Arbeidsplass

IT som tjeneste lar deg fokusere på kjernevirksomheten

Alle bedrifter kan vokse med riktige digitale verktøy. De fleste vil maksimere den nytten, samtidig som de vil slippe å uroe seg for IT-problemer. Derfor øker etterspørselen etter IT-tjenester der noen andre sørger for at alt fungerer smertefritt.

Trenden med at produkter erstatter tjenester merkes i hele samfunnet. De siste årene har MP3-filer blitt til streamingtjenester. DVD-filmer har blitt til Netflix-abonnementer. Bokhandelen har fått konkurranse av tjenester som Storytel. Til og med det største status-produktet av alle, bilen, går fra å være en eiendel til noe man privatleaser eller deler med andre i bilpooler og Uber-liknende tjenester.

Men framfor alt har vi sett programvare – fra tv-spill til bokføringsprogrammer – gå fra å være produkter til å bli tjenester. Utviklingen går fort, og all programvare er avhengig av kontinuerlig oppdatering. På samme måte som utviklingsprosessen har gått fra å være firkantet og rigid til å bli rask og smidig, har produktet programmer blitt noe som endres hele tiden.

– Den vanlige brukeren klarer ikke å følge med i denne utviklingen. Selv om applikasjonene blir mer brukervennlige, så klarer man ikke sette seg inn i alle de nye funksjonalitetene. Man rekker det ikke. Man har nok å gjøre i sin daglige jobb, og man er helt avhengig av at IT-miljøet bare fungerer uten å kreve masse av brukeren, sier Ewa Groppfeldt som er forretningsutvikler og produktsjef for Dustins IT-driftstjenester.

Blant små og mellomstore bedrifter, med en til hundre ansatte, er det få som har en IT-avdeling. De minste har ingen tjeneste i det hele tatt mens de litt større har ofte en IT-ansvarlig som skal fylle rollen parallelt med andre arbeidsoppgaver. Samtidig blir vi bare mer og mer avhengig av våre datamaskiner og telefoner. Å få all hjelp av eksterne IT-proffer kan forenkle situasjonen for brukerne, som vil få de oppdateringene og den programvaren de trenger når de trenger det, i tillegg til support av høy kvalitet.

– Om din PC ikke fungerer er det ikke mye du får gjort. Det skaper irritasjon, sier Ewa Groppfeldt.

Hun konstanterer at det ikke finnes noen statistikk over hvor mye arbeidstid som går tapt på grunnen av datatrøbbel.

– Men når brukere tenker over hva som har skjedd de siste månedene bruker de å innse at det har oppstått flere hendelser der de har blitt forstyrret i arbeidet sitt, og blitt nødt til å gå rundt å snakke med kollegaer: Kan du hjelpe meg med dette? De har kanskje til og med ringt rundt til andre for å få hjelp. Kun én forstyrrelse kan ta tiden til flere personer på en arbeidsplass, og den brukte tiden er dyrebar. Da kan det være god forretning å velge IT som tjeneste i stedet for å drifte alt selv.

4 fordeler med IT som tjeneste:

1. Bekvemmelighet

Rutinerte IT-proffer har ansvaret for at alt fungerer som det skal.

2. Færre forstyrrelser

Proaktivt vedlikehold av systemet minimerer problemer og nedetid.

3. Sikkerhet

Kontinuerlige oppdateringer tetter igjen sikkerhetshull.

4. Skalerbarhet

Om bedriften vokser eller krymper, så følger tjenesten etter.

Tekst: Sam Sundberg

Les mer: Service, support og sikkerhet – Cloud Client løser dine IT-utfordringer