Arbeidsplass

Pionér i daglig-vare-bransjen

Bunnpris flyttet plakattrykkingen ut til sine 252 butikker. Det har gjort dem mer konkurransedyktige, spart penger og kortet kampanjeforberedelser med flere uker.

Skrivere var lenge nedprioritert i Bunnprissystemet. Maskinene de hadde, var for dyre i drift og lite tilpasset behovet.

Markedsavdelingen ytret ønske om å flytte produksjonen av plakater ut i butikkene. I samarbeid med Jan Rafn i Dustin sjekket de 3-4 aktører og hva de hadde å tilby.

– Det avgjørende ble frontmating. Disse maskinene tar langt mindre plass, og noen av butikkene har bare små bakrom, sier Rafn.

OKI ble valgt som leverandør. I tillegg til frontmating var produksjon av bannere svært viktig for beslutningen.

Omfattende fremdriftsplan

I samarbeid med Dustin lagde IT-avdelingen i Bunnpris en omfattende fremdriftsplan med utrulling av ca 50 maskiner pr uke.

I løpet av perioden gikk alle de 252 bunnprisbutikkene i landet over til de nye skriverne. 180 personer fra ulike leverandører bidro til gjennomføringen. Dustin og Bunnpris bisto fra sine respektive kontorer.

– Alle maskinene var i drift allerede den første uka etter installasjonen, forteller it-sjef Øyvin Domaas fornøyd.

Helge Bækken Holm og Jan Rafn lagde en detaljert instruksjonsfilm som viser alt fra hvordan du bytter toner til generell bruk av printer.

– Vi har vært veldig fornøyd med oppfølgingen fra Dustin underveis, forteller Domaas.

Lager eget kampanjemateriell

Bunnpris bruker programvaren «Shoppa» til å designe alt fra plakater til hyllekantetiketter.

Tidligere satt markedsavdelingen sentralt og lagde alt av kampanjemateriell. Dette var lite smidig og passet ikke alltid for den enkelte butikk. Mye ble ikke brukt, og noen lagde egne plakater for hånd.

– Vi ville vekk fra håndskrevne plakater. Med den nye løsningen kan butikkene selv skredder­sy sine kampanjer. I tillegg kan de selv, ut fra maler vi lager ­sentralt, ferdigstille sine egne DM-er i butikken, som de så sender direkte til trykkeriet. Langt mindre jobb for oss, forteller markedssjefen i Bunnpris.

De 252 butikkene rundt i ­landet er fra 100 til over 1000 kvadratmeter store, med vidt forskjellige behov.

– Egen printer gir mulighet til å være kremmer i egen butikk, med proff plakatering direkte rettet mot den lokale kundekretsen. Det gir eierskap og gjør butikkene selvhjulpne og mer konkurranse­dyktige. Tilbakemeldingene er veldig gode, sier Sandnes.

Veien til landsdekkende kampanjer har også blitt adskillig kortere: Tidligere måtte de lages fire uker i forveien, men nå holder det med én uke.

– Bunnpris går foran og har satt standarden for resten av bransjen, sier Jan Rafn.

3 tips

  1. Still spørsmålet. Hvordan er kundens førsteinntrykk av min butikk?
  2. Lag en topp 20-liste over produkter jeg ønsker å øke salget av.
  3. Mål resultater i etterkant av aktiviteten for å se om den får ønsket effekt.

SLIK BLE DET MULIG:

Utfordring

  • Bunnpris ønsket å forandre sin profil i butikk for å imøtekomme kundenes stadige økende krav til kvalitet.

Løsning

  • Dustin leverte 252 Oki A3 fargeprintere for å produsere salgsplakater i butikk. Sammen med «Shoppa» SW lagde vi en «Print on demand»-tjeneste for den lokale kjøpmann.

Resultat

  • Bunnpris har etter ca 2 års drift sett at investeringen ikke bare er selv­finansierende, men også en god bidragsyter til å øke inntjeningen.




Tekst og foto: Trine Sirnes

27 november 2015

Tagger