Arbeidsplass

På ungdommenes hjemmebane

På Lofsrud skole i Oslo brukes dataspill aktivt som læringsverktøy. – Gjennom gaming møter vi ungdommene på deres egen arena. Det skaper en unik mestringsfølelse, forteller miljøterapeut Kim Føleide.

De har spurt ukentlig om når vi starter.

Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin

Lofsrud skole ligger på Mortensrud i Bydel Søndre Nordstrand, et mangfoldig område i Oslo hvor det bor mange barn og unge. Sammenlignet med andre bydeler i Oslo lever en høy andel av familiene med lav inntekt og trangboddhet. Lofsrud ungdomsskole har 380 elever og er åpen på kveldstid to dager i uka. Da inviteres elevene til aktiviteter som volleyball, matlaging, dansing og negledesign. Nylig åpnet også et tilbud om gaming.

– Det har elevene ventet på i spenning – de har spurt ukentlig om når vi starter, forteller Føleide. Han er ansatt i bydelens prosjekt «Innsats Mortensrud», hvor to miljøterapeuter og tre utekontakter jobber forebyggende mot ungdom i området.

– Vi ønsker at nærmiljøet skal bruke skolens fasiliteter også på kveldstid og i helger. Mortensrud har manglet en trygg og gjenkjennbar arena med stabile voksenpersoner, sier han.

Frafall, utenforskap og manglende motivasjon blant elever er et økende problem i skolen. På Lofsrud skole er et gammelt grupperom forvandlet til elevenes nye favorittrom, fylt med topp utstyr for gode gamingopplevelser. På dagtid brukes gamingrommet til gruppeveiledning for elever som trenger sosial veiledning og kompetanse, eller sliter med utenforskap og atferdsutfordringer.

– Gjennom kartleggingssamtaler med ungdommene setter vi opp delmål vi sammen jobber mot, og bruker dataspill som en alternativ undervisningsmetode. Elevene lærer seg å kommunisere på en annen måte som de tar med seg inn i klasserommet. Derfor bidrar dataspill som verktøy også til å øke læringen i andre fag, sier Føleide.

Trivsel og inkludering

Dustin har lang erfaring som totalleverandør av læringsteknologi til skoler. Utstyret i gamingrommet på Lofsrud skole består av seks gamingpakker med Lenovo PC-er og tilbehør, samt gamingstoler. Microsofts Windows 11 SE er skreddersydd for undervisning, og PC-ene kan brukes til forskjellige typer spill. Ifølge en undersøkelse utført av Medietilsynet i 2020 gamer 86 prosent

av norske skoleelever. Sammen med Dustin og Kreasjon har Lofsrud tatt et stort steg mot en mer inkluderende skole gjennom å tilby gaming som et alternativ undervisningsverktøy. Pedagogisk veileder Claes Kjelshus i Kreasjon har holdt kurs for lærere og miljøterapeuter om bruk av læringsteknologi i undervisningen.

Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin
Porträtt av Dennis Karlsson, Group CISO, Dustin

– Innfallsvinkelen er å møte elevene på en arena de kjenner og mestrer. Med det utgangspunktet fokuserer vi på aktiv læring, ufarliggjøring av samarbeid og fremmer et inkluderende læringsmiljø, forteller han. Lofsrud skole så også muligheten for å skape synergieffekter ved å ta med kveldstilbudet «Meråpent» i satsningen.

– Gevinstene vi ser på Lofsrud viser oss at dette er et konsept som treffer barn og unge som trenger det mest. Elevene får være aktive deltakere i arbeidet med å bygge

sosiale nettverk, kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, og dataspill er verktøyet de foretrekker, sier Kjelshus.

En enkel investering i gamingmaskiner og en kort kursrekke har gitt Lofsrud skole og nærmiljøet et løft i arbeidet med trivsel, relasjonsbygging og inkludering.

– De ansatte viser interesse og engasjement, og gleder seg til å utforske mulighetene fremover. Vi gleder oss til å følge utviklingen i årene fremover, sier han.

Trivsel og inkludering
Trivsel og inkludering

Fantastisk verktøy

Ayia Saleh (13) og Ahmed Ilias (14) spiller så ofte de kan.

– Jeg er veldig glad i å game, og det er kjempegøy å komme hit og spille sammen med andre. Gjennom å spill lærer vi både matematikk, engelsk og dataferdigheter, og i tillegg er det sosialt når vi møtes her. Når jeg spiller blir jeg også distrahert fra tanker og bekymringer, sier Ayia.

– Det er ikke så mye annet å finne på i fritiden, derfor er det fint at vi kan komme til skolen og game på kveldstid. Jeg har ikke PC hjemme, derfor er jeg veldig glad for at jeg kan komme hit og spille, sier Ahmed.

Han utforsker flere typer spill for å finne ut hva han liker best. I gamingrommet finnes det alltid elevverter med lang spillerfaring som hjelper vennene i gang ved maskinene.

– Gaming er gøy! Jeg kommer garantert til å bruke dette tilbudet fast, opplyser Ahmed. Siden «Meråpent» er et tilbud til alle skolens elever, har spillene en øvre aldersgrense på 12 år. Ungdommene får selv være med og bestemme hvilke spill som skal tilbys, og spill som Beavers Be Damned, Rocket League, Fortnite, DYO og Fifa er allerede en del av tilbudet. Til våren planlegger skolen en spillturnering som skal streames på skolens nettsider og i sosiale medier.

– Da blir det premier, matservering og full pakke. Vi ser allerede at dette har blitt et populært tilbud. Det er så viktig å møte ungdommene på arenaer hvor de er gode, og dessuten kan lære bort sin kunnskap til oss voksne. Dataspill er et fantastisk verktøy som skaper et helt annet engasjement hos mange ungdommer enn tradisjonell undervisning, sier Føleide.

fantastisk-verktøy
fantastisk-verktøy

Tekst: Sissel Fantoft

Pal Brede Valdal

Pål Brede Valdal

Education Manager

97535882

Pål Brede har 20 års erfaring fra skolen, både som skoleleder, lærer og IKT-ansvarlig. Han er nå strategisk rådgiver og sparringspartner for Dutins skoler innenfor skolesektoren. Ta kontakt med Pål Brede for en prat om hvordan vi kan jobbe sammen med dere.

27 april 2022

Tagger