belaste datamaskinen din. Det betyr at du kan fortsette å arbeide på datamaskinen din samtidig som du har et møte i gang, uten at du trenger å bytte vindu, sier Annbritt.

Bygget for Microsofts samarbeidsverktøy

Lenovo ThinkSmart View er bygget for Microsoft Teams og krever at brukeren har en 365-konto. Enheten kan brukes på kontoret, men også ved distansearbeid hjemmefra. Siden det er enkelt å logge ut og bytte bruker, er den fleksibel nok for å brukes på delte skrivebordplasser, telefonrom og andre felles områder.

Annbritt ser ThinkSmart View som en åpenbar pusselbit i det moderne arbeidslivet.

- Utviklingen av digitale samarbeidsverktøy har aldri før vært raskere, så det er en spennende tid. At bedrifter samtidig har et trykk på seg for å skape sunne arbeidsmiljø der mennesker trives og liker jobben sin, får meg til å tro at vi har en interessant reise foran oss i årene fremover.

20 april 2020

Tagger