Arbeidsplass

Kontoret ditt er ikke så dumt som du tror

Det smarte hjemmet er allerede en realitet. Når blir kontorene våre smarte? Eksperten: "IT-sjefen som våger, vinner det smarte løpet og de ansattes gunst".

Kontorbygningen The Edge i Amsterdam kalles verdens smarteste. I tillegg til å være et bærekraftig mirakel, lar den 30 000 sensorer i selve bygningen ta beslutninger for deg. Ansatte kan finne parkeringsplasser, ledige pulter og kolleger via en app. De kan justere temperaturen og lyset på stedet de velger å jobbe, og appen husker hvordan de vil ha kaffen. Når de kommer hjem får de info om trafikksituasjonen på bilveiene og i kollektivtrafikken.

The Edge er imidlertid et unntak. Så intelligent er ikke arbeidsplassen din. De siste årene har vi begynt å eliminere fjernkontroller, knapper og manuelle knappetrykk i hjemmene våre. Alt fra TV-er og høyttalere til låser, dørklokker og termostater har blitt utstyrt med Wi-Fi og fått sine egne små elektroniske hjerner. Vi har gjort dette i hjemmene våre, så hvorfor venter vi fortsatt på at kontorene?

– I hjemmene våre er vi mer tilbøyelige til å eksperimentere, vi tør å teste selv om det kanskje ikke er enkelt eller helt riktig fra starten. Som bedriftsleder må du hele tiden sikre produktiviteten til enkeltpersoner og teamene både nå og i fremtiden, sier Karin Ståhl, administrerende direktør og arbeidsplassrådgiver i GoToWork.

Teknologi skal "bare fungere"

Vår tendens til å "ta en sjanse" som forbrukere har gitt oss sofistikerte, brukervennlige tjenester som Netflix og Spotify (mens mange andre har havnet i glemmeboken - når brukte du sist Plejmo eller Napster?). Vi har blitt vant til at teknologien bare fungerer, uten noen gang å tenke på hvor lang veien dit faktisk var.

Ifølge Fredrik Berg, Service Product Manager Digital Workplace i Dustin, er det flere grunner til at selskaper, i motsetning til forbrukere, ikke bare kan forlate etablert teknologivind så snart et nytt og bedre alternativ dukker opp.

– Det er lettere å introdusere det smarte hjemmet ettersom det ikke er like stor etterspørsel etter sikkerhet og integrering. Vanligvis tar det også lengre tid å endre en atferd på en arbeidsplass, der mange forskjellige slags individer og generasjoner skal samhandle. Derfor må du vanligvis beholde eldre teknologi lenger på kontoret enn vi gjør hjemme, sier han.

Fredrik mener at IT på jobben allerede i dag kan fungere like bra som Netflix, men i praksis kan det være vanskelig å oppnå det.

Faktisk har konsumenttilnærming av våre arbeidsplasser pågått i lang tid. Mange av oss har glemt at iPhone ble lansert som et rent forbrukerprodukt i 2007 for å brukes som underholdning, spill og kommunikasjon med venner og familie. Til å begynne med ga det ikke store fordeler for bedriftene, men da infrastrukturen for kommunikasjon utviklet seg, kom iPhone inn på mange arbeidsplasser som et viktig verktøy for ansatte.

Forskjellen sammenlignet med ren forbrukerteknologi er at det tar lengre tid å implementere på arbeidsplassene våre.

– Den har skapt nye arbeidsmetoder gjennom apper med innovative funksjoner som bruker funksjonaliteten til maskinvaren for å forenkle hverdagen. Fremfor alt har du fått en enkel måte å kunne jobbe fra hvor du vil, når du vil. Vi har også Facebook, som først og fremst er et sosialt verktøy på forbrukersiden, men som har endret vår måte å kommunisere digitalt på. Det har også betydd at andre leverandører av digitale verktøy har laget lignende funksjoner som passer godt inn i bedriftsverdenen, for eksempel Microsoft Teams, sier Fredrik.

Forskjellen sammenlignet med ren forbrukerteknologi er at det tar lengre tid å implementere på arbeidsplassene våre. Før du kan se fordelene ved en endring, vil neste endring komme. Dette betyr at bedrifter virkelig trenger å begynne å tilpasse arbeidsmetodene og strategiene sine til nye endringer raskt. Strategien inkluderer smarte løsninger, spesielt for å omstille manuelle prosesser til digitale løsninger.

– Hos selskaper har vi vanligvis en tendens til å spesialisere oss og tilpasse oss, noe som til syvende og sist gjør det mer komplisert for brukere.

"Det enkle er ofte det vanskelige"

En annen hindring er at all teknologi som brukes på kontoret, må ha en minste fellesnevner: den må kunne brukes av alle ansatte, og kunne samhandle med alle standardenheter. Som Karin Ståhl uttrykker det: "Å oppnå det enkle er alltid det vanskelige".

Men det at fremtidens kontor tar tid å skape, betyr ikke at det aldri vil bli en realitet.

– Vi kommer til å se en eksponentiell utvikling av den smarte arbeidsplassen. Det vil trolig ta ytterligere et tiår før kontorteknologien er fult og helt her. Allerede i dag forsvinner gradvis manualen, taster, kontroller og lignende. Det som vil endre visjonen og kravene våre på den digitale arbeidsplassen, er når vi ser hva sømløshet kan føre til og hvordan det vil forenkle arbeidsdagen vår, sier Karin.

Og å oppnå dette er noe som er i både arbeidsgiverens og de ansattes interesse.

- Hvem vil ikke jobbe et sted hvor det er lett å skape flyt i hverdagen? Hvor er det mulig å jobbe smart både i det fysiske og det digitale miljøet? Hvor vi kan lade batteriene på dagtid og gå hjem sterkere og mer opplagte enn da vi kom inn? Arbeidsgiveren som klarer det, vil også vinne mange arbeidsgiverpoeng.

Les også:

Guide: Slik blir din bedrift mobil

Sist oppdatert: 1 juli 2022

Tagger