Kjennes det enklere å ta møtet hjemmefra enn på kontoret? Vi lister opp vanlige tidstyver på hybridkontoret – og foreslår hvordan du kan unngå dem.
Hører du meg nå? Hvordan kobler jeg til datamaskinen? Hvorfor er de gode møterommene aldri ledige? Alle som navigerer seg fram i en post-pandemisk tilværelse kjenner utfordringene med hybride kontorer og fleksible sitteplasser. Det er ikke rart at mange ansatte er mest komfortable med å jobbe hjemmefra, hvor man har full kontroll over teknologien og unngår tidstyver som fører til avbrudd i arbeidet.
Salgssjef Peter Wedholm i JML, som er en del av Dustin, gir gode råd om hvordan hybridkontor bør brukes for å lokke tilbake medarbeiderne.

Tidstyv 1: Dårlig nettverk
Et fungerende nettverk er avgjørende. Båndbredde må være godt nok og aksesspunkter riktig plassert med tanke på kontorets utforming. Jo dårligere forbindelsen er, desto dårligere blir kvaliteten på videomøtene.
Tidstyv 2: Ikke-optimaliserte møterom
I dag finnes det mye AV-teknologi, men det viktigste for et optimalisert møterom er å ta utgangspunkt i behov. Må teknologien være den nyeste? Er de tekniske løsningene i møterommene kjøpt inn uten at det har vært en helhetlig plan? Alle er ikke IT-teknikere og ansatte skal slippe å gå rundt med en veske full av kabler og adaptere. Det bør derfor være en selvfølge at møterommet har et berøringspanel som alle klarer å bruke, og med det ha kontroll på møtet. For de aller fleste er det best å tilpasse seg plattformen som benyttes i bedriften. Sørg også for at teknikken har flyt. Stadig flere leverandører har produkter som er sertifisert for møteplattformer som Google og Microsofts.
Tidstyv 3: Utilstrekkelig informasjon
Interessen for digital signering er voksende. Peter Wedholm merker seg at mange bedrifter opplever denne teknologien som et enkelt, tidsbesparende tiltak for å forenkle intern kommunikasjon. Det kan dreie seg om spennende salgsmål, generell bedriftsinformasjon på møter og konferanser eller rombooking. Poenget er at ingen trenger å bruke tid på å legge inn informasjonen fordi dagens CMS for digital signering er knyttet til plattformene som informasjonen hentes fra og kan automatiseres.ö
Tidstjuv 4: Uintelligente rom
Dårlig luft er en av de verste tidstyvene i kontormiljøer og møterom. Men kan luften optimaliseres med hjelp av tekniske hjelpemidler? Absolutt, dette kan gjøres med sensorer som styres med et berøringspanel som både er klima- og energismart. Smarte rom kan også bruke sensorer som gjennom maskinlære oppdager hvor mange mennesker som er i rommet. I tillegg finnes det nå enheter som måler temperatur, fuktighet, kjemikalier, lukt og karbondioksidinnhold i luften i møterommet.
Tidstyv 5: Dårlig lyd
God og riktig lyd i høyttalere og – kanskje enda viktigere – helt stille soner med lydabsorbenter, er viktige elementer for effektivitet på kontoret. Noen arbeidsgivere tar lydbildet på jobben til et høyere nivå for å øke trivselen. Akustikk, lyddesign og vibrasjonskontroll kan lages og styres via trådløse høyttalere med en programvare som justerer etter behov.
En flexibel arbetsplats
Liker du denne artikkelen?
Artikkelen kommer fra vårt magasin Solutions. Her kan du lese hele magasinet på nett.
Les Solutions Magazine